Dydaktyka specjalna [PC-5F-DYS]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Dydaktyka specjalna [PC-5F-DYS] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Joanna Rostkowska |
Literatura: |
Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa. 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa. 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa. 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
Zakres tematów: |
1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE 2. MAPY MYŚLI = MINDMAPPING Zagadnienia szczegółowe: • Pojęcie kartografii umysłu (mózgu) • Proces (etapy) tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym • Proces (etapy) tworzenia map myśli w ujęciu grupowym • Proces tworzenia map myśli w tandemie • Zasady dotyczące tworzenia map myśli - technika i forma (szczegółowe omówienie) • Zalecenia dotyczące tworzenia map myśli • Rodzaje map myśli –> wg. różnych kryteriów (ze względu na złożoność -liczbę ramion; za względu na cel-czemu służy) • Zakres możliwych zastosowań mindmappingu • Zalety (+) i wady (?-) techniki map myśli • Przykłady wybranych Map myśli T. Buzana+ ich analiza 3. TECHNIKI C. FREINETA • Pojęcie szkoły alternatywnej – jej przykłady w Europie i Ameryce. • Pedagogika Freineta : -praktyka a założenia teoretyczne pedagogiki Freineta, -na jakim gruncie powstała koncepcja pedagogiczna Freineta, - podstawowa zasada w procesie nauczania i wychowania - cel wychowania w szkole frenetowskiej, - 4 podstawowe zagadnienia/elementy w pedagogice Freineta, • Praktyka funkcjonowania szkoły Freineta • Organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej. • Nauczyciel w szkole frenetowskiej – pożądane cechy. • Koncepcja technik Freineta - aktualne przykłady stosowania w szkole Technik Freineta (w Polsce i na świecie). 4. „SZKOŁA SUPER” – eksperyment w szkolnictwie amerykańskim • Powody pojęcia eksperymentu • Cele eksperymentu SZKOŁA SUPER • Uczniowie szkoły super • Naczelna zasada stosowana w SZKOLE SUPER • Metoda główna wykorzystana w trakcie eksperymentu SZKOŁA SUPER • Metody nauczania w SZKOLE SUPER • Metody radzenia sobie ze specyficznymi trudnościami • Metody zbierania i zapisu danych o postępach dydaktyczno – wychowawczych ucznia • Wyniki eksperymentu SZKOŁA SUPER 5. METODY AKTYWIZUJĄCE • Zasadniczy cel stosowania metod i technik aktywizujących • Czynniki efektywnego uczenia się • Pojęcie metod i technik aktywizujących • Metody aktywizujące a metody tradycyjne (model encyklopedyczny a model generatywny - porównanie; cechy metod aktywizujących w kontekście metod tradycyjnych - porównanie/tabelka) • Rola nauczyciela pracującego metodami aktywizującymi • Stadia w procesie uczenia się • Omówienie wybranych technik aktywizujących 6. GRY I ZABAWY INTERAKCYJNE • Gry interakcyjne a konwencjonalne metody uczenia • Cele (znaczenie/zalety) zastosowania gier interakcyjnych w praktyce pedagogicznej • zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej; - cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych - etapy pracy dydaktycznej przy użyciu gier i zabaw interakcyjnych. 7. GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE • Def. pojęć: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa • Rodzaje rozrywek umysłowych; • Rola gry i zabawy dydaktycznej w procesie kształcenia młodszych uczniów • Struktura zagadki • Fazy rozwiązywania zagadek i charakterystyka • Czynności nauczyciela towarzyszące rozwiązywaniu zagadek • Zastosowanie rozrywek umysłowych w nauczaniu początkowym • Wybrane rodzaje rozrywek umysłowych (zagadek) • Def. pojęć: gra, gra dydaktyczna. • Zalety gier dydaktycznych • Polska klasyfikacja gier dydaktycznych i ich charakterystyka. 8. METODA PROJEKTÓW • Powstanie metody projektów ( gdzie i kiedy; podstawy filozoficzne) • Definicja metody projektów (klasyczna i współczesna) • Klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów (rodzaje kryteriów; omówienie poszczególnych rodzajów projektów - w odniesieniu do kryteriów podziału) • Zadania nauczyciela w metodzie projektów. • Zadania ucznia w metodzie projektów • Etapy realizacji zadania metodą projektów/tabelka (omówienie). • Walory dydaktyczne metody projektów. • Walory wychowawcze metody projektów. • Obszary zastosowania metody projektów. 9. TWÓRCZA WIZUALIZACJA • Def. pojęcia „Twórcza wizualizacja” • Cele stosowania treningu Twórczej wizualizacji; liczba uczestników treningu • Schemat przebiegu treningu wizualizacji (poszczególne etapy/czas trwania, charakterystyka) • Właściwe warunki przebiegu treningu Twórczej wizualizacji (unikanie określonych zakłóceń) • Zalety treningu wizualizacji. 10. ASPEKT WYCHOWAWCZY W KSZTAŁCENIU Praktyka pozytywna Autokorekcja i hiperkorekcja Uczenie przez modelowanie i imitację 11. METODA BAŚNIOWYCH SPOTKAŃ - Rozwój zabawy u dzieci wg. J. Piageta – 3stadia (krótka charakterystyka-stadium rozwoju myślenia a rodzaj zabawy). - Cechy baśni (krótka charakterystyka). -Znaczenie baśni dla rozwoju dziecka (oddziaływanie na różne sfery rozwoju). -Sytuacja rozwojowa ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim rozpoczynającego naukę szkolną (charakterystyka rozwoju psychicznego oraz sytuacji środowiskowej). - Metoda Baśniowych Spotkań – miejsce w systematyce metod (do metod gier i zabaw dydaktycznych/bliska metody sytuacyjnej). - Zasady pracy nauczyciela pracującego metodą Baśniowych Spotkań. - Metoda Baśniowych Spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego - Etapy pracy metodą Baśniowych Spotkań (jakie etapy/ ich omówienie-cele;przebieg). - Zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego (na czym opiera się tworzenie programów - znaczenie diagnozy, profil rozwojowy dziecka/ucznia - dotyczący ogólnej i zadaniowej wrażliwości edukacyjnej ucznia. - pojęcie „wrażliwość edukacyjna”/„stan wrażliwości” 12. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - TRENING KREATYWNOŚCI Kreatywność i trening kreatywności- wyjaśnienie pojęć/def. wg. K. Szmidta, trzy główne procesy twórcze i odpowiadające im rodzaje twórczości oraz rodzaje myślenia, znaczenie rozgrzewki twórczej-jej cele (3.), charakterystyka i ćwiczenie: myślenia pytajnego (trzy główne zdolności składające się na to myślenie), kombinacyjnego i transformacyjnego (rodzaje przekształceń- ogólnie i szczegółowo; uwarunkowania powodzenia w operacjach przekształcania wyobrażeń). Wybrane metody i techniki heurystyczne/twórczego rozwiązywania problemów: techniki- „Burza mózgów” „wymuszonego dopasowania” oraz „technika analogii”; ćwiczenia praktyczne). 13. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - DRAMA W NAUCZANIU I WYCHOWANIU Drama - wyjaśnienie pojęcia/istota dramy, drama a aktorstwo teatralne - różnice, cele nauczania i wychowania przez dramę, psychologiczno - pedagogiczne podstawy dramy: znaczenie wyobraźni, ekspresji twórczej i zabawy w rozwijaniu zdolności twórczych, uczestnicy dramy -wiek, wielkość grupy, wskazówki dla nauczyciela, przykładowa struktura sesji /lekcji dramy- etapy, techniki dramy, wybrane projekty zajęć dramowych - analiza 14. METODY I TECHNIKI PAMIĘCIOWE Pamięć krótko - i długotrwała, znaczenie lewej i prawej półkuli mózgowej oraz ich współpracy w zapamiętywaniu, zasady zapamiętywania/elementy „żywego obrazu”, pamięciowe słowa-klucze, podstawowe systemy pamięciowe - narzędzia pamięci krótkoterminowej: łańcuchowa metoda skojarzeń oraz zakładkowa metoda zapamiętywania, główny system pamięciowy - zaawansowane narzędzie pamięci długoterminowej, jego zasady i zastosowanie; ćw praktyczne. 15. ZAKOŃCZENIE I PODSUMOWANIE ZAJĘĆ |
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
- napisanie i zaliczenie kolokwium - wykonanie prac zaliczeniowych, każda z nich na ocenę - wykonywanie ćwiczeń praktycznych do realizowanych tematów |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 8 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15 godz. wykład; 45 godz. ćwiczenia; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20; Przygotowanie się do egzaminu - 10; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.