Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MWG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, prezentacja

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Rozwój poznawczy dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami

- Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości

- Teoria umysłu

- Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka

- Metody wspomagające koncentrację uwagi

- Metody pomagające w ćwiczeniu pamięci oraz metody ułatwiające zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji

- Metody, pomagające rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci i umiejętności językowe

- Metody wspomagające rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci

- Metody wspierające rozwój teorii umysłu

Literatura:

Lektura obowiązkowa

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

Lektura uzupełniająca

Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA.

Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN.

Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP.

Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.

Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna procesy poznawcze i potrafi je scharakteryzować na zaawansowanym poziomie

Potrafi dokonać charakterystyki rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i dziecka z różnymi zaburzeniami rozwoju

Zna różne metody i programy pracy z dziećmi

Umiejętności

Potrafi zaprezentować program rozwijający wybrane umiejętności poznawcze, takie jak: pamięć, uwaga, spostrzegawczość, rozumowanie, i dokonać rzetelnej oceny jego przydatności do pracy z dziećmi z problemami rozwojowymi

Potrafi na forum grupy zaprezentować ćwiczenia, rozwijające wybrane umiejętności poznawcze

Potrafi samodzielnie stworzyć zarys programu rozwijania umiejętności poznawczych (w tym także przykładowych ćwiczeń dla uczestników) i przedstawić wyniki swojej pracy na forum grupy

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie wiedzy naukowej w rozwoju zawodowym

Metody i kryteria oceniania:

wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, prezentacja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy, Oksana Pietraszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu:

Egzamin w czasie sesji na platformie Teamslink https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16ee9536320c44d8b66563af5049d181%40thread.tacv2/conversations?groupId=179ee707-4baa-4cbb-95ca-8714422635c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Pytania egzaminacyjne

Prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe)

Wypowiedzi na zajęciach

Wystąpienia w czasie zajęć

Wypowiedzi w czasie dyskusji grupowej

wykonanie zadań przesłanych online

Pełny opis:

Wykład:

22.03. Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym.

zdalna realizacja wykładu- udostępnienie autorskich prezentacji i materiałów na usos aps.edu.pl

29.03.20 teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego , rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia.Charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami (3h)zdalna realizacja wykładu- udostępnienie autorskich prezentacji i materiałów na usos aps.edu.pl

26.04. wykład na platformie w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów na temat: wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, toutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi. link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16ee9536320c44d8b66563af5049d181%40thread.tacv2/conversations?groupId=179ee707-4baa-4cbb-95ca-8714422635c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

9.05.20 dodatkowy wykład dla chętnych osób z grupy na platformie Teams, na temat:zabawa dydaktyczna jako aktywność dziecka; pojęcie, cechy, funkcje, organizacja, dostosowanie do pracy w grupie zróżnicowanej

Grupa ma dostępny kontakt z prowadzącym inicjowany wg ich potrzeb.

Ćwiczenia:

Prezentacja metod wspomagających koncentrację uwagi (3h)

Prezentacja metod pomagających w ćwiczeniu pamięci oraz metod ułatwiających zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji (3h)

Prezentacja metod, które pomagają rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci (3h)

Prezentacja metod, które wspomagają rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci (3h)

Prezentacja metod wspierających proces uczenia się (3h)

Literatura:

Lektura obowiązkowa

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

D.Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online

wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos

Lektura uzupełniająca

Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA.

Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN.

Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP.

Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.

Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, 22.03. 29.03 materiały wysłane on-line na usos aps.edu.pl

wykład 25.04 na platformie McTeams link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16ee9536320c44d8b66563af5049d181%40thread.tacv2/conversations?groupId=179ee707-4baa-4cbb-95ca-8714422635c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

egzamin na platformie McTeams w czasie sesji egzaminacyjnej

ćwiczenia praca w grupach, samodzielna (grupowa) prezentacja programu, dyskusja, metody aktywizujące (przykładowe ćwiczenia dla grupy), samodzielna praca studenta na podstawie zadań i problemów wysłanych online.

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 10h+15h

kontakt na platformie McTeams lum meil. dkhamisy@aps.edu.pl

Nakład pracy studenta:

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie do egzaminu: 20h

Przygotowanie prezentacji: 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy, Oksana Pietraszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu:

Egzamin w czasie sesji na platformie MsTeams

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

pytania egzaminacyjne

prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe)

wypowiedzi i wystąpienia na zajęciach

wykonanie zadań przesłanych online

Pełny opis:

Wykłady:

Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym.

Teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego, rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia, charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami.

Wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, tutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi

Dodatkowy wykład dla chętnych osób z grupy na platformie Teams, na temat: zabawa dydaktyczna jako aktywność dziecka; pojęcie, cechy, funkcje, organizacja, dostosowanie do pracy w grupie zróżnicowanej

Ćwiczenia:

Prezentacja metod wspomagających koncentrację uwagi.

Prezentacja metod pomagających w ćwiczeniu pamięci oraz metod ułatwiających zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji.

Prezentacja metod, które pomagają rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci.

Prezentacja metod, które wspomagają rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci.

Prezentacja metod wspierających proces uczenia się.

Literatura:

Lektura obowiązkowa

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

D. Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online

wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos

Lektura uzupełniająca

Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA.

Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN.

Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP.

Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.

Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana.

Uwagi:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 10h+15h

Kontakt na platformie Teams

Nakład pracy studenta:

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie do egzaminu: 20h

Przygotowanie prezentacji: 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia prowadzone są synchronicznie z planem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Link do zespołu:

gr. wykładowa https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ace50a7e3b2354ff2a4679e68eb48b7a8%40thread.tacv2/conversations?groupId=c21f2e27-7f82-4f89-b343-4b6d176e2493&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c8

Link do zespołu:

gr. ćwiczeniowa (1) I ZU/PC-EIWw1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a84eca1f703f14f0ea9b66846a5980599%40thread.tacv2/conversations?groupId=b58ad8e5-bd27-4673-ba24-eb995460fe1d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do zespołu:

gr. ćwiczeniowa (2) I ZU/PC-EIWw2

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a84eca1f703f14f0ea9b66846a5980599%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?g

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu:

Egzamin w czasie sesji

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

pytania egzaminacyjne

prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe)

wypowiedzi i wystąpienia na zajęciach

wykonanie zadań

Pełny opis:

Wykłady:

Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka, podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości, teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym.

Teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego, rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia, charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami.

Wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, tutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi

Dodatkowy wykład dla chętnych osób z grupy na platformie Teams, na temat: zabawa dydaktyczna jako aktywność dziecka; pojęcie, cechy, funkcje, organizacja, dostosowanie do pracy w grupie zróżnicowanej

Ćwiczenia:

Prezentacja metod wspomagających koncentrację uwagi.

Prezentacja metod pomagających w ćwiczeniu pamięci oraz metod ułatwiających zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji.

Prezentacja metod, które pomagają rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci.

Prezentacja metod, które wspomagają rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci.

Prezentacja metod wspierających proces uczenia się.

Literatura:

Lektura obowiązkowa

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

D. Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online

wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos

Lektura uzupełniająca

Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA.

Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN.

Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP.

Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.

Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana.

Uwagi:

Forma zaliczenia przedmiotu:

Egzamin w czasie sesji

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

pytania egzaminacyjne

prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe)

wypowiedzi i wystąpienia na zajęciach

wykonanie zadań

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)