Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 3628/3629
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Kamila Dobrenko
Literatura:

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (R.2.3.3 i 2.3.4 str.76-120) ‘Obserwacja’ ‘Testowanie’: ‘Kwestionariusze’, ‘Techniki projekcyjne’, ‘Próby zadaniowe’.

Szustrowa, A. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. W: Stemplewska, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1). Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Rozdziały: 4 ‘Obserwacja swobodna’ i 5 ‘Analiza i interpretacja danych z wywiadu i obserwacji’ (ANEKS str.81-110).

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (R. 4 str. 209-225) ‘Wartości. Etyczna postawa psychologa w praktyce diagnostycznej.’

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (R.2.3.2 str.62-76)‘ lub fragment z Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP (str.215-240) ‘Informacje zwrotne’

Kuberska-Kędzierska M. (2018). Ile ważą emocje? Łódź: Wydawnictwo Galaktyka.

Wybrany jeden rozdział – historia pracy z jednym pacjentem.

Zakres tematów:

Treści programowe realizowane w czasie zajęć

Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną.

Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego.

Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych.

Narzędzia diagnostyczne

Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania.

Wybrane nurty psychologiczne

Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości.

Studium przypadku

Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku.

Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu

Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie.

Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym.

Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem.

Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym.

Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników.

Przygotowanie planów wywiadów.

W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria.

Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej.

Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia.

Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania.

Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami.

Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów

Omówienie doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi.

Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych.

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

mini wykłady

ćwiczenia

praca w grupach

analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie:

- aktywności studentów w trakcie spotkań ćwiczeniowych;

- wykonywania kolejnych zadań związanych z procedurą diagnostyczną

- napisanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku - na podstawie trzystopniowej procedury diagnostycznej

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla V DMPY-WIK 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)