Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-PEO Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PE, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla I r. PE, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Struktura nauk pedagogicznych. Redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. Edukacja a społeczeństwo industrialne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki, jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania.

- Ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycz-nych.

- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o założeniach określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki.

Umiejętności

- Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania aktualnych zjawisk społecznych i tendencji kulturowych, w tym – możliwości i zagrożeń dla jednostko-wych i społecznych form rozwoju człowieka.

- Projektuje działania pedagogiczne w oparciu różne dziedzi-nowe źródła wiedzy, wyjaśniające jednostkowe i społeczne aspekty rozwoju człowieka.

- Posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

- Ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powią-zanych.

- Wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela, Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki ogólnej wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Struktura nauk pedagogicznych. Redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. Edukacja a społeczeństwo industrialne.

Literatura:

1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012.

2. T. Hejnicka –Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008

3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003,

4. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000

5. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996

6. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003.

7. R. Kwaśnica, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław 2007

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela, Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki ogólnej wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Struktura nauk pedagogicznych. Redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. Edukacja a społeczeństwo industrialne.

Literatura:

1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012.

2. T. Hejnicka –Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008

3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003,

4. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000

5. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996

6. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003.

7. R. Kwaśnica, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.