Dydaktyka specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-DYS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. - Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. - Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. - Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. - Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). - Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. - Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi opisać dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, przedstawić klasyfikację dydaktyki specjalnej z uwzględnieniem dydaktyk szczegółowych, przedstawić dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym; Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zna organizację procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. Zna i rozumie metodyczne i organizacyjne założenia dotyczące kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Umiejętności Potrafi projektować zajęcia edukacyjne, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej. Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb wychowanków, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą. Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i organizować realizację złożonych działań pedagogicznych. Kompetencje społeczne Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną . Wykazuje cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej. Dostrzega potrzeby samodoskonalenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
WYK
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska, Marcin Lerka, Edyta Nieduziak, Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1.Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej. 2.Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. 3.Neurodydaktyka- neurologiczne podstawy funkcjonowania intelektualnego i kształcenia specjalnego. 4.Dydaktyka specjalna w kontekście tematycznym i metodologicznym dydaktyki ogólnej i pedagogiki specjalnej, psychologii, socjologii, pedeutologii. Psychologia różnic indywidualnych jako przesłanka dydaktyki specjalnej. 5.Dydaktyka specjalna a humanistyczne koncepcje kształcenia i pedagogiczne standardy europejskie. 6.Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. 7.Wzorce edukacyjne a dydaktyka specjalna. 8.Dydaktyka specjalna a metodyki nauczania na poszczególnych etapach edukacji. 9.Podział dydaktyki specjalnej: dydaktyka korekcyjna, dydaktyka resocjalizacyjna, dydaktyka wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oligofrenodydaktyka, surdodydaktyka, tyflodydaktyka. 10.Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11.Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. ĆWICZENIA: Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Byers R., Rose R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, APS, Warszawa 2002 Baranowicz K. (2006). Pozadydaktyczne efekty edukacji integracyjnej dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska I., Z badań nad ocenianiem uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, WSPS, Warszawa 1997 Głodkowska J. (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Gruszczyk- Kolczyńska E. (2004). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. Dykcik W. (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Eruditus, Poznań 1996 Niemierko B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa. 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa. 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa. 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ: WYKŁADY: zajęcia realizowane są zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac63315142bf44a189dcf87729d160525%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ebe9798b-58b0-4ab7-8d41-5d6be7f7fc4e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ĆWICZENIA: gr ćwiczeniowa dla II DMPC 1 -LOG link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeb1b8df478a84e23a5c99495a4594c9f%40thread.tacv2/conversations?groupId=850bdb54-5eb7-41e6-a4cf-0a63874116aa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 2 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acb9f726982c14f0f9ef78b280182533b%40thread.tacv2/conversations?groupId=e76bd0a3-f439-4ee2-9792-87f2b748d8b2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 3. Ćwiczenia prowadzone za pomocą aplikacji Teams - link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae96babf3ad48455299d1e6b1ec4fa72d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d68db736-2da7-407b-ac7a-e4bdfbd91ffb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 4 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a26f6d9d1d29d4b62a7c297765e69622b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d798b728-71e5-4a2d-9153-4a1303b261d5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 5 Link do zespołu; https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a805fcf429e6742d78a92a2483fc71cc5%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b45e54f-3008-4fd4-a57e-12fb9f6c10a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 6 Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a779ee768ea014e36bb45c946e8671902%40thread.tacv2/conversations?groupId=6f4b8144-0712-4503-9218-d4dc54e4c8b2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 7 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a188b1b9f47b145099cd91b2df0fd34e4%40thread.tacv2/conversations?groupId=1824bbdb-0704-471d-9d5c-288d154cec11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 8 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6bab7c0afe4b4a06b3090bb2ddaa58ac%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ceb6939-8e96-4d38-9309-c5f0d8af12b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr ćwiczeniowa dla II DMPC 9 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2a791b536123412c8e16aa935b736390%40thread.tacv2/conversations?groupId=84c60817-a52d-4a89-a255-513f82cde36d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- METODY: Wykład, metody aktywizujące, projekt. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15 godz. wykład; 45 godz. ćwiczenia; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20; Przygotowanie się do egzaminu - 10; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Lerka, Mariusz Maciątek, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: pisemny egzamin końcowy Umiejętności: ocena prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych, udział w dyskursie w trakcie wykładów Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć Egzamin - test wyboru odbędzie się 6 lutego 2021, o godz. 18.40. Egzamin zakończy się o godz. 19.20. Poniżej przekazuję link do egzaminu: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchrqoEEzrhk1FmRTN87QcAW9UOTREM1JJR1ZIMk9RNzU5Qk9GRFFZU0kxUC4u |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁADY: 1. Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. 2. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. 3. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. 4. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. 5. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). 6. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. ĆWICZENIA: 7. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do wykładów: Głodkowska, J.(red). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki. Warszawa: APS. (Rozdział I, Rozdział II, Rozdział IV, Rozdział V, Rozdział VII – G. Walczak: Obudowa metodyczna kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Rozdział XI). Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalna – teoretyczne i empiryczne podstawy kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Szumski, G.(2016). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN (Rozdział 3. Kiedy kształcenie niepełnosprawnych nie jest segregacyjne? s. 97-157). Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa. 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa. 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa. 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
ZESPOŁY W APLIKACJI MS TEAMS: GRUPA WYKŁADOWA: LINK: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9e91bee113d7439ba9beb0ae15957a1f%40thread.tacv2/conversations?groupId=5f526146-6c9b-497f-8e58-633ec9eed93a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOD: woar1vr ----------------------------------------------------------------------------------------------- GRUPY ĆWICZENIOWE: GR.1. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad4c9adc1a3a342f9899b2f8cbb23d0b4%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5db25169-0883-4df7-9040-b15843f066c5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR.2. KOD DO ZESPOŁU: qnnmoyh GR.3. KOD DO ZESPOŁU: thni6zf ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 12 godz. wykład; 27 godz. ćwiczenia; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25; Przygotowanie się do egzaminu - 20; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
WYK
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Joanna Głodkowska, Joanna Rostkowska, Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Swoistość i systematyka dydaktyki specjalnej. 2. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym (w powiązaniu z dydaktyką ogólną, pedagogiką specjalną, psychologią, filozofią, socjologią, pedeutologią). 3. Humanistyczne koncepcje pedagogiczne i wybrane systemy kształcenia specjalnego. 4. Wzorce, kanony i zasady dydaktyki specjalnej. 5. Naukowe poznawanie rzeczywistości edukacyjnej i zmienności systemu oświaty w Polsce. 6. Proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7. Ewaluacja i ocena efektywności kształcenia specjalnego. 8. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w przygotowaniu nauczycieli szkół ogólnodostępnych do uczestniczenia w edukacji integracyjnej i włączającej. ĆWICZENIA: Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Literatura do wykładów: Literatura obowiązkowa: 1. Głodkowska, J. (red.). (2010, 2012a wydanie drugie). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 2. Głodkowska, J. (2017b). Dydaktyka specjalna ‒ od wzorca do interpretacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Głodkowska, J. (2020a) (red.). Dydaktyka specjalna w horyzoncie znaczeń, koncepcji i praktyki pedagogicznej. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: 1. Głodkowska, J. (red.) (2017c). Dydaktyka specjalna ‒ od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 61‒75. 2. Głodkowska, J. (2020b) (red.). Dydaktyka specjalna – od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 3. Zacharuk, T. Jówko, E. (2017) Edukacja inkluzyjna: bogactwo form i treści. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa. 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa. 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa. 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
METODY: Wykład, metody aktywizujące, projekt. ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15 godz. wykład; 45 godz. ćwiczenia; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20; Przygotowanie się do egzaminu - 10; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: pisemny egzamin końcowy Umiejętności: ocena prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych, udział w dyskursie w trakcie wykładów Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁADY: 1. Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. 2. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. 3. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. 4. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. 5. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). 6. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. ĆWICZENIA: 7. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do wykładów: Głodkowska, J.(red). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki. Warszawa: APS. (Rozdział I, Rozdział II, Rozdział IV, Rozdział V, Rozdział VII – G. Walczak: Obudowa metodyczna kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Rozdział XI). Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalna – teoretyczne i empiryczne podstawy kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Szumski, G.(2016). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN (Rozdział 3. Kiedy kształcenie niepełnosprawnych nie jest segregacyjne? s. 97-157). Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa. 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa. 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa. 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metoda ćwiczeniowa ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 12 godz. wykład; 27 godz. ćwiczenia; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25; Przygotowanie się do egzaminu - 20; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
WYK
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska, Elżbieta Paradowska, Joanna Rostkowska, Magdalena Wałachowska, Julia Więckiewicz-Modrzewska, Ewelina Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Swoistość i systematyka dydaktyki specjalnej. 2. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym (w powiązaniu z dydaktyką ogólną, pedagogiką specjalną, psychologią, filozofią, socjologią, pedeutologią). 3. Humanistyczne koncepcje pedagogiczne i wybrane systemy kształcenia specjalnego. 4. Wzorce, kanony i zasady dydaktyki specjalnej. 5. Naukowe poznawanie rzeczywistości edukacyjnej i zmienności systemu oświaty w Polsce. 6. Proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7. Ewaluacja i ocena efektywności kształcenia specjalnego. 8. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w przygotowaniu nauczycieli szkół ogólnodostępnych do uczestniczenia w edukacji integracyjnej i włączającej. ĆWICZENIA: Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Literatura do wykładów: Literatura obowiązkowa: 1. Głodkowska, J. (red.). (2010, 2012a wydanie drugie). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 2. Głodkowska, J. (2017b). Dydaktyka specjalna ‒ od wzorca do interpretacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Głodkowska, J. (2020a) (red.). Dydaktyka specjalna w horyzoncie znaczeń, koncepcji i praktyki pedagogicznej. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: 1. Głodkowska, J. (red.) (2017c). Dydaktyka specjalna ‒ od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 61‒75. 2. Głodkowska, J. (2020b) (red.). Dydaktyka specjalna – od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 3. Zacharuk, T. Jówko, E. (2017) Edukacja inkluzyjna: bogactwo form i treści. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa. 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa. 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa. 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15 godz. wykład; 45 godz. ćwiczenia; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20; Przygotowanie się do egzaminu - 10; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: pisemny egzamin końcowy Umiejętności: ocena prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych, udział w dyskursie w trakcie wykładów Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁADY: 1. Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. 2. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. 3. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. 4. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. 5. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). 6. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Niepowodzenia edukacyjne i ich przyczyny. ĆWICZENIA: 7. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do wykładów: Głodkowska, J.(red). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki. Warszawa: APS. (Rozdział I, Rozdział II, Rozdział IV, Rozdział V, Rozdział VII – G. Walczak: Obudowa metodyczna kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Rozdział XI). Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalna – teoretyczne i empiryczne podstawy kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Szumski, G.(2016). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN (Rozdział 3. Kiedy kształcenie niepełnosprawnych nie jest segregacyjne? s. 97-157). Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa. 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa. 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa. 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metoda ćwiczeniowa ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 12 godz. wykład; 27 godz. ćwiczenia; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25; Przygotowanie się do egzaminu - 20; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.