Historia pracy socjalnej [PS-3F-HPS]
Semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia pracy socjalnej [PS-3F-HPS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 57 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Stanek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1998. Szmagalski J., Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Szmagalski J., Praca środowiskowa a praca socjalna w Zjednoczonym Królestwie, [w:] Skrzypczak B., Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, IPS, Warszawa, 2011. Urbaniak-Zając D., Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści programowe: I. Wprowadzenie do przedmiotu, określenie tematyki zajęć, wymagań oraz formy zaliczenia. Prezentacja najważniejszych informacji. II. Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej. 2.1. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie. 2.2. Od dobroczynności do naukowej filantropii. 2.3. Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji pracy socjalnej. III. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie (Praca socjalna w Anglii po 1886 r., praca socjalna w Ameryce, Kanadzie i Australii). IV. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty. 4.1. Westernizacja. 4.2. Indygenizacja. 4.3. Uniwersalizacja. V. Losy pracy socjalnej w państwach zawładniętych pod hasłami ideologii komunizmu. VI. Rozwój międzynarodowych organizacji pracy socjalnej. VII. Praca socjalna w Polsce. 7.1. Korzenie pracy socjalnej pod zaborami. 7.2. W okresie II Rzeczypospolitej. 7.3. W czasie II wojny światowej. 7.4. Przemiany od zakończenia wojny do przełomu ustrojowego 1989/1990. 7.5. Ustawowe usankcjonowanie pracy socjalnej 1990 – konsekwencje dla przyszłości. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład podający, monograficzny; dyskusja problemowa na poniżej wskazane tematy: (1) W którym kierunki zmierzamy w profesjonalizacji zawodu socjalnego?; (2) Czy współczesna praca socjalna nawiązuje do historycznych idei pracy socjalnej? |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania obejmują: (1) obecność studenta na wykładach (85%) (2) aktywny udział w dyskusji (15%); (3) pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (50%+1pkt) maksymalna ilość punktów - 30 pkt minimalna ilość punktów - 16 pkt |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wyk I DZPS OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład mongraficzny, pokaz, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA: wykład - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin przygotowanie do dyskusji - 5 godzin przygotowanie do zaliczenia - 25 godzin łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin liczba punktów ECTS - 3 Zaliczenie: zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.