Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie [00-FF-KWF]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie [00-FF-KWF] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Arkadiusz Korycki |
Literatura: |
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. 2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf 3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie) 4. G. Firlit – Fesnak (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Zakres tematów: |
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej. Program zajęć: • Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych • „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia • „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym • „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji • „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami • „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii • Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha • „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach kulturowych • „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych • „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi • „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych • Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta • Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej • „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci • Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta • „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi • Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu samobójców” • „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu |
Metody dydaktyczne: |
a) konwersatorium b) dyskusja c) analiza materiału filmowego d) analiza dzieł literatury i sztuki malarskiej e) debata oksfordzka |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność na zajęciach - aktywny udział w dyskusjach i debatach |
Uwagi: |
fakultet dla III DZSC Praca studenta - udział w zajęciach: 30h - przygotowanie do zajęć: 15h - przygotowanie do egzaminu: 15h Suma godzin aktywności studenta: 60h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.