Historia pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-HPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (25 pytań, w tym 20 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); Umiejętności:aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach; operacjonalizacja wiedzy; Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach; operacjonalizacja wiedzy; |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej. 2. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie. 2.1. Od dobroczynności do naukowej filantropii. 2.2. Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji. 3. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie. 4. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty. 4.1. Westernizacja. 4.2. Indygenizacja. 4.3. Uniwersalizacja. 5. Losy pracy socjalnej w państwach zawładniętych pod hasłami ideologii komunizmu. 6. Rozwój międzynarodowych organizacji pracy socjalnej. 7. Praca socjalna w Polsce. 7.1. Korzenie pracy socjalnej pod zaborami. 7.2. W okresie II Rzeczypospolitej. 7.3. W czasie II wojny światowej. 7.4. Przemiany od zakończenia wojny do przełomu ustrojowego 1989/1990. 7.5. Ustawowe usankcjonowanie pracy socjalnej 1990 – konsekwencje dla przyszłości. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1998. Szmagalski J., Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Szmagalski J., Praca środowiskowa a praca socjalna w Zjednoczonym Królestwie, [w:] Skrzypczak B., Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, IPS, Warszawa, 2011. Urbaniak-Zając D., Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat kulturowych, politycznych i prawnych procesów rozwoju pracy socjalnej w skali globalnej i krajowej. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać dostępne zasoby wiedzy do własnego uczenia się. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy o dorobku pracy socjalnej niezbędnej do autoafirmacji zawodu pracownika socjalnego. Pielęgnuje tradycje pracy socjalnej jako argument społecznej legitymizacji zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania obejmują: (1) obecność studenta na wykładach (85%) (2) aktywny udział w dyskusji (15%); (3) pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (50%+1pkt) maksymalna ilość punktów - 30 pkt minimalna ilość punktów - 16 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Szmagalski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Szmagalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (25 pytań, w tym 20 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); Jednostkowo, po wykładzie - pytania kontrolne odnoszące się do tematyki wykładu (Forms) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Zapoznanie studentów z treściami przedmiotu oraz warunkami zaliczenia przedmiotu (02.12.2020 r.) II. Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej (09.12.2020 r.) 2.1. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie. 2.2. Od dobroczynności do naukowej filantropii. 2.3. Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji. III. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie i Ameryce Płn. (16.12.2020 r.). IV. Koncepcje pracy socjalnej w globalnym świecie. 4.1. Westernizacja. 4.2. Indygenizacja. 4.3. Uniwersalizacja. V. Praca socjalna w krajach opanowanych ideą komunizmu. VI. Międzynarodowa praca socjalna VII. Praca socjalna w Polsce. 7.1. Korzenie pracy socjalnej pod zaborami. 7.2. W okresie II Rzeczypospolitej. 7.3. W czasie II wojny światowej. 7.4. Przemiany od zakończenia wojny do przełomu ustrojowego 1989/1990. 7.5. Ustawowe usankcjonowanie pracy socjalnej 1990 – konsekwencje dla przyszłości |
|
Literatura: |
Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1998. Szmagalski J., Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, dyskusja; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin liczba punktów ECTS - 3 Zajęcia prowadzone zdalnie synchronicznie zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af122590c3e954f0daf2a72dcffb1b434%40thread.tacv2/Historia%2520Pracy%2520Socjalnej?groupId=c268133b-f84d-4219-af32-14a186224515&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (25 pytań, w tym 20 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); Umiejętności:aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach; operacjonalizacja wiedzy; Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach; operacjonalizacja wiedzy; |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: I. Wprowadzenie do przedmiotu, określenie tematyki zajęć, wymagań oraz formy zaliczenia. Prezentacja najważniejszych informacji. II. Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej. 2.1. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie. 2.2. Od dobroczynności do naukowej filantropii. 2.3. Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji pracy socjalnej. III. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie (Praca socjalna w Anglii po 1886 r., praca socjalna w Ameryce, Kanadzie i Australii). IV. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty. 4.1. Westernizacja. 4.2. Indygenizacja. 4.3. Uniwersalizacja. V. Losy pracy socjalnej w państwach zawładniętych pod hasłami ideologii komunizmu. VI. Rozwój międzynarodowych organizacji pracy socjalnej. VII. Praca socjalna w Polsce. 7.1. Korzenie pracy socjalnej pod zaborami. 7.2. W okresie II Rzeczypospolitej. 7.3. W czasie II wojny światowej. 7.4. Przemiany od zakończenia wojny do przełomu ustrojowego 1989/1990. 7.5. Ustawowe usankcjonowanie pracy socjalnej 1990 – konsekwencje dla przyszłości. |
|
Literatura: |
Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1998. Szmagalski J., Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Szmagalski J., Praca środowiskowa a praca socjalna w Zjednoczonym Królestwie, [w:] Skrzypczak B., Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, IPS, Warszawa, 2011. Urbaniak-Zając D., Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład mongraficzny, pokaz, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA: wykład - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin przygotowanie do dyskusji - 5 godzin przygotowanie do zaliczenia - 25 godzin łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin liczba punktów ECTS - 3 Zaliczenie: zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.