Podstawy pedagogiki [PW-5F-PPG]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [PW-5F-PPG] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Jankowska | ||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy. II . Czym jest pedagogika i wiedza pedagogiczna? Podstawowe pojęcia pedagogiczne Zagadnienia: Tożsamość pedagogiki i jej rozwój 1. pedagogika tradycyjna - czasy narodzin pedagogiki tradycyjnej- czasy nowoczesne (modernizm) -świadomość społeczna czasów modernizmu - paradygmat przyrodniczy (pozytywistyczny) uprawniania nauki w tym pedagogiki 2. Pedagogika współczesna - czasy narodzin pedagogiki współczesnej- charakterystyka ponowoczesności i postmodernizm -nowy model nauki dopuszczający wieloparadygmatyczność podejść- w pedagogice wyjaśniającej i interpretującej Referat: Pedagogika i jej subdyscypliny oraz ich przedmiot. Materiał: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33. Literatura: Hejnicka-Bezwińska , Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015. Rozdział 3, Proces przechodzenia od pedagogiki tradycyjnej do pedagogiki współczesnej (3.1 – 3.4, s.155-176). Z. Melosik, Pedagogika postmodernizmu, W: Pedagogika Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , s.452 – 464. Dodatkowo dla chętnych: Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011, s. 23-53 III Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji – wychowanie w rodzinie Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Tradycyjne wychowanie do posłuszeństwa z wykorzystaniem kar i nagród w wychowaniu w rodzinie Zagadnienia: 1. Posłuszeństwo i dyscyplinowanie dzieci w klasycznych wykładniach i współczesnych interpretacjach. 2. Autonomia dziecka i jej granice – tradycyjne a współczesne rozumienie. 3. Poglądy na temat karania dzieci ( w tym karania fizycznego). Literatura: Sławiński S. Wychowanie do posłuszeństwa lub: Tenże: Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991.; lub: Tenże: A jednak posłuszeństwo! Warszawa: 2021 Dodatkowo dla chętnych: Kuzma K., Łatwe posłuszeństwo. Mszczonów: 2000. Bińczycka J., Bici biją, Warszawa 2002 Referat: Dyskusje wokół posłuszeństwa: na podstawie wywiadu z rodzicami i dziadkami o tym kim jest posłuszne dziecko i czy kary i nagrody pomagają w wychowaniu do posłuszeństwa IV Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji – wychowanie w rodzinie c-d Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Podmiotowość i dialog w wychowaniu w rodzinie Zagadnienia: 1. "Wychowanie bez porażek" i jego twórca - informacje o autorze ksiązki i interpretacja tytułu 2. Zasady wychowania bez porażek 3. Techniki pomocowe i konfrontacyjnie w metodzie Gordona 4. Sposoby rozwiązywania konfliktów 5. koncepcja Gordona jako przykład charakterystyczny dla perspektywy pedagogiki współczesnej Literatura: Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 – 403 [Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona] Dodatkowo dla chętnych: I. Obuchowska, Kochać i rozumieć, Poznań 1996. V Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących Zagadnienia: 1. Ewolucja szkoły jako instytucji realizującej funkcje adaptacyjne i emancypacyjne 2. Modele szkoły współczesnej 3. Edukacja domowa - jako alternatywa dla edukacji szkolnej Literatura: Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116; Dodatkowo dla chętnych: Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Red. J. Danilewska, Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, Kraków 2001. Referat: Edukacja domowa - jako alternatywa dla edukacji szkolnej. Na podstawie: Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej. VI. Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny – Cd. Problemy szkoły współczesnej jako środowiska wychowawczego. Źródła agresji i przemocy w systemie edukacyjnym. Zagadnienia: Zachowania agresywne i przemocowe w szkole – istota i charakter zjawiska Źródła agresji – teorie agresji. Skala zjawiska agresji w szkole Kultura szkoły jako czynnik wpływający (wyzwalający versus eliminujący) agresję i przemoc. Prewencja i profilaktyka agresji w szkole Referat: Dobre praktyki prewencji i profilaktyki agresji w szkole Literatura: Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 s. 270-290. Film o agresji w szkole. Dodatkowo dla chętnych: A. Bruhlmeier, Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79. M. Mikołajczyk-Woźniak, Opresyjne zachowania uczniów wobec nauczycieli, Wrocław , 2016 M. Karkowska, W. Czarnecka, Przemoc w szkole, 1996, Kraków A. Bruhlmeier, Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79. Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009. VII. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów Zagadnienia: 1.Przesuniecie socjalizacyjne – istotną kwestią dla współczesnej pedagogiki 2. Charakterystyka kultury popularnej: czy wartości kultury popularnej posiadają wychowawczy potencjał, czy utrudniają proces kształtowania osobowości dojrzałych? 3. Kultura popularna w edukacji formalnej: czy i jak powinna być obecna? Nowe wyzwania stające przed nauczycielami. Literatura: Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92. Dodatkowo dla chętnych: Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 – 13 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997 Referat: Charakterystyki pokoleń: Z oraz Alfa – w interpretacji pedagogicznej VIII Nurt samowychowania - ku samorealizacji poprzez wybory swojego bycia w świecie. Zagadnienia: 1. Czym jest samowychowania a czym samorealizacja? 2. Samowychowanie sokratejskie a prometejskie . Literatura: Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Dodatkowo dla chętnych: Fromm E., O sztuce istnienia, Warszawa-Wrocław 1997, s. 13-40. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003, s. 133-158. Podsumowanie/ powtórzenie, zaliczenie ćwiczeń. Warunki zaliczenia: Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 absencja). Dla osób przygotowujących referat i trzech najbardziej wyróżniających się aktywnością – dodatkowy plus do egzaminu. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DMPW 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.