Pedagogika ogólna [PE-2F-PEO]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [PE-2F-PEO] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Nowak | ||||||||||
Literatura: |
1. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994. 2. Sławiński S., Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa, w: Bici biją, red. J. Bińczycka, Warszawa 2002, s. 44 – 58. 3. Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999. 4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, s. 98-122; Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, s. 270-290). 5. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, red. Danilewska J., Kraków 2001. 6. Z. Melosik, Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 365-380. 7. J. Pyżalski, Cyfrowa pedagogika medialna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 407-417. 8. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006, s. 73- 92. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy. Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja. Nurty wychowania: nurt wychowania naturalnego na tle socjalizacji (3h) Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie 2. . Nurty wychowania: nurt wychowania celowego – instytucjonalnego (3h) Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących. 3. Nurty wychowania: nurt intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „makro” – kultury. Edukacja kulturalna w świecie kultury urynkowionej. 4. Prezentacja mapy pojęć pedagogicznych lub opracowania wybranej tezy pedagogicznej. Prezentacja badań dotyczących uczestnictwa dzieci i młodzieży w instytucjach kultury. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda seminaryjna - rekonstrukcja i problematyzacja konwersatoryjna treści zasugerowanych w tekście, dyskusja nad tekstem. Metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność na ćwiczeniach i aktywny w nich udział (konieczność zaliczania materiału w razie nieobecności na zajęciach). - Znajomość literatury obowiązkowej (pierwsza pozycja pod tematem zajęć). - Przygotowanie i przedstawienie na forum grupy mapy pojęć pedagogicznych, słownika pojęć pedagogicznych lub uargumentowanej tezy pedagogicznej. - Prezentacja badań dotyczących uczestnictwa dzieci i młodzieży w instytucjach kultury. |
||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa I ZU/PE PDP 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.