Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 16:30
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 326 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska | ||||||||||
Literatura: |
Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEksByObnboj9rdS429g_8-wvIzoA4d2Lf8Bv4a_abKc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ade28240-cfae-4679-9340-ecd9ab0b3c83&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Literatura obowiązkowa: Ayer, A., Filozofia w XX wieku, W-wa: Wydawnictwo naukowe PWN, 2003. Filozofia podmiotu. Fragmenty filzoofii analitycznej, Warszawa: Fundacja Aletheia, 2001 Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, Wydawnictwo Spacja, 1995. Klawiter, A.; (red.); 2008, Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość, Warszawa: PWN Miś, A.; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006 Literatura uzupełniająca: Tatarkiewicz, Wł.; Historia filozofii t.3; W-wa: PWN; 1990 Fragmenty wybranych dzieł źródłowych |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. O kondycji współczesnej filozofii. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 2. Elementy filozofii egzystencjalistycznej i filozofii życia. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu: S.Kierkegaarda, K. Jaspersa, J-P. Sartre’a i M. Heideggera. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. Filozofia jako rozjaśnianie egzystencji. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury u F. Nietzschego. Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny W. Dilthey’a. Intuicjonizm H. Bergsona. 3. Nurt personalistyczny w filozofii – geneza i idee. Kategoria osoby ludzkiej i jej godności oraz teocentryzm u J. Maritaina. Jednostka i osoba, alter i alienus u E. Mouniera. Kompleksyfikacja wszechświata i noosfera u T. de Chardin. Duchowy i psychiczny wymiar miłości, odpowiedzialności, psychiczności, seksualności i pracy u K. Wojtyły. 4. Tożsamość osobowa w analizach filozoficznych. Charakterystyka pojęcia osoby i tożsamości osobowej u D. Parfita. Osoba i jej ciało w ujęciu F. Cowley. Tożsamość osobowa a pamięć. Długowieczność i problem stopniowania tożsamości osobowej – S. Shoemaker. Tożsamość osobowa a etyka terapii genowej i sztucznej inteligencji. 5. Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu. Idea obiektywności mentalnej u T. Nagela. Kategoria nastawienia intencjonalnego i systemu intencjonalnego u D. Dennetta. A. Clarka i D. Chalmersa koncepcja umysłu rozszerzonego. 6. Przedmiot, zadania i metoda neurofilozofii. Świadomość. Rodzaje świadomości i ich funkcje w perspektywie przedstawicieli neurofilozofii: świadomość fenomenalna, dostępowa, monitorująca i samoświadomość. Problem redukowalności świadomości - misterianizm a zombizm. Hipotezy neuronaukowe nt biologicznych funkcje świadomości fenomenalnej. 7. Wybrane problemy neurofilozofii: cudzy umysł w rozważaniach neurofilozoficznych. Nastawienie intencjonalne, mentalizacja i teoria umysłu jako modele mechanizmów poznawczych cudzych stanów mentalnych. Odzwierciedlanie cudzych umysłów – filozoficzne implikacje hipotezy neuronów lustrzanych. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda podająca wraz z prezentacjami najważniejszych treści w Power point (do użytku słuchaczy). 2. Wskazywanie egzemplifikacji filozoficznych pojęć z zakresu wybranej problematyki w codziennym funkcjonowaniu i myśleniu człowieka oraz jego sferze społecznej i politycznej. 3. Prezentacja filmowa - fragmenty wykładów światowej sławy myślicieli i badaczy w odniesieniu do dyskutowanych kwestii. 4. Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe Zajęcia w MS Teams |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie z oceną w postaci testu wielokrotnego wyboru w aplikacji MS TEAMS. 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
||||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa I ZU/PC Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach : 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje power point i obrazy filmowe - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEksByObnboj9rdS429g_8-wvIzoA4d2Lf8Bv4a_abKc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ade28240-cfae-4679-9340-ecd9ab0b3c83&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.