Metodologia badań psychologicznych [PY-5F-MBP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia badań psychologicznych [PY-5F-MBP] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 1073/1074 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3077 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Psychologia jako nauka Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B, Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 21-57. 2. Pytania i hipotezy badawcze Brzeziński, J. (1999). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 37-44, 216-219 i 223-228. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 256-263. 3. Zmienne i operacjonalizacja Brzeziński, J. (1999). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 183-185 i 189-192. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 32-58. 4. Modele badawcze Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 15-32. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 143-159 i 223-251. 5. Próba Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 163-171. 6. SMAR Wojciszke B. (2004) Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska. 8. Etyka Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 59-101. |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Psychologia jako nauka -Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym 2. Pytania i hipotezy badawcze -Struktura procesu naukowego wg Brzezińskiego -Formułowanie problemów i hipotez badawczych 3. Zmienne i operacjonalizacja -Klasyfikacja zmiennych -Zmienne zależne a niezależne (główna, poboczne i zakłócające) -Operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki) -Skale pomiarowe -Rzetelność i trafność pomiaru 4. Modele badawcze -Badanie korelacyjne -Badanie eksperymentalne (wnioskowanie przyczynowo-skutkowe) -Trafność wewnętrzna i zewnętrzna -Różnice między badaniem korelacyjnym a eksperymentalnym -Moderator i mediator 5. Próba -Próba a populacja -Metody doboru próby -Źródła niereprezentatywności 6. Systematycznie modyfikowane autoreplikacje (Wojciszke) 7. Standardy APA -Cytowanie i bibliografia wg standardów APA -Ogólne zasady pisania raportu badawczego (artykułu i pracy dyplomowej) 8. Etyka |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje multimedialne, dyskusja, praca z literaturą, praca grupowa w schemacie team-based learning i problem-based learning (na zajęciach oraz w ramach projektu badawczego) |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: -Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności) -Zaliczenie wejściówki (wejściówek) -Projekt badawczy - prezentacja -Kolokwium Podczas ćwiczeń można zebrać maksymalnie 30 punktów: 10 punktów z prezentacji (zaliczenie od 1 pkt); 20 punktów z kolokwium (zaliczenie od 10,25 pkt). Aby zaliczyć ćwiczenia należy łącznie uzyskać minimum 15 punktów. |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZM/PY-2 Link do zespołu MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aCrASeCnTRgAE5O_s1t4LlcZZ689BTliWG_GJ8qgPMT01%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4501f3a0-5ff3-4ca5-88a1-e7c9a5f3212b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.