Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej [PE-2S-PEN] Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Projektowanie edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej [PE-2S-PEN]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1207
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 2119
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Maria Pielichowska
Literatura:

Albański, L. 2018, Zabawa edukacji przedszkolnej. Krakowska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra

• Bonisławska I., 2008, Zachowania zdrowotne dzieci uczęszczających do wrocławskich przedszkoli. W: Frołowicz T, Lisiecki T, (red.). Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja. Perspektywa społeczna i humanistyczna. Wydawnictwo AWFIS w Gdańsku, Gdańsk

• Brzezińska, A. I., Czuba, T., Lutomski, G., Smykowski, B. (red.) 1995, Dziecko w zabawie i świecie języka. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań

• Cianciara D., 2010, Zarys współczesnej promocji zdrowia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa

Charzewska J., (red.), 2011, Jadłospisy dla dzieci w wieku przedszkolnym (śniadania, obiady, podwieczorki) opracowane zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa

• Charzewska, J., Chwojnowska, Z., Wajszczyk, B., (red.). 2011, Rekomendacje dla realizatorów żywienia z zakresu zasad prawidłowego żywienia dzieci w przedszkolach., Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa

• Cieślicka, M., Stankiewicz, B., Muszkieta, R. 2017, Wybrane zabawy i gry ruchowe. Ośrodek Rekreacji, Sportu i Edukacji w Poznaniu, Poznań

• Gawęcki J. (red.) (2010) Żywienie człowieka 1. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. PWN (wyd.III, 2017)

Harton A., 2013, Zachowania żywieniowe dzieci w Polsce, [w]: J. Szymborski, W. Zatoński W, (red.), Zdrowie dzieci i młodzieży w wymiarze socjomedycznym, Zdrowie Publiczne Monografie, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa w Warszawie, Warszawa

• Heszen, I., Sęk, H. 2002, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa

• Hurlock E., 1985, Rozwój dziecka, t. I, Wydawnictwo PWN, Warszawa

• Ilg, F. L., Ames, L. B., Baker, S. M., 2005, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. GWP, Gdańsk

• Jagielska, G, 2010, Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i w przedszkolu, ORE, Warszawa

• Jarosz M., 2008, Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dla dzieci i młodzieży, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa

Jarosz, M., Bułhak-Jachymczyk, B., 2008, Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób zakaźnych. PZWL, Warszawa

• Jodkowska E, Wierzbicka M, Rusyan E, Strużycka I. Publiczny Program Zapobiegania Próchnicy w Polsce u dzieci w wieku 5, 7 i 15-lat realizowany w roku 2011. Przegl. Epidemiol. 2013; 67: 765 - 768

• Kielar – Turska M., 2008, Średnia dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Harwas B. – Napierała, J. Trempała J., (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

• Kuchanowicz, H., Czarnowska-Misztal, E., Turlejska, H., 2007, Zasady żywienia człowieka, WSiP, Warszawa

• Lamczyk D., 2018, Edukacja zdrowotna na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej – diagnoza i ewaluacja rozwiązań systemowych w województwie śląskim, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice.

• Lewicki C., 2005, Czynniki determinujące przebieg, jakość i efekty wychowania zdrowotnego dzieci 6- i 11-letnich w rodzinie, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów

• Macioł-Kisiel U., 2001, Wkład rodziny w realizację zadań edukacji prozdrowotnej uczniów szkoły podstawowej. Nauczyciel i Szkoła 3,4: 141–148

• Maszczak, T., 2005, Zdrowie jako wartość uniwersalna. Roczniki Naukowe AWF w Poznaniu. Katedra Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego, AWF Warszawa

• Matejczuk J., 2014, Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, [w:] Brzezińska A. I., Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa

• Maier A. S., Chabenet C., Schaal B., 2013, Breastfeeding and experience with variety early in weaning increase infants’ acceptance of new foods for up to two months, “Appetite”, 27

• Miłkowski, M., Poczobut, R. (red.), 2012, Przewodnik po filozofii umysłu. Wydawnictwo WAM, Kraków

• Muchacka B., 2005.Zabawa jako źródło inspiracji poznawczej dziecka. W: Kuźma J, Morbitzer J, (red.). Edukacja – szkoła - nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków Ozer E.J., 2007. The effects of school gardens on students and schools: conceptualization and considerations for maximizing healthy development. Health Educ Behav vol. 34: 846−863

• Pasternak, A.,2010, Fit, czyli w dobrej formie. Kultura fizyczna przedszkolaka. Bliżej przedszkola, nr 12, s. 20-[23]

• Przylipiak, M., 2007, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 roku życia, GWP, Gdańsk

• Ratcliffe M.M., Merrigan K.A, Rogers B. L., Goldberg J.P., 2009. The effects of school garden experiences on Middle school – aged students’ knowledge, attitudes, and behaviors associated with vegetable consumption. Health Promotion Practice. Society for Public Health Education. Available online at http://www.urbansprouts.org/wp-content/uploads/2009/12/Ratcliffe-et-al_The-effects-of-school-garden-experiences_HPP_electronic_2009 .pdf, cited on 29 Sept 2015.

• Robinson C.W., Zajicek J.M., 2005. Growing Minds: The effects of a one – year school garden program on six constructs of life skills of elementary school children. Hort Technology 15(3):453−457

• Rosłon-Szeryńska E., Gawłowska A., 2013. Rola i funkcja roślin w ogrodzie przedszkolnym na przykładzie wybranych placówek przedszkolnych w Warszawie. In: Episteme, Szczepanik (ed.), Kraków nr 18, t. II: 217−229

• Sosnowska Bielicz E., Wrótniak J., 2013, Nawyki żywieniowe a otyłość dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym Lubelski Rocznik Pedagogiczny

• Strelau J., (red.), 2003, Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk

• Syrek E., 2008, Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

• Szymańczak J. (red.), 2014, Zdrowie dzieci i młodzieży. Wybrane zagadnienia, Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, 2(38), Warszawa

• Waliczek T.M., Bradley J.C., Zajicek J.M., 2001. The effect of school gardens on children’s interpersonal relationships and attitudes toward school. Hort Technology 11(3): 466−468

• Winiarska-Mieczan A, Kwiecień M, Kwiatkowska K, 2015, Ocena preferencji w wyborze owoców wśród dzieci w wieku przedszkolnym., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

• Wojciechowska K., 2017, Środowiskowe aspekty kształtowania nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Kierunki rozwoju współczesnej edukacji, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec

stres, motywacja, asertywność itd.

-Borkowski J., Radzenie sobie ze stresem, a poczucie tożsamości. Dom Wyd. Elipsa, Warszawa 2001

-Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów: praktyka radzenia sobie ze sporami. WSiP, Warszawa 1995

-Franken R., Psychologia motywacji. GWP, Gdańsk 2005

-Heszen-Niejodek J. Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. [w:] Strelau J. (red.) Psychologia: podręcznik akademicki t.2, Psychologia ogólna. GWP, Gdańsk 2000

-Lazarus A., Wyobraźnia w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2000

-Poprawa R., Zachowania asertywne – czy jest sposób na stres? (red. nauk.) Szopa J., Harciarek M., [w] Stres i jego modelowanie. Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004, S.31—49

-Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów. GWP, Gdańsk 2002

-Rejkowski J. Z zagadnień psychologii motywacji, PWE, Warszawa 1970

-Terlak J.F., Psychologia stresu. Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2001

-Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2000

-Woźniak – Krakowian A., Rola terapeuty w pokonywaniu stresu. red. nauk.) Szopa J., Harciarek M., [w] Stres i jego modelowanie. Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004 S.58-66

-Zielińska E., Źródła stresu w środowisku pracy. red. nauk.) Szopa J., Harciarek M., [w] Stres i jego modelowanie. Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004, s.209-218

Zakres tematów:

Przedstawienie założeń projektu zajęć, działań

Prowadzenie działań na gruncie, fundamencie wiedzy merytorycznej z zakresu, m.in. modeli zdrowia, czynników warunkujących zdrowie, promocji zdrowia. Składników żywieniowych i budowy, roli, zasad prawidłowego odżywiania. Aktywności fizycznej, znaczenia, uwarunkowań. Biospołeczna funkcja wychowania fizycznego. Higieny osobistej. Gry, zabawy, multimedia w edukacji zdrowotnej dzieci. Dobrostan psychiczny. Emocje. Umiejętności życiowe. Drugi fundament działań w obszarze przedmiotu to metody, techniki, przykładowe rozwiązania, czyli praktyczne działania w obszarze zdrowia dziecka/ucznia edukacji wczesnej. Rozpisany zakres podejmowanych działań w grupie na teemsach.

Metody dydaktyczne:

multimedia szeroko rozumiane, metody formułowania pytań, pytania-strategia dialogiczna, metody podające, metody problemowe i eksponujące

Metody i kryteria oceniania:

ocena końcowa jest średnią ocen wypracowanych w ramach przygotowanych zadań teoretycznych i praktycznych zaprezentowanych na forum grupy, w trakcie zajęć. Przydzielone działania mają charakter zespołowy.

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa I ZU/PE-PDP 4

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)