Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych [PC-2S-MWG] Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych [PC-2S-MWG]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 14:00
sala 2120/2121
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 54
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Rostkowska
Literatura:

Lektura obowiązkowa

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

D. Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online

wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos

Lektura uzupełniająca

Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA.

Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN.

Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP.

Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.

Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana.

Zakres tematów:

Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym.

Teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego, rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia, charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami.

Wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, tutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi

Metody dydaktyczne:

wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, egzamin

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

egzamin

Prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe)

Wypowiedzi na zajęciach

Wystąpienia w czasie zajęć

Wypowiedzi w czasie dyskusji grupowej

Uwagi:

gr.wykładowa I ZU/PC-EIWw1,2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)