Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 15

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Zajęcia: Semestr letni 2023/2024 [2023L] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 15 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Łukaszewska
Literatura:

Wybrane fragmenty z:

1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

2. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996.

3. Kodeks Etyczny Nauczyciela.

4. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

5. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971

6. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

10. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

7.. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

8. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

9. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011.

10. D. Zając, Etyczność pracy zawodowej nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2018.

11. Bogusława Jodłowska, Mądrość jako cel i sens kształcenia pedagogów, w: Kompetencje pedagogów w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej, P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kraków 2008.

12. Maria Nowacka, Jerzy Kopania, Czym jest sumienie, a czym być powinna klauzula sumienia - artykuł-Kwartalnik filozoficzny, 2014.

13. Marzenna Zaorska, Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej-artykuł.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zajęć. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu.

2. Kwalifikacje zawodowe a kompetencje praktyczno-moralne. Znaczenie wartości w zawodzie zaufania społecznego.

3. Wizerunek pedagoga na tle podejść teoretycznych i praktyki zawodowej. Kategoria ethosu.

4. Rola pedagoga specjalnego. Profesjonalizm zawodowy.

5. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga; rola i odpowiedzialność społeczna.

6. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników etyk kodeksowych. Krytyczna analiza Kodeksu Etycznego Nauczyciela.

7. Mądrość jako etyczna kategoria w kształceniu pedagogów.

8. Współczesne dylematy etyczne pedagoga.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, analiza przypadków, dyskusja podczas zajęć w nawiązaniu do problematyki poruszanej w zaproponowanych tekstach.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć i czynny udział w dyskusji. Metodą wspomagająca jest krótkie kolokwium pisemne (w przypadku braku aktywności podczas zajęć).

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla IV DMPC-TPE 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)