Etyka [AK-0F-ETY]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Etyka [AK-0F-ETY] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 4111 Budynek D jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 4228 Budynek D jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Rąb | ||||||||||||
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm i utylitaryzm. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w dyskusji na zajęciach. Metodą wspomagającą jest pisemny komentarz oceniany w ramach aktywności. |
||||||||||||
Uwagi: |
GR.ĆWICZENIOWA II ZZ/PE-POW2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.