Projekt badawczy - 1 [SC-3F-PBA1a]
Semestr letni 2023/2024
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Projekt badawczy - 1 [SC-3F-PBA1a] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dagmara Szczepańska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Connell, R. (2013). Teoretycy i teoria płci. (Rozdział 3) w: Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym. Wydawnictwo PWN. 2. Connell, R. (2013). Kwestia płci (Rozdział 1), w: Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym. Wydawnictwo PWN. 3. Connell, R. (2013). Polityka płciowa. (Rozdział 8) w: Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym. Wydawnictwo PWN. 4. Miluska, J. (2011). Paradoksy pozycji społecznej kobiet ORAZ Grochalska, M. (2011) Trajektorie życia kobiet i mężczyzn - różnice w procesie zmiany statusu społecznego. Zarys pola problemowego. W: Kalejdoskop genderowy. W drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce. Wdawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Inglehart, R., Norris, P. (2009). Wyjaśniająć wzbierającą falę równości płci. (Rozdział 1) w: Wzbierająca fala. PIW 6. Inglehart, R., Norris, P. (2009). Od tradycyjnego podziału ról do równości płci. (Rozdział 2) w: Wzbierająca fala. PIW 7. Dominiczak, A. (2016). Stereotypy, uprzedzenia i przesądy - czym są i jak działają? W: Stereotypy w sądzie w sprawach dotyczących przemocy wobec kobiet. 8. Scott, L. (2021). Fanatycy płci mózgu. W: Kapitał Kobiet. Wydawnictwo Filtry. 9. Criado Perez, C. (2020). Neutralne płciowo, z pisuarem. W: Niewidzialne kobiety. Wydawnictwo Karakter 10. Holter, Ø. G., Korsvik, T. R., Krzaklewska, E., & Solbreakke, K. (2018). Czym jest równość płci? Rozwój badań nad równością płci w Polsce i Norwegii. W: Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 11. Krzaklewska, E., Holter, Ø. G., & Brzyski, P. (2018). Wpływ równości płci na jakość życia kobiet i mężczyzn w Polsce. W: Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 12. Kowalska, B., & Warat, M. (2018). Refleksje na temat polityki na rzecz równości płci w Europie. W: Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 13. Siemieńska, R. (2019). Uwarunkowania akademickich karier kobiet i mężczyzn na świecie - zarys problematyki i przegląd badań. W: Kariery akademickie kobiet i mężczyzn. Różne czy podobne? Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 14. Husu, L., Koskinen, P. (2019). Płeć a obszary doskonałości w badaniach technicznych i inżynieryjnych: porównanie europejskie. W: Kariery akademickie kobiet i mężczyzn. Różne czy podobne? Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 15. Gromada, A., Kawalerowicz, J. (2019). Pancerny sufit: dlaczego jest tak mało kobiet w kadrze uczelni plastycznych w Polsce? W: Kariery akademickie kobiet i mężczyzn. Różne czy podobne? Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 16. Durska, M. (2009). Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia. Kobieta I Biznes, (1-4), 8–12, 36. https://doi.org/10.33119/KiB.2009.1-4.2 ORAZ Kosakowska-Berezecka Natasza, Żadkowska Magdalena, Pawlicka Paulina: Równość płci = Wspólna Sprawa. Działania na rzecz równości płci jako element skutecznego zarządzania różnorodnością i źródło pozytywnych zmian strukturalnych w uczelniach wyższych na przykładzie Uniwersytetu Gdańskiego, Miscellanea Anthropologica et Sociologica, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, vol. 21, no. 3, 2020, pp. 100-113 17. Torbus, U., & Półtorak, M. (2022). Gender equality plan for R&I. Observations based on the initial experiences of the University of Silesia in Katowice. Roczniki Administracji i Prawa, 22(4). 18. Rodrigo Rosa & Sara Clavero (2022) Gender equality in higher education and research, Journal of Gender Studies, 31:1, 1-7, DOI: 10.1080/09589236.2022.2007446 19. Palęcka, A., 2021. „Spokojnie, jestem grzeczny”. Molestowanie seksualne jako strategia uczestników badania. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17(2), pp.44-60. 20. Golczyńska-Grondas, A. and Waniek, K., 2022. Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18(4), pp.6-33. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia z Projektu Badawczego-1 mają na celu przygotowanie studentek i studentów do realizacji praktyk badawczych. Zadania: 1. Przegląd literatury zastanej z zakresu przedmiotu realizowanego badania. 2. Analiza danych zastanych z zakresu przedmiotu realizowanego badania 3. Przygotowanie narzędzi badawczych i materiałów pomocniczych. 4. Przygotowanie do realizacji badania w terenie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Stosowane będą głównie metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, aktywizujące praktyczną działalność studentów i studentek, w tym dyskusja, praca z tekstem, burza mózgów, ale też pogadanka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WYMAGANIA: OBECNOŚĆ – maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze AKTYWNOŚĆ NA ZAJĘCIACH – czytanie lektur oraz aktywny udział w dyskusji i pracach badawczych PREZENTACJA PRAC DOMOWYCH – analizy planu równości płci wybranej uczelni wyższej, przedstawionej w formie prezentacji multimedialnej oraz prezentacja lektury i sporządzenie pisemnego streszczenia. PRACA NAD NARZĘDZIEM BADAWCZYM |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa II DZSC SKS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.