Metodologia badań psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-MBP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PY, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. PY, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia (wykład wraz z ćwiczeniami) poświęcone są wprowadzeniu w problematykę badań psychologicznych. Tematem zajęć będzie specyfika psychologii jako nauki, przebieg procesu badawczego, status pojęć psychologicznych oraz charakterystyka metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie. |
||
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; Operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające- sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik czyli o tym jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. Moc rozdzielcza wskaźników. Hipoteza teoretyczna a hipoteza operacyjna. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
||
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe pojęcia filozofii poznania i filozofii nauki. Zna różnicę pomiędzy poznawaniem naukowym i nie naukowym; w szczególności umie krytycznie oceniać jakość wszelkich doniesień badawczych w wersjach strywializowanych przez media popularne. Rozumie różnice między klasyczną (neopozytywistyczną) definicją nauki a definicją współczesną, bardziej adekwatną w przypadku takiej nauki jak psychologia. Zna zasadę bez straty (ścisłego) upraszczania informacji w ramach procesu poznania i wnioskowania naukowego. Zna zasadę falsyfikowalności w ramach procesu poznawania i wnioskowania naukowego. Zna kolejne etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego. Zna pojęcia doboru wskaźników i doboru metody adekwatne do postawionych w hipotez teoretycznych. Rozróżnia różnego rodzaju wskaźniki zmiennych w ramach problematyki pomiaru (empiryczne, inferencyjne, definicyjne). Rozróżnia różnego rodzaju metody badawcze (metody korelacyjne i eksperymentalne). Zna różnego rodzaju metody doboru próby z populacji (próba celowa, celowa kwotowa, losowa, losowa warstwowa). Umiejętności Student/-ka potrafi formułować na podstawie własnych obserwacji i literatury przedmiotu proste problemy badawcze i stawiać adekwatne, odpowiadające im hipotezy teoretyczne. Umie napisać poprawne wprowadzenie teoretyczne. Umie zastosować procedury II części procesu badawczego (dobór próby, dobór wskaźników i dobór metody) adekwatne do postawionych w ramach I części procesu badawczego hipotez teoretycznych. Umie przeprowadzić badanie zgodne ze standardami nauki. Umie stworzyć zgodny ze standardami nauki raport badawczy z I i II części procesu badawczego. Kompetencje społeczne Student/-ka ma krytyczny i refleksyjny stosunek do zagadnień metodologicznych i problemów etycznych z nimi związanych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja, praca grupowa i samodzielna (w tym realizacja zadań). Efekty uczenia się będą kontrolowane za pomocą egzaminu testowego, obejmującego wiedzę z zakresu wykładów oraz lektur obowiązkowych i kolokwiów. Oceniana będzie zarówno wiedza, jak i umiejętność jej zastosowania w praktycznych przykładach. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Łukasz Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Łukasz Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Łukasz Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: dla wykładu: egzamin, realizacja zadań grupowych i/lub indywidualnych. Skala ocen: 51%-60% ocena 3,0; 61%-70% ocena 3,5; 71%-80% ocena 4,0; 81%-90% ocena 4,5; 91%-100% ocena 5,0. Kryteria oceny: egzamin: dodatnie punkty za prawidłowa odp, zero punktów za nieprawidłową odp lub brak odpowiedzi. Kryteria oceny zadań: punkty dodatnie za realizację. Punkty zdobywane podczas ćwiczeń będą stanowiły 40% oceny końcowej z przedmiotu. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; Operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające- sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik czyli o tym jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. Moc rozdzielcza wskaźników. Hipoteza teoretyczna a hipoteza operacyjna. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. | |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN | |
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone online na platformie TEAMS. Dostęp do platformy jest możliwy po zalogowaniu się do systemu APS (konto Office) i wyszukaniu zajęć za pomocą kodu przesłanego przez prowadzącego na maile studenckie przed rozpoczęciem zajęć. W razie braku otrzymania maila z kodem proszę skontaktować się pilnie z prowadzącym zajęcia Uwaga - kody są osobne do każdego przedmiotu a także są osobne na wykład i na ćwiczenia do tego samego przedmiotu. Nakład pracy: 8 ECTS oznacza ok 240 godzin pracy (w ramach całego przedmiotu: wykład +ćwiczenia): 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do wykładu, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do ćwiczeń, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do zajęć, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do kolokwiów i do egzaminy. ćwiczenia grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4877dd8342f345ffa9b825c7b8253747%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ad8efbf6-780a-480c-87d3-5ed9d56292f0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3daa910f1ca94319a6d621752b586455%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6627e7f6-7633-4eb3-8a93-3c92ad5293d6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad30b86cffd8f41289118c86880415f1d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=06577e9a-27d8-4201-ae75-938731dbd93d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: dla wykładu: egzaminy cząstkowe, realizacja zadań grupowych i/lub indywidualnych. Skala ocen: 51%-60% ocena 3,0; 61%-70% ocena 3,5; 71%-80% ocena 4,0; 81%-90% ocena 4,5; 91%-100% ocena 5,0. Kryteria oceny: egzamin: dodatnie punkty za prawidłowa odp, zero punktów za nieprawidłową odp lub brak odpowiedzi. Kryteria oceny zadań: punkty dodatnie za realizację. Punkty zdobywane za realizacje zadań i kolokwiów w ramach ćwiczeń będą stanowiły 40% oceny końcowej podczas gdy punkty zbierane w ramach wykładu (egzamin/egzaminy) - 60% | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; Operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające- sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik czyli o tym jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. Moc rozdzielcza wskaźników. Hipoteza teoretyczna a hipoteza operacyjna. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. | |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN | |
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone online na platformie TEAMS. Dostęp do platformy jest możliwy po zalogowaniu się do systemu APS (konto Office) i wyszukaniu zajęć za pomocą kodu przesłanego przez prowadzącego na maile studenckie przed rozpoczęciem zajęć. W razie braku otrzymania maila z kodem proszę skontaktować się pilnie z prowadzącym zajęcia Uwaga - kody są osobne do każdego przedmiotu a także są osobne na wykład i na ćwiczenia do tego samego przedmiotu. Nakład pracy: 8 ECTS oznacza ok 240 godzin pracy (w ramach całego przedmiotu: wykład +ćwiczenia): 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do wykładu, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do ćwiczeń, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do zajęć, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do kolokwiów i do egzaminy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: (1) Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP (2) Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN ZALECANA (NIEOBOWIĄZKOWA): (3) Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney, C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101). (4) Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [lub: Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN]. (5) Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział 7 i 8) | |
Uwagi: |
Zajęcia wykładowe są wspierane poprzez MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: (1) Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP (2) Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN ZALECANA (NIEOBOWIĄZKOWA): (3) Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney, C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101). (4) Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [lub: Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN]. (5) Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział 7 i 8) | |
Uwagi: |
Zajęcia wykładowe są wspierane poprzez MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.