Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PEN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot podejmuje problematykę projektowania edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Omawia podstawowe zagadnienia związane z edukacją zdrowotną, sposobami jej prowadzenia, przygotowywania, planowania i realizacji. Skupia się na roli ucznia i nauczyciela w procesie edukacji zdrowotnej oraz metodach przyczyniających się do dbania o zdrowie.

Semestr realizowany na platformie TEAMS.

Link umożliwiający wejście studenta do grupy jest wysyłany pocztą USOS.

Pełny opis:

Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia.

Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne.

Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne)

Umiejętności życiowe (life skills) i zachowania prozdrowotne.

Podstawy wiedzy o rozwoju biologicznym człowieka.

Możliwości wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowanie stanów zagrażających zdrowiu.

Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych.

Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania.

Przykłady dobrych praktyk.

Literatura:

• Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław

• Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa

• Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa

• Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa

• Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

• Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa

• Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne

• Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa

• Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23

• Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

• Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącej podstawę rozwoju i edukacji zdrowotnej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Umiejętności

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności pedagogicznej z zakresu edukacji zdrowotnej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody:

- asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką

- samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa

- metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań

Kryteria oceniania

Przedstawiane grupie na pierwszych zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy.

Pełny opis:

Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć.

Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne.

Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne)

Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych.

Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania.

Korzystanie w ramach przygotowywanych zadań, ze zgromadzonej i przygotowanej przez prowadzącego, literatury przedmiotu.

Szczegóły w części dedykowanej dla grup ćwiczebnych.

Literatura:

• Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław

• Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa

• Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa

• Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa

• Fall-Ławryniuk, M., 2009, Ciało i umysł lubią ruch. Bliżej przedszkola, nr 6, s. 20

• Gawęcki, J, 2008, Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu.

PWN, Warszawa

• Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

• Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa

• Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne

• Nadachewicz, K., 2009, Rola nauczyciela w rozwoju ruchowym dziecka. Wychowanie w przedszkolu, nr 10. s. 43-44

• Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa

• Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23

• Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

• Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa

• Woynarowska B. (2017a), Modele zdrowia, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa

• Woynarowska B. (2017b), Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa

Uwagi:

zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego.

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Anna Falkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot podejmuje problematykę projektowania edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Omawia podstawowe zagadnienia związane z edukacją zdrowotną, sposobami jej prowadzenia, przygotowywania, planowania i realizacji. Skupia się na roli ucznia i nauczyciela w procesie edukacji zdrowotnej oraz metodach przyczyniających się do dbania o zdrowie.

Pełny opis:

Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia.

Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne.

Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne)

Umiejętności życiowe (life skills) i zachowania prozdrowotne.

Podstawy wiedzy o rozwoju biologicznym człowieka.

Możliwości wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowanie stanów zagrażających zdrowiu.

Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych.

Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania.

Przykłady dobrych praktyk.

Literatura:

Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław

Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa

Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa

Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa

Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa

Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne

Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa

Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23

Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa

Uwagi:

Zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji TEAMS.

Link do Teamsa jest wysyłany studentom przez USOSmail.

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy.

Pełny opis:

Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć.

Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne.

Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne)

Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych.

Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania.

Korzystanie w ramach przygotowywanych zadań, ze zgromadzonej i przygotowanej przez prowadzącego, literatury przedmiotu.

Szczegóły w części dedykowanej dla grup ćwiczebnych.

Uwagi:

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ariadna Ciążela
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy.

Pełny opis:

Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć.

Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne.

Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne)

Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych.

Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania.

Korzystanie w ramach przygotowywanych zadań, ze zgromadzonej i przygotowanej przez prowadzącego, literatury przedmiotu.

Szczegóły w części dedykowanej dla grup ćwiczebnych.

Literatura:

Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław

• Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa

• Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa

• Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa

• Fall-Ławryniuk, M., 2009, Ciało i umysł lubią ruch. Bliżej przedszkola, nr 6, s. 20

• Gawęcki, J, 2008, Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu.

PWN, Warszawa

• Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

• Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa

• Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne

• Nadachewicz, K., 2009, Rola nauczyciela w rozwoju ruchowym dziecka. Wychowanie w przedszkolu, nr 10. s. 43-44

• Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa

• Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23

• Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

• Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa

• Woynarowska B. (2017a), Modele zdrowia, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa

• Woynarowska B. (2017b), Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa

Uwagi:

W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody:

- asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką

- samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa

- metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)