Psychometria [20-3F-PSM]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychometria [20-3F-PSM] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Witkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aec5e22bea81b4f34a945feccd7e421cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=5a29269e-c483-40a9-8fde-999eb4c2041f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura do zajęć: Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Goczek, Ł., Witkowska, E., Witkowski, B. (2020). Jakość edukacji jako czynnik wzrostu gospodarczego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Spotkanie 1. 5. października 2020. Zajęcia organizacyjne. Zadanie: podział na zespoły, próba wyboru zmiennych do operacjonalizacji, początek prac nad przygotowaniem szkicu wstępu teoretycznego (min. 3 strony standardowego maszynopisu, tekst musi wieńczyć operacyjna definicja wybranej zmiennej, 5-10 źródeł naukowych; opis istniejących narzędzi) Spotkanie 2. 12. października 2020. Tworzenie testu. Wybór tematu teoretycznego. Dyskusja z poszczególnymi zespołami nad wybranymi zmiennymi. Praca nad wstępem teoretycznym Deadline dla wyboru zmiennych! Sugerowana literatura do referatu: Hornowska, E. (2001). Konstruowanie testu – podstawowe procedury. W: E. Hornowska. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (158-193). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Guilford. J.P. (1954/2005). Tworzenie testu . W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. (107-110). Gdańsk: GWP. Spotkanie 3. 19. października 2020. Formalne i mniej formalne własności pozycji testowych, formaty odpowiedzi. Badanie rozkładu wyników. Deadline dla oddania szkiców wstępu teoretycznego – grupa referująca ma dodatkowy tydzień na to zadanie Sugerowana literatura do referatu: Witkowska, E., Fronczyk, K. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (161-179). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 4. 26. października 2020. Czynniki zniekształcające wyniki testowe. Omówienie wybranych zmiennych i przygotowanych szkiców. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 5. 30. listopada 2020. Szacowanie rzetelności skal oraz wyznaczanie standardowych błędów pomiaru – przypomnienie. Sugerowana literatura do referatu: Jankowski, K., Zajenkowski, M. (2009). Metody szacowania rzetelności pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (84-110). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Rynkiewicz, A. (2009). Błędy standardowe i przedziały ufności. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (180-201). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Uwaga: w referacie musi znaleźć się opis obliczania alfa Cronbacha przy użyciu SPSS oraz szacowania SEM oraz ćwiczenie dla grupy Spotkanie 6. 9. listopada 2020. Metody ocena trafności testów – porównywanie z wynikami innych narzędzi, analiza różnic międzygrupowych Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (111-140; 151-159). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Deadline dla przygotowania wstępnej puli pozycji, omówienie puli z każdą z grup Spotkanie 7. 16. listopada 2020. Ocena trafności wewnętrznej stworzonych narzędzi przez sędziów kompetentnych – praca w zespołach nad narzędziami kolegów Deadline do przygotowania instrukcji; korekta puli po ocenie przez sędziów, wybór metody badania trafności pomiaru, początek badań Spotkanie 8. 23. listopada 2020. Trafność pomiaru testem a etyka diagnozy stawianej z jego użyciem. Sugerowana literatura do referatu: Messick, S. (1980/2005). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych (460-482). Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Spotkanie 9. 30. listopada 2020. Analiza czynnikowa jako metoda szacowania trafności pomiaru Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (147-151). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział o analizie czynnikowej; lub dowolny inny rozdział z innego podręcznika do statystyki poświęcony tej kwestii). Uwaga: referat musi zawierać przykład przeprowadzenia analizy czynnikowej w SPSS oraz ćwiczenie dla grupy. Spotkanie 10. 7. grudnia 2020. Normalizacja. Sugerowana literatura do referatu: Rynkiewicz, A. (2009). Normy i normalizacja. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (205-228). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Uwaga: referat musi zawierać przykład tworzenia norm. Spotkanie 11. 14. grudnia 2020 Wykorzystanie testów w badaniach dużych grup na przykładzie Sugerowana literatura do referatu: Goczek, Ł., Witkowska, E., Witkowski, B. (2020). Jakość edukacji jako czynnik wzrostu gospodarczego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. Spotkanie 12. 21. grudnia 2020 Indywidualne konsultacje dla poszczególnych grup Spotkanie 13. 4. stycznia 2021. Adaptacja kulturowa testów i ich tłumaczenie z języków obcych Sugerowana literatura do referatu: Brzeziński, J. (1997). Problemy adaptacji kulturowej testów. W: J. Brzeziński. Metodologia badań psychologicznych (576-597). Warszawa: PWN Van de Vijver, F. & Hambleton, R. K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European Psychologist, 1, 89-99. (dysponuję roboczym tłumaczeniem artykułu na język polski) Spotkanie 14. 11. stycznia 2021. Prezentacje gotowych narzędzi (5 grup, po 15-20 minut dla grupy). Deadline dla oddania gotowych raportów Spotkanie 15. 18. stycznia 2021. Prezentacje gotowych narzędzi – c.d. Członkowie grup, które oddały kompletne, poprawne raporty będą mogli podczas tego spotkania uzyskać informacje o ocenie końcowej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia są prowadzone metodą projektu. Studenci w parach tworzą własne standardowe narzędzie diagnostyczne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: Podstawą zaliczenia jest przygotowane w grupach narzędzie diagnostyczne – zaprezentowane podczas zajęć (10%) i opisane w raporcie (50%) oraz prezentacja zagadnienia teoretycznego wraz z ew. przykładami zastosowań (40%). Wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Szanowni Państwo, zajęcia będziemy odbywać w zespole MS Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aec5e22bea81b4f34a945feccd7e421cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=5a29269e-c483-40a9-8fde-999eb4c2041f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.