Metodologia badań psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia (wykład wraz z ćwiczeniami) poświęcone są wprowadzeniu w problematykę badań psychologicznych. Tematem zajęć będzie specyfika psychologii jako nauki, przebieg procesu badawczego, status pojęć psychologicznych oraz charakterystyka metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. Moc rozdzielcza wskaźników. Hipoteza teoretyczna a hipoteza operacyjna. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe pojęcia filozofii poznania i filozofii nauki. Zna różnicę pomiędzy poznawaniem naukowym i nienaukowym; w szczególności umie krytycznie oceniać jakość wszelkich doniesień badawczych w wersjach strywializowanych przez media popularne. Rozumie różnice między klasyczną (neopozytywistyczną) definicją nauki a definicją współczesną, bardziej adekwatną w przypadku takiej nauki jak psychologia. Zna zasadę bez straty (ścisłego) upraszczania informacji w ramach procesu poznania i wnioskowania naukowego. Zna zasadę falsyfikowalności w ramach procesu poznawania i wnioskowania naukowego. Zna kolejne etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego. Zna pojęcia doboru wskaźników i doboru metody adekwatne do postawionych hipotez teoretycznych. Rozróżnia różnego rodzaju wskaźniki zmiennych w ramach problematyki pomiaru (empiryczne, inferencyjne, definicyjne). Rozróżnia różnego rodzaju metody badawcze (metody korelacyjne i eksperymentalne). Zna różnego rodzaju metody doboru próby z populacji (próba celowa, celowa kwotowa, losowa, losowa warstwowa). Umiejętności Student/-ka potrafi formułować na podstawie własnych obserwacji i literatury przedmiotu proste problemy badawcze i stawiać adekwatne, odpowiadające im hipotezy teoretyczne. Umie napisać poprawne wprowadzenie teoretyczne. Umie zastosować procedury II części procesu badawczego (dobór próby, dobór wskaźników i dobór metody) adekwatne do postawionych w ramach I części procesu badawczego hipotez teoretycznych. Umie przeprowadzić badanie zgodne ze standardami nauki. Umie stworzyć zgodny ze standardami nauki raport badawczy z I i II części procesu badawczego. Kompetencje społeczne Student/-ka ma krytyczny i refleksyjny stosunek do zagadnień metodologicznych i problemów etycznych z nimi związanych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja, praca grupowa i samodzielna (w tym realizacja zadań). Efekty uczenia się będą kontrolowane za pomocą egzaminu testowego, obejmującego wiedzę z zakresu wykładów oraz lektur obowiązkowych i ćwiczeń. Oceniana będzie zarówno wiedza, jak i umiejętność jej zastosowania w praktycznych przykładach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: dla wykładu: egzamin, realizacja zadań grupowych i/lub indywidualnych. Skala ocen: 51%-60% ocena 3,0; 61%-70% ocena 3,5; 71%-80% ocena 4,0; 81%-90% ocena 4,5; 91%-100% ocena 5,0. Kryteria oceny: egzamin: dodatnie punkty za prawidłowa odp, zero punktów za nieprawidłową odp lub brak odpowiedzi. Kryteria oceny zadań: punkty dodatnie za realizację. Punkty zdobywane podczas ćwiczeń będą stanowiły 40% oceny końcowej z przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; Operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające- sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik czyli o tym jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. Moc rozdzielcza wskaźników. Hipoteza teoretyczna a hipoteza operacyjna. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone online na platformie TEAMS. Dostęp do platformy jest możliwy po zalogowaniu się do systemu APS (konto Office) i wyszukaniu zajęć za pomocą kodu przesłanego przez prowadzącego na maile studenckie przed rozpoczęciem zajęć. W razie braku otrzymania maila z kodem proszę skontaktować się pilnie z prowadzącym zajęcia Uwaga - kody są osobne do każdego przedmiotu a także są osobne na wykład i na ćwiczenia do tego samego przedmiotu. Nakład pracy: 8 ECTS oznacza ok 240 godzin pracy (w ramach całego przedmiotu: wykład +ćwiczenia): 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do wykładu, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do ćwiczeń, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do zajęć, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do kolokwiów i do egzaminy. ćwiczenia grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4877dd8342f345ffa9b825c7b8253747%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ad8efbf6-780a-480c-87d3-5ed9d56292f0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3daa910f1ca94319a6d621752b586455%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6627e7f6-7633-4eb3-8a93-3c92ad5293d6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad30b86cffd8f41289118c86880415f1d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=06577e9a-27d8-4201-ae75-938731dbd93d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: dla wykładu: egzaminy cząstkowe, realizacja zadań grupowych i/lub indywidualnych. Skala ocen: 51%-60% ocena 3,0; 61%-70% ocena 3,5; 71%-80% ocena 4,0; 81%-90% ocena 4,5; 91%-100% ocena 5,0. Kryteria oceny: egzamin: dodatnie punkty za prawidłowa odp, zero punktów za nieprawidłową odp lub brak odpowiedzi. Kryteria oceny zadań: punkty dodatnie za realizację. Punkty zdobywane za realizacje zadań i kolokwiów w ramach ćwiczeń będą stanowiły 40% oceny końcowej podczas gdy punkty zbierane w ramach wykładu (egzamin/egzaminy) - 60% |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; Operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające- sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik czyli o tym jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. Moc rozdzielcza wskaźników. Hipoteza teoretyczna a hipoteza operacyjna. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone online na platformie TEAMS. Dostęp do platformy jest możliwy po zalogowaniu się do systemu APS (konto Office) i wyszukaniu zajęć za pomocą kodu przesłanego przez prowadzącego na maile studenckie przed rozpoczęciem zajęć. W razie braku otrzymania maila z kodem proszę skontaktować się pilnie z prowadzącym zajęcia Uwaga - kody są osobne do każdego przedmiotu a także są osobne na wykład i na ćwiczenia do tego samego przedmiotu. Nakład pracy: 8 ECTS oznacza ok 240 godzin pracy (w ramach całego przedmiotu: wykład +ćwiczenia): 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do wykładu, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do ćwiczeń, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do zajęć, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do kolokwiów i do egzaminy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: (1) Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP (2) Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN ZALECANA (NIEOBOWIĄZKOWA): (3) Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney, C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101). (4) Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [lub: Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN]. (5) Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział 7 i 8) |
|
Uwagi: |
Zajęcia wykładowe są wspierane poprzez MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: (1) Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP (2) Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN ZALECANA (NIEOBOWIĄZKOWA): (3) Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney, C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101). (4) Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [lub: Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN]. (5) Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział 7 i 8) |
|
Uwagi: |
Zajęcia wykładowe są wspierane poprzez MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia, np.: test jednokrotnego wybory, kolokwia, prace domowe, prezentacje. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. Nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności), tj.: liczba godzin kontaktowych (30 wykład + 30 ćwiczenia), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (30 wykład + 60 ćwiczeni), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia (30 + 30), liczba godzin przeznaczonych na inne zadania domowe (30). 8 ECTS = 240 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia, np.: test jednokrotnego wybory, kolokwia, prace domowe, prezentacje. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. Nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności), tj.: liczba godzin kontaktowych (15 wykład + 30 ćwiczenia), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (30 wykład + 60 ćwiczeni), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia (45 + 30), liczba godzin przeznaczonych na inne zadania domowe (30). 8 ECTS = 240 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia, np.: egzamin (z pytaniami otwartymi i zamkniętymi jednokrotnego wyboru), kolokwia, prace domowe, prezentacje. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Dlaczego psychologowi potrzebna jest metodologia? Jaką nauką jest psychologia? Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. VI. Badania ilościowe a badania jakościowe w psychologii. VII. Kryzys replikacyjny i rola meta-analizy w badaniach naukowych. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister, E., Zechmeister, J. (2010). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty). Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Uzupełniająca Babbie, E. (2021). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. Warszawa: PWN Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. Stanley, T. D., Carter, E. C., & Doucouliagos, H. (2018). What meta-analyses reveal about the replicability of psychological research. Psychological Bulletin, 144(12), 1325–1346. Zdybek, P., Walczak, R. i Zdybek, M. (2012). Historia zwykłego oszustwa. Nieuczciwość akademicka widziana oczami studentów psychologii. Psychologia Społeczna Tom 7, 3(22), 234-244. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. Nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności), tj.: liczba godzin kontaktowych (30 wykład + 30 ćwiczenia), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (30 wykład + 60 ćwiczeni), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia (30 + 30), liczba godzin przeznaczonych na inne zadania domowe (30). 8 ECTS = 240 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia, np.: egzamin (z pytaniami otwartymi i zamkniętymi jednokrotnego wyboru), kolokwia, prace domowe, prezentacje. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Dlaczego psychologowi potrzebna jest metodologia? Jaką nauką jest psychologia? Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Shaughnessy, J., Zechmeister, E., Zechmeister, J. (2010). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty). Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Uzupełniająca Babbie, E. (2021). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. Warszawa: PWN Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. Stanley, T. D., Carter, E. C., & Doucouliagos, H. (2018). What meta-analyses reveal about the replicability of psychological research. Psychological Bulletin, 144(12), 1325–1346. Zdybek, P., Walczak, R. i Zdybek, M. (2012). Historia zwykłego oszustwa. Nieuczciwość akademicka widziana oczami studentów psychologii. Psychologia Społeczna Tom 7, 3(22), 234-244. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. Nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności), tj.: liczba godzin kontaktowych (15 wykład + 30 ćwiczenia), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (30 wykład + 60 ćwiczeni), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia (45 + 30), liczba godzin przeznaczonych na inne zadania domowe (30). 8 ECTS = 240 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: (1) wykład - egzamin pisemny; (2) ćwiczenia - kolokwium, prezentacja projektu grupowego. Skala ocen: 51% - 60% dostateczny 61% - 70% dostateczny plus 71% - 80% dobry 81% - 90% dobry plus 91% + bardzo dobry |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo naukowe PWN. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka. Od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wojciszke B. (2004). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Wydawnictwo Zysk i Ska. Standardy APA: Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Wydawnictwo Liberi Libri. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia, np.: wykład, pokaz itp., Nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności): 30 godz kontaktowych (wykład i ćwiczenia) plus praca w domu - przygotowanie się do zajęc (90 godzin). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: (1) wykład - egzamin pisemny; (2) ćwiczenia - kolokwium, prezentacja projektu grupowego. Skala ocen: 51% - 60% dostateczny 61% - 70% dostateczny plus 71% - 80% dobry 81% - 90% dobry plus 91% + bardzo dobry |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I. Podstawy - psychologia jako nauka. Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja. II. Struktura procesu badawczego. Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych. III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki). Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. VI. Schematy badawcze. Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”. V. Dobór do prób. Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej. |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo naukowe PWN. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka. Od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wojciszke B. (2004). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Wydawnictwo Zysk i Ska. Standardy APA: Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Wydawnictwo Liberi Libri. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia, np.: wykład, pokaz itp., Nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności): 30 godz kontaktowych (wykład i ćwiczenia) plus praca w domu - przygotowanie się do zajęc (90 godzin). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.