Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-KWF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Fakultatywne dla III r. SC, stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej. |
Pełny opis: |
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej. Program zajęć: • Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych • „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia • „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym • „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji • „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami • „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii • Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha • „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach kulturowych • „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych • „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi • „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych • Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta • Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej • „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci • Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta • „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi • Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu samobójców” • „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu |
Literatura: |
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. 2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf 3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. K_W01 Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia. 2. K_W01 Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia. 3. K_W01 Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska. Umiejętności 1. K_U01 Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia. 2. K_U02 Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę odnośnie poruszanego tematu. 3. K_U04 Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób. Kompetencje społeczne 1. K_K01 Student/-ka jest nastawiony/-a krytycznie do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań. 2. K_K02 Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce, wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca studenta - udział w zajęciach: 30h 15 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - przegląd literatury przedmiotu 15 godzin - przegląd materiałów filmowych 5 godzin - przygotowanie wystąpień Metody kształcenia: Analiza tekstów i materiałów filmowych, praca w grupach zadaniowych, udział w panelach dyskusyjnych, udział w debatach , wystąpienia i prezentacje Obecność i aktywny udział w zajęciach, przygotowanie i zaprezentowanie autorskiej analizy przedstawienia wybranej kwestii społecznej w wybranych dziełach kultury |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej. |
|
Pełny opis: |
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej. Program zajęć: • Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych • „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia • „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym • „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji • „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami • „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii • Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha • „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach kulturowych • „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych • „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi • „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych • Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta • Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej • „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci • Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta • „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi • Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu samobójców” • „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu |
|
Literatura: |
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. 2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf 3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie) 4. G. Firlit – Fesnak (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Praca studenta - udział w zajęciach: 30h - przygotowanie do zajęć: 15h - przygotowanie do egzaminu: 15h Suma godzin aktywności studenta: 60h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z głównymi kwestiami społecznymi i sposobem ich przedstawienia w wybranych dziełach kultury. |
|
Pełny opis: |
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej. Program zajęć: • Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych • „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia • „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym • „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji • „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami • „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii • Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha • „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach kulturowych • „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych • Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta • „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi • Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu samobójców” • "Dwaj ludzie z szafą" czyli filmowa etiuda o samotności • „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu Integralną częścią zajęć będzie spacer obserwacyjny oraz wizyty w instytucjach wspierających rozwój społeczny - w tym niwelowanie nierówności społecznych |
|
Literatura: |
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. 2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf 3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie) |
|
Uwagi: |
Praca studenta - udział w zajęciach: 30h 5 godzin - przygotowanie do zajęć 5 godzin - przegląd literatury przedmiotu 5 godzin - przegląd materiałów filmowych 5 godzin - przygotowanie wystąpień Metody kształcenia: Analiza tekstów i materiałów filmowych, praca w grupach zadaniowych, udział w panelach dyskusyjnych, udział w debatach , wystąpienia i prezentacje |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z głównymi kwestiami społecznymi i sposobem ich przedstawienia w wybranych dziełach kultury. |
|
Pełny opis: |
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej. Program zajęć: • Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych • „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia • „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym • „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji • „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami • „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii • Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha • „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach kulturowych • „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych • „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi • „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych • Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta • Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej • „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci • Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta • „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi • Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu samobójców” • „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu |
|
Literatura: |
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. 2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf 3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie) 4. G. Firlit – Fesnak (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Praca studenta - udział w zajęciach: 30h 5 godzin - przygotowanie do zajęć 5 godzin - przegląd literatury przedmiotu 5 godzin - przegląd materiałów filmowych 5 godzin - przygotowanie wystąpień Metody kształcenia: Analiza tekstów i materiałów filmowych, praca w grupach zadaniowych, udział w panelach dyskusyjnych, udział w debatach , wystąpienia i prezentacje |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.