Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych [PC-2S-MWG]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych [PC-2S-MWG] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 14:00
sala 2120/2121 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 54 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Joanna Rostkowska | ||||||||
Literatura: |
Lektura obowiązkowa Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) D. Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos Lektura uzupełniająca Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA. Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN. Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP. Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP. Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana. |
||||||||
Zakres tematów: |
Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym. Teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego, rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia, charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami. Wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, tutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, egzamin |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin Prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe) Wypowiedzi na zajęciach Wystąpienia w czasie zajęć Wypowiedzi w czasie dyskusji grupowej |
||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa I ZU/PC-EIWw1,2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.