Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-KWF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Fakultatywne dla III r. SC, stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie

przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać

fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą

tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu

przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub

przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej.

Pełny opis:

Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie

przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać

fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą

tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu

przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub

przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej.

Program zajęć:

• Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych

• „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia

• „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym

• „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji

• „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami

• „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii

• Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha

• „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach

kulturowych

• „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych

• „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi

• „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych

• Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta

• Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej

• „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci

• Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta

• „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi

• Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu

samobójców”

• „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu

Literatura:

1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014.

2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej

http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf

3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie)

4. G. Firlit – Fesnak (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

Uwagi:

Praca studenta

- udział w zajęciach: 30h

- przygotowanie do zajęć: 15h

- przygotowanie do egzaminu: 15h

Suma godzin aktywności studenta: 60h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)