Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 15:20 - 16:55
sala 3632
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Małgorzata Najderska
Literatura:

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (rozdziały: 2.3.3 i 2.3.4, s. 76-120) ‘Obserwacja’ ‘Testowanie’: ‘Kwestionariusze’, ‘Techniki projekcyjne’, ‘Próby zadaniowe’.

Szustrowa, A. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. W: Stemplewska, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny (t. 1). Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (rozdziały: 4 ‘Obserwacja swobodna’ i 5 ‘Analiza i interpretacja danych z wywiadu i obserwacji’, ANEKS, s. 81-110).

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (rozdział: 4 ‘Wartości. Etyczna postawa psychologa w praktyce diagnostycznej’, s. 209-225).

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (rozdział: 2.3.2, s. 62-76)‘ lub fragment z: Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny (t. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny (t. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP (rozdział: ‘Informacje zwrotne’, s. 215-240).

Zakres tematów:

Treści programowe realizowane w czasie zajęć:

- omówienie narzędzi diagnostycznych przydatnych w procesie diagnozy psychologicznej;

- przygotowanie do spotkania, na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne; przypomnienie odpowiednich technik oraz omówienie warunków przebiegu badania;

- omówienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości;

- omówienie, czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej;

- prezentacja schematu opracowania studium przypadku;

- przygotowanie do przeprowadzenia wywiadu;

- interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, tworzenie hipotez, które mają być weryfikowane w wywiadzie;

- obszary pytań w wywiadzie psychologicznym;

- podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego;

- omówienie strategii pracy z oporem;

- charakterystyka zjawisk psychologicznych występujących w kontakcie diagnostycznym;

- formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników;

- przygotowanie planów wywiadów;

- sprawdzenie w 4-5-osobowych grupach zasadności poszczególnych hipotez oraz przygotowanego planu wywiadu pod względem interesujących nas kryteriów;

- omawianie przykładów na forum w celu weryfikacji poprawności metodologicznej;

- konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącą zajęcia;

- omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania;

- analiza wszelkich trudności, własnych emocji, przeciwprzeniesienia studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami;

- interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów;

- omówienie doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów - praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi;

- praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów;

- konsultacje planów informacji zwrotnych.

Metody dydaktyczne:

- mini wykłady

- ćwiczenia

- praca w grupach

- analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie:

- aktywności studentów w trakcie spotkań ćwiczeniowych;

- wykonywania kolejnych zadań związanych z procedurą diagnostyczną

- napisanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku - na podstawie trzystopniowej procedury diagnostycznej

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla V DMPY-PKL 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)