Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MWG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, prezentacja |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Rozwój poznawczy dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami - Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości - Teoria umysłu - Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka - Metody wspomagające koncentrację uwagi - Metody pomagające w ćwiczeniu pamięci oraz metody ułatwiające zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji - Metody, pomagające rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci i umiejętności językowe - Metody wspomagające rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci - Metody wspierające rozwój teorii umysłu |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) Lektura uzupełniająca Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA. Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN. Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP. Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP. Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna procesy poznawcze i potrafi je scharakteryzować na zaawansowanym poziomie Potrafi dokonać charakterystyki rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i dziecka z różnymi zaburzeniami rozwoju Zna różne metody i programy pracy z dziećmi Umiejętności Potrafi zaprezentować program rozwijający wybrane umiejętności poznawcze, takie jak: pamięć, uwaga, spostrzegawczość, rozumowanie, i dokonać rzetelnej oceny jego przydatności do pracy z dziećmi z problemami rozwojowymi Potrafi na forum grupy zaprezentować ćwiczenia, rozwijające wybrane umiejętności poznawcze Potrafi samodzielnie stworzyć zarys programu rozwijania umiejętności poznawczych (w tym także przykładowych ćwiczeń dla uczestników) i przedstawić wyniki swojej pracy na forum grupy Kompetencje społeczne Docenia znaczenie wiedzy naukowej w rozwoju zawodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, prezentacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Al-Khamisy | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Oksana Pietraszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin w czasie sesji na platformie Teamslink https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16ee9536320c44d8b66563af5049d181%40thread.tacv2/conversations?groupId=179ee707-4baa-4cbb-95ca-8714422635c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Sposób pomiaru efektów kształcenia: Pytania egzaminacyjne Prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe) Wypowiedzi na zajęciach Wystąpienia w czasie zajęć Wypowiedzi w czasie dyskusji grupowej wykonanie zadań przesłanych online |
|
Pełny opis: |
Wykład: 22.03. Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym. zdalna realizacja wykładu- udostępnienie autorskich prezentacji i materiałów na usos aps.edu.pl 29.03.20 teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego , rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia.Charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami (3h)zdalna realizacja wykładu- udostępnienie autorskich prezentacji i materiałów na usos aps.edu.pl 26.04. wykład na platformie w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów na temat: wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, toutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi. link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16ee9536320c44d8b66563af5049d181%40thread.tacv2/conversations?groupId=179ee707-4baa-4cbb-95ca-8714422635c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 9.05.20 dodatkowy wykład dla chętnych osób z grupy na platformie Teams, na temat:zabawa dydaktyczna jako aktywność dziecka; pojęcie, cechy, funkcje, organizacja, dostosowanie do pracy w grupie zróżnicowanej Grupa ma dostępny kontakt z prowadzącym inicjowany wg ich potrzeb. Ćwiczenia: Prezentacja metod wspomagających koncentrację uwagi (3h) Prezentacja metod pomagających w ćwiczeniu pamięci oraz metod ułatwiających zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji (3h) Prezentacja metod, które pomagają rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci (3h) Prezentacja metod, które wspomagają rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci (3h) Prezentacja metod wspierających proces uczenia się (3h) |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) D.Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos Lektura uzupełniająca Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA. Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN. Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP. Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP. Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład, 22.03. 29.03 materiały wysłane on-line na usos aps.edu.pl wykład 25.04 na platformie McTeams link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16ee9536320c44d8b66563af5049d181%40thread.tacv2/conversations?groupId=179ee707-4baa-4cbb-95ca-8714422635c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 egzamin na platformie McTeams w czasie sesji egzaminacyjnej ćwiczenia praca w grupach, samodzielna (grupowa) prezentacja programu, dyskusja, metody aktywizujące (przykładowe ćwiczenia dla grupy), samodzielna praca studenta na podstawie zadań i problemów wysłanych online. Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 10h+15h kontakt na platformie McTeams lum meil. dkhamisy@aps.edu.pl Nakład pracy studenta: Przygotowanie do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie do egzaminu: 20h Przygotowanie prezentacji: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Oksana Pietraszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin w czasie sesji na platformie MsTeams Sposób pomiaru efektów kształcenia: pytania egzaminacyjne prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe) wypowiedzi i wystąpienia na zajęciach wykonanie zadań przesłanych online |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym. Teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego, rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia, charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami. Wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, tutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi Dodatkowy wykład dla chętnych osób z grupy na platformie Teams, na temat: zabawa dydaktyczna jako aktywność dziecka; pojęcie, cechy, funkcje, organizacja, dostosowanie do pracy w grupie zróżnicowanej Ćwiczenia: Prezentacja metod wspomagających koncentrację uwagi. Prezentacja metod pomagających w ćwiczeniu pamięci oraz metod ułatwiających zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji. Prezentacja metod, które pomagają rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci. Prezentacja metod, które wspomagają rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci. Prezentacja metod wspierających proces uczenia się. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) D. Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos Lektura uzupełniająca Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA. Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN. Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP. Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP. Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 10h+15h Kontakt na platformie Teams Nakład pracy studenta: Przygotowanie do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie do egzaminu: 20h Przygotowanie prezentacji: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 Zajęcia prowadzone są synchronicznie z planem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Link do zespołu: gr. wykładowa https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ace50a7e3b2354ff2a4679e68eb48b7a8%40thread.tacv2/conversations?groupId=c21f2e27-7f82-4f89-b343-4b6d176e2493&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c8 Link do zespołu: gr. ćwiczeniowa (1) I ZU/PC-EIWw1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a84eca1f703f14f0ea9b66846a5980599%40thread.tacv2/conversations?groupId=b58ad8e5-bd27-4673-ba24-eb995460fe1d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu: gr. ćwiczeniowa (2) I ZU/PC-EIWw2 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a84eca1f703f14f0ea9b66846a5980599%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?g |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rostkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin w czasie sesji Sposób pomiaru efektów kształcenia: pytania egzaminacyjne prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe) wypowiedzi i wystąpienia na zajęciach wykonanie zadań |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym. Teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego, rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia, charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami. Wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, tutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi Dodatkowy wykład dla chętnych osób z grupy na platformie Teams, na temat: zabawa dydaktyczna jako aktywność dziecka; pojęcie, cechy, funkcje, organizacja, dostosowanie do pracy w grupie zróżnicowanej Ćwiczenia: Prezentacja metod wspomagających koncentrację uwagi. Prezentacja metod pomagających w ćwiczeniu pamięci oraz metod ułatwiających zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji. Prezentacja metod, które pomagają rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci. Prezentacja metod, które wspomagają rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci. Prezentacja metod wspierających proces uczenia się. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) D. Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos Lektura uzupełniająca Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA. Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN. Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP. Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP. Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana. |
|
Uwagi: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin w czasie sesji Sposób pomiaru efektów kształcenia: pytania egzaminacyjne prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe) wypowiedzi i wystąpienia na zajęciach wykonanie zadań |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.