Teoretyczne podstawy pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-TPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na końcowym egzaminie pisemnym zawierającym pytania otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas ćwiczeń; Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. 2. Rozumienie wagi profesjonalizmu zawodowego odzwierciedlającego się w potrzebie poszerzania wiedzy z zakresu pracy socjalnej. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Instruktaż wstępny. Podstawowe pojęcia. 2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne. Geneza teorii pracy socjalnej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 3.Zmiany paradygmatu nauk społecznych – od pozytywizmu do postmodernizmu oraz konstruktywizmu. Triangulacja metodyki pracy socjalnej. 4. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki.(praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). 5. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 6. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 7. Praca ze środowiskiem lokalnym. Tworzenie stowarzyszeń. Podejścia aktywizujące i interwencyjne. Ćwiczenia: 1. Instruktaż wstępny do ćwiczeń. 2. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki (praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). 3.Różnice pomiędzy pojęciami opieka społeczna, pomoc społeczna. 4.Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych z punktu widzenia problemów społecznych. 5. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, praca socjalna a pomoc społeczna. 6. Cele i zadania pracy socjalnej- zasada pomocniczości (subsydiarności). 7. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 8. Geneza pracy socjalnej jako dyscypliny naukowej oraz wiedzy praktycznej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 9. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. 10. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 11. Modele pracy socjalnej. Metody i techniki pracy socjalnej. 12.Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym. 13. Metody i techniki pracy socjalnej klasyczne i współczesne. Praca z przypadkiem, z grupą, ze środowiskiem lokalnym. 14. Zasoby jednostki. 15. Korzystanie z potencjału środowiska społecznego oraz grupy społecznej. 16. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. 17. Projekt socjalny. 18. Konferencja Grupy Rodzinnej. 19. Praca pedagoga ulicy a praca ze środowiskiem lokalnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Beckett C.: Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011. Góra A. W., Początki pracy socjalnej w świecie, „Praca Socjalna” Nr 4/1988. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. Lishman J. Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, „Śląsk’, Katowice 1998. Kanios A.: Praca socjalna z rodziną. Problematyka i perspektywa metodyczna. „Impuls”, Warszawa 2016. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Gray M., Webb S. A. red., Praca socjalna. Teorie i metody, redakcja naukowa wyd. polskiego Szmagalski J. , (tłumaczenie Maliszewska B.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Uzupełniająca: St. Kawula (red.), Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. B. Krajewska, Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe „Novum”, Płock 2007. Szczepkowski J.: Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010. Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014. Kacprzak A., Kudlińska Chróścicka I.: Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Kaszyński H.: Praca socjalna z osobami chorującymi psychicznie. Studium socjologiczne. Wyd. UJ, Kraków 2013. Krasiejko I.: Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. „Praca Socjalna”, 2009, R. 24, nr 3, s. 28 - 38. Zbroszczyk D.: Metody pracy pedagoga ulicy. „Prace Naukowe Pedagogika”,2009, Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego, nr 1, s. 156-162. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza posiada wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania systemu pomocy społecznej i pracy socjalnej; metody i modele pracy socjalnej; posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych; zna zasady interakcji pomiędzy pracownikiem socjalnym i klientami pracy socjalnej w relacjach indywidualnych, grupowych i społecznościowych. Umiejętności potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać różne problemy społeczne, poddawać analizie, dobierać i stosować właściwe metody oraz narzędzia; umie wykorzystywać nowoczesne technologie w celu pozyskiwania informacji z wiarygodnych źródeł; krytycznie ocenia i analizuje zebrane dane; potrafi przygotować prace pisemne i wystąpienia ustne dotyczące szczegółowych teorii pracy socjalnej; potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami związanymi z pracą socjalną, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować; Kompetencje społeczne rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy; dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład- kontrola obecności w miesiącu X 2023 roku. obecność na zajęciach ćwiczeniowych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin końcowy w formie pytań opisowych (3 pytania). Ćwiczenia - dr Anna Kruk Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (3 pytania opisowe po 10 punktów, 50 % zalicza, czyli 15 punktów). Dozwolone są maksymalnie 3 nieobecności. Zaliczenie kolokwium stanowi podstawowy sposób pomiaru efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania to 30. Zalicza na ocenę dostateczną 15 punktów czyli 50%. Analiza sposobu wykonywania ćwiczeń i odpowiadania na pytania przez osoby studiujące |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Boryszewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Boryszewski, Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
WYK
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Paweł Boryszewski, Ewa Grudziewska, Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na końcowym egzaminie pisemnym zawierającym pytania zamknięte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas wykładów; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas warsztatów; Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. 2. Rozumienie wagi profesjonalizmu zawodowego odzwierciedlającego się w potrzebie poszerzania wiedzy z zakresu pracy socjalnej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Praca socjalna – między praktyką a teorią. 2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne. 3. Interdyscyplinarne źródła pracy socjalnej - pedagogiką, socjologia, psychologia, polityka społeczna. 4. Przykłady teorii eksplanacyjnych do wykorzystania w pracy socjalnej: - teoria systemów; - teoria przywiązania Bolwby’ego; - teoria stadiów rozwoju społecznego Garvina i Seabury’ego. 5. Procedura rozwiązywania problemów jako prakseologiczna teoria pracy socjalnej: - problem z perspektywy psychologicznej; - heurystyki rozwiązywania problemów w pracy socjalnej. 6. Trzy metody pracy socjalnej – tradycyjne teorie prakseologiczne: - metoda indywidualnych przypadków; - metoda pracy grupowej; - metoda środowiskowa. 7. Współczesne teorie prakseologiczne– modele interwencji w pracy socjalnej. 8. Podejścia aktywizujące: budzenie sił ludzkich, empowerment, organizacja stowarzyszeń. Konwersatorium: 1. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki. Praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia. 2. Różnice pomiędzy pojęciami opieka społeczna, pomoc społeczna. Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych. 3. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, praca socjalna a pomoc społeczna. 4. Cele i zadania pracy socjalnej - zasada pomocniczości (subsydiarności). 5. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 6. Geneza pracy socjalnej jako dyscypliny naukowej oraz wiedzy praktycznej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 7. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. 8. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 9. Modele pracy socjalnej. Metody i techniki pracy socjalnej. 10. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Frysztacki K. (2019). Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów aplikacyjne-praktycznych, Wydawnictwo UJ: Kraków. Frysztacki K. (red.) (2019). Praca socjalna 30 wykładów, WN PWN: Warszawa. Czarnecki P.S. (2013). Praca socjalna. Difin: Warszawa. Gray M., Webb S.A. (2013). Praca socjalna. Teorie i metody. Podręcznik akademicki, WN PWN: Warszawa. Beckett C. (2010). Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS: Warszawa. Literatura uzupełniająca: Grudziewska E., Sędzicki M. (red.) (2017). Praktyka pracy socjalnej. Difin: Warszawa. Łuszczyńska M., Grudziewska E., Łuczyńska M. (red.). (2021). Praca socjalna. Wokół wolności i obywatelskości. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.) (2010). W kręgu zagadnień pracy socjalnej. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo APS: Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza mózgów". Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): udział w zajęciach - 60 godzin przygotowane do zajęć - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:105 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS Link do wykładu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3LKtoqtHN5hIoYNPCrZ1kSECbHxw1S3QefrQCf-wP-c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c1f8c42-bf92-40b9-bdb1-8843705daea1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Boryszewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Boryszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat teoretycznych podstaw pracy socjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii i modeli pracy socjalnej oraz wykorzystywanych metod, tj. pracy z przypadkiem, pracy z grupą oraz pracy środowiskowej (organizowanie społeczności lokalnej). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Praca socjalna – między praktyką a teorią. 2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne. 3. Interdyscyplinarne źródła pracy socjalnej - pedagogiką, socjologia, psychologia, polityka społeczna. 4. Przykłady teorii eksplanacyjnych do wykorzystania w pracy socjalnej: - teoria systemów; - teoria przywiązania Bolwby’ego; - teoria stadiów rozwoju społecznego Garvina i Seabury’ego. 5. Procedura rozwiązywania problemów jako prakseologiczna teoria pracy socjalnej: - problem z perspektywy psychologicznej; - heurystyki rozwiązywania problemów w pracy socjalnej. 6. Trzy metody pracy socjalnej – tradycyjne teorie prakseologiczne: - metoda indywidualnych przypadków; - metoda pracy grupowej; - metoda środowiskowa. 7. Współczesne teorie prakseologiczne– modele interwencji w pracy socjalnej. 8. Podejścia aktywizujące: budzenie sił ludzkich, empowerment, organizacja stowarzyszeń. Konwersatorium: Konwersatorium: 1. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki. Praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia. 2. Różnice pomiędzy pojęciami opieka społeczna, pomoc społeczna. Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych. 3. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, praca socjalna a pomoc społeczna. 4. Cele i zadania pracy socjalnej - zasada pomocniczości (subsydiarności). 5. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 6. Geneza pracy socjalnej jako dyscypliny naukowej oraz wiedzy praktycznej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 7. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. 8. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 9. Modele pracy socjalnej. Metody i techniki pracy socjalnej. 10. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Frysztacki K. (2019). Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów aplikacyjne-praktycznych, Wydawnictwo UJ: Kraków. Frysztacki K. (red.) (2019). Praca socjalna 30 wykładów, WN PWN: Warszawa. Czarnecki P.S. (2013). Praca socjalna. Difin: Warszawa. Gray M., Webb S.A. (2013). Praca socjalna. Teorie i metody. Podręcznik akademicki, WN PWN: Warszawa. Beckett C. (2010). Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS: Warszawa. Literatura uzupełniająca: Grudziewska E., Sędzicki M. (red.) (2017). Praktyka pracy socjalnej. Difin: Warszawa. Łuszczyńska M., Grudziewska E., Łuczyńska M. (red.). (2021). Praca socjalna. Wokół wolności i obywatelskości. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.) (2010). W kręgu zagadnień pracy socjalnej. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo APS: Warszawa. |
|
Uwagi: |
Wykład: obecność na zajęciach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin końcowy w formie pisemnego testu. Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): udział w zajęciach - 60 godzin przygotowane do zajęć - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:105 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin sprawdzający wiedze. Analiza stopnia poprawności realizacji poszczególnych praktycznych ćwiczeń w ramach oceny jakościowej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń jest możliwe biorąc pod uwagę obecności oraz aktywność merytoryczną na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Instruktaż wstępny. Podstawowe pojęcia. 2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne. Geneza teorii pracy socjalnej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 3.Zmiany paradygmatu nauk społecznych – od pozytywizmu do postmodernizmu oraz konstruktywizmu. Triangulacja metodyki pracy socjalnej. 4. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki.(praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). 5. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 6. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 7. Praca ze środowiskiem lokalnym. Tworzenie stowarzyszeń. Podejścia aktywizujące i interwencyjne. Ćwiczenia: 1. Instruktaż wstępny do ćwiczeń. 2. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki (praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). 3.Różnice pomiędzy pojęciami opieka społeczna, pomoc społeczna. 4.Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych z punktu widzenia problemów społecznych. 5. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, praca socjalna a pomoc społeczna. 6. Cele i zadania pracy socjalnej- zasada pomocniczości (subsydiarności). 7. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 8. Geneza pracy socjalnej jako dyscypliny naukowej oraz wiedzy praktycznej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 9. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. 10. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 11. Modele pracy socjalnej. Metody i techniki pracy socjalnej. 12.Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym. 13. Metody i techniki pracy socjalnej klasyczne i współczesne. Praca z przypadkiem, z grupą, ze środowiskiem lokalnym. 14. Zasoby jednostki. 15. Korzystanie z potencjału środowiska społecznego oraz grupy społecznej. 16. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. 17. Projekt socjalny. 18. Konferencja Grupy Rodzinnej. 19. Praca pedagoga ulicy a praca ze środowiskiem lokalnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Beckett C.: Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011. Góra A. W., Początki pracy socjalnej w świecie, „Praca Socjalna” Nr 4/1988. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. Lishman J. Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, „Śląsk’, Katowice 1998. Kanios A.: Praca socjalna z rodziną. Problematyka i perspektywa metodyczna. „Impuls”, Warszawa 2016. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Gray M., Webb S. A. red., Praca socjalna. Teorie i metody, redakcja naukowa wyd. polskiego Szmagalski J. , (tłumaczenie Maliszewska B.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Uzupełniająca: St. Kawula (red.), Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. B. Krajewska, Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe „Novum”, Płock 2007. Szczepkowski J.: Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010. Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014. Kacprzak A., Kudlińska Chróścicka I.: Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Kaszyński H.: Praca socjalna z osobami chorującymi psychicznie. Studium socjologiczne. Wyd. UJ, Kraków 2013. Krasiejko I.: Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. „Praca Socjalna”, 2009, R. 24, nr 3, s. 28 - 38. Zbroszczyk D.: Metody pracy pedagoga ulicy. „Prace Naukowe Pedagogika”,2009, Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego, nr 1, s. 156-162. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody poszukujące: praca indywidualna oraz w grupach. Nakład pracy osoby studiującej: 60 godzin kontaktowych, 4 ECTS, 60 godzin pracy indywidualnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin sprawdzający wiedzę. Analiza stopnia poprawności realizacji poszczególnych praktycznych ćwiczeń w ramach oceny jakościowej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń jest możliwe biorąc pod uwagę obecności oraz aktywność merytoryczną na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Instruktaż wstępny. Podstawowe pojęcia. 2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne. Geneza teorii pracy socjalnej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 3.Zmiany paradygmatu nauk społecznych – od pozytywizmu do postmodernizmu oraz konstruktywizmu. Triangulacja metodyki pracy socjalnej. 4. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki.(praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). 5. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 6. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 7. Praca ze środowiskiem lokalnym. Tworzenie stowarzyszeń. Podejścia aktywizujące i interwencyjne. Ćwiczenia: 1. Instruktaż wstępny do ćwiczeń. 2. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki (praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). 3.Różnice pomiędzy pojęciami opieka społeczna, pomoc społeczna. 4.Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych z punktu widzenia problemów społecznych. 5. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, praca socjalna a pomoc społeczna. 6. Cele i zadania pracy socjalnej- zasada pomocniczości (subsydiarności). 7. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 8. Geneza pracy socjalnej jako dyscypliny naukowej oraz wiedzy praktycznej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 9. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. 10. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 11. Modele pracy socjalnej. Metody i techniki pracy socjalnej. 12.Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym. 13. Metody i techniki pracy socjalnej klasyczne i współczesne. Praca z przypadkiem, z grupą, ze środowiskiem lokalnym. 14. Zasoby jednostki. 15. Korzystanie z potencjału środowiska społecznego oraz grupy społecznej. 16. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. 17. Projekt socjalny. 18. Konferencja Grupy Rodzinnej. 19. Praca pedagoga ulicy a praca ze środowiskiem lokalnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Beckett C.: Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011. Góra A. W., Początki pracy socjalnej w świecie, „Praca Socjalna” Nr 4/1988. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. Lishman J. Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, „Śląsk’, Katowice 1998. Kanios A.: Praca socjalna z rodziną. Problematyka i perspektywa metodyczna. „Impuls”, Warszawa 2016. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Gray M., Webb S. A. red., Praca socjalna. Teorie i metody, redakcja naukowa wyd. polskiego Szmagalski J. , (tłumaczenie Maliszewska B.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Uzupełniająca: St. Kawula (red.), Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. B. Krajewska, Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe „Novum”, Płock 2007. Szczepkowski J.: Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010. Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014. Kacprzak A., Kudlińska Chróścicka I.: Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Kaszyński H.: Praca socjalna z osobami chorującymi psychicznie. Studium socjologiczne. Wyd. UJ, Kraków 2013. Krasiejko I.: Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. „Praca Socjalna”, 2009, R. 24, nr 3, s. 28 - 38. Zbroszczyk D.: Metody pracy pedagoga ulicy. „Prace Naukowe Pedagogika”,2009, Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego, nr 1, s. 156-162. Niezbędne akta prawne do przedmiotu będą podawane w ramach zajęć dydaktycznych i na bieżąco aktualizowane. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody poszukujące: praca indywidualna oraz w grupach. Nakład pracy osoby studiującej: 45 godzin kontaktowych, 4 ECTS, 60 godzin pracy indywidualnej, łącznie 105 godzin nakładu pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.