Projektowanie edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PEN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot podejmuje problematykę projektowania edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Omawia podstawowe zagadnienia związane z edukacją zdrowotną, sposobami jej prowadzenia, przygotowywania, planowania i realizacji. Skupia się na roli ucznia i nauczyciela w procesie edukacji zdrowotnej oraz metodach przyczyniających się do dbania o zdrowie. Semestr realizowany na platformie TEAMS. Link umożliwiający wejście studenta do grupy jest wysyłany pocztą USOS. |
Pełny opis: |
Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia. Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne. Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne) Umiejętności życiowe (life skills) i zachowania prozdrowotne. Podstawy wiedzy o rozwoju biologicznym człowieka. Możliwości wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowanie stanów zagrażających zdrowiu. Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych. Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania. Przykłady dobrych praktyk. |
Literatura: |
• Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław • Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa • Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa • Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa • Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa • Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa • Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne • Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa • Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23 • Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków • Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącej podstawę rozwoju i edukacji zdrowotnej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Umiejętności Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności pedagogicznej z zakresu edukacji zdrowotnej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody: - asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką - samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa - metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań Kryteria oceniania Przedstawiane grupie na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy. |
|
Pełny opis: |
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne. Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne) Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych. Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania. Korzystanie w ramach przygotowywanych zadań, ze zgromadzonej i przygotowanej przez prowadzącego, literatury przedmiotu. Szczegóły w części dedykowanej dla grup ćwiczebnych. |
|
Literatura: |
• Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław • Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa • Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa • Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa • Fall-Ławryniuk, M., 2009, Ciało i umysł lubią ruch. Bliżej przedszkola, nr 6, s. 20 • Gawęcki, J, 2008, Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. PWN, Warszawa • Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa • Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa • Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne • Nadachewicz, K., 2009, Rola nauczyciela w rozwoju ruchowym dziecka. Wychowanie w przedszkolu, nr 10. s. 43-44 • Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa • Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23 • Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków • Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa • Woynarowska B. (2017a), Modele zdrowia, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa • Woynarowska B. (2017b), Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego. 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot podejmuje problematykę projektowania edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Omawia podstawowe zagadnienia związane z edukacją zdrowotną, sposobami jej prowadzenia, przygotowywania, planowania i realizacji. Skupia się na roli ucznia i nauczyciela w procesie edukacji zdrowotnej oraz metodach przyczyniających się do dbania o zdrowie. |
|
Pełny opis: |
Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia. Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne. Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne) Umiejętności życiowe (life skills) i zachowania prozdrowotne. Podstawy wiedzy o rozwoju biologicznym człowieka. Możliwości wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowanie stanów zagrażających zdrowiu. Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych. Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania. Przykłady dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23 Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji TEAMS. Link do Teamsa jest wysyłany studentom przez USOSmail. 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy. |
|
Pełny opis: |
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne. Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne) Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych. Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania. Korzystanie w ramach przygotowywanych zadań, ze zgromadzonej i przygotowanej przez prowadzącego, literatury przedmiotu. Szczegóły w części dedykowanej dla grup ćwiczebnych. |
|
Uwagi: |
2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy. |
|
Pełny opis: |
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne. Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne) Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych. Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania. Korzystanie w ramach przygotowywanych zadań, ze zgromadzonej i przygotowanej przez prowadzącego, literatury przedmiotu. Szczegóły w części dedykowanej dla grup ćwiczebnych. |
|
Literatura: |
Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław • Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa • Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa • Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa • Fall-Ławryniuk, M., 2009, Ciało i umysł lubią ruch. Bliżej przedszkola, nr 6, s. 20 • Gawęcki, J, 2008, Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. PWN, Warszawa • Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa • Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa • Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne • Nadachewicz, K., 2009, Rola nauczyciela w rozwoju ruchowym dziecka. Wychowanie w przedszkolu, nr 10. s. 43-44 • Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa • Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23 • Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków • Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa • Woynarowska B. (2017a), Modele zdrowia, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa • Woynarowska B. (2017b), Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody: - asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką - samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa - metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.