Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN]
Semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 8:00 - 9:35
sala 6308 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4djHf_-0kfdKvBfSNlgI7VRSIB9Q27eNy5BIXNDN7Mw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=16e08efe-6860-47e4-bd52-5657e8218a8e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Literatura obowiązkowa: Ayer, A., Filozofia w XX wieku, W-wa: Wydawnictwo naukowe PWN, 2003. Filozofia podmiotu. Fragmenty filzoofii analitycznej, Warszawa: Fundacja Aletheia, 2001 Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, Wydawnictwo Spacja, 1995. Klawiter, A.; (red.); 2008, Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość, Warszawa: PWN Miś, A.; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006 Literatura uzupełniająca: Tatarkiewicz, Wł.; Historia filozofii t.3; W-wa: PWN; 1990 Fragmenty wybranych dzieł źródłowych |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. O kondycji współczesnej filozofii. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 2. Elementy filozofii egzystencjalistycznej i filozofii życia. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu: S.Kierkegaarda, K. Jaspersa, J-P. Sartre’a i M. Heideggera. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. Filozofia jako rozjaśnianie egzystencji. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury u F. Nietzschego. Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny W. Dilthey’a. Intuicjonizm H. Bergsona. 3. Nurt personalistyczny w filozofii – geneza i idee. Kategoria osoby ludzkiej i jej godności oraz teocentryzm u J. Maritaina. Jednostka i osoba, alter i alienus u E. Mouniera. Kompleksyfikacja wszechświata i noosfera u T. de Chardin. Duchowy i psychiczny wymiar miłości, odpowiedzialności, psychiczności, seksualności i pracy u K. Wojtyły. 4. Tożsamość osobowa w analizach filozoficznych. Charakterystyka pojęcia osoby i tożsamości osobowej u D. Parfita. Osoba i jej ciało w ujęciu F. Cowley. Tożsamość osobowa a pamięć. Długowieczność i problem stopniowania tożsamości osobowej – S. Shoemaker. Tożsamość osobowa a etyka terapii genowej i sztucznej inteligencji. 5. Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu. Idea obiektywności mentalnej u T. Nagela. Kategoria nastawienia intencjonalnego i systemu intencjonalnego u D. Dennetta. A. Clarka i D. Chalmersa koncepcja umysłu rozszerzonego. 6. Przedmiot, zadania i metoda neurofilozofii. Świadomość. Rodzaje świadomości i ich funkcje w perspektywie przedstawicieli neurofilozofii: świadomość fenomenalna, dostępowa, monitorująca i samoświadomość. Problem redukowalności świadomości - misterianizm a zombizm. Hipotezy neuronaukowe nt biologicznych funkcje świadomości fenomenalnej. 7. Wybrane problemy neurofilozofii: cudzy umysł w rozważaniach neurofilozoficznych. Nastawienie intencjonalne, mentalizacja i teoria umysłu jako modele mechanizmów poznawczych cudzych stanów mentalnych. Odzwierciedlanie cudzych umysłów – filozoficzne implikacje hipotezy neuronów lustrzanych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda podająca wraz z prezentacjami najważniejszych treści w Power point (do użytku słuchaczy). 2. Wskazywanie egzemplifikacji filozoficznych pojęć z zakresu wybranej problematyki w codziennym funkcjonowaniu i myśleniu człowieka oraz jego sferze społecznej i politycznej. 3. Prezentacja filmowa - fragmenty wykładów światowej sławy myślicieli i badaczy w odniesieniu do dyskutowanych kwestii. 4. Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie z oceną w formie zdalnej w aplikacji MS Teams. 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4djHf_-0kfdKvBfSNlgI7VRSIB9Q27eNy5BIXNDN7Mw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=16e08efe-6860-47e4-bd52-5657e8218a8e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr wykładowa dla II DUEP Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach : 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje power point i obrazy filmowe - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.