Psychometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-PSM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychometria |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń z Psychometrii studenci będą mieli okazję wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii różnic indywidualnych i psychometrii w praktyce – tworząc w zespołach własne standardowe narzędzia diagnostyczne. |
Pełny opis: |
Spotkanie 1. Zajęcia organizacyjne. Zadanie: podział na zespoły, wybór zmiennych, wybór tematu teoretycznego, przygotowanie szkicu wstępu teoretycznego Spotkanie 2. Tworzenie testu. Spotkanie 3. Formalne i mniej formalne własności pozycji testowych, formaty odpowiedzi. Badanie rozkładu wyników. Spotkanie 4. Czynniki zniekształcające wyniki testowe. Omówienie wybranych zmiennych i przygotowanych szkiców. Spotkanie 5. Szacowanie rzetelności skal oraz wyznaczanie standardowych błędów pomiaru – przypomnienie. Spotkanie 6.Metody ocena trafności testów – porównywanie z wynikami innych narzędzi, analiza różnic międzygrupowych Spotkanie 7. Ocena trafności wewnętrznej stworzonych narzędzi przez sędziów kompetentnych – praca w zespołach nad narzędziami kolegów Spotkanie 8. Trafność pomiaru testem a etyka diagnozy stawianej z jego użyciem. Spotkanie 9. Analiza czynnikowa jako metoda szacowania trafności pomiaru Spotkanie 10. Normalizacja. Spotkanie 11. i 12.Indywidualne konsultacje dla poszczególnych grup Spotkanie 13. Adaptacja kulturowa testów i ich tłumaczenie z języków obcych Spotkanie 14. i 15. Prezentacje gotowych narzędzi |
Literatura: |
, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press.Fronczyk Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna wybrane zagadnienie z zakresu teorii testów (własności pozycji testowych, rzetelność pomiaru i jej szacowanie, trafność pomiaru i jej szacowanie, badanie rozkładu, normalizacja, adaptacja kulturowa testów); Wie, jak wybrać zmienne, które mogą być przedmiotem pomiaru testowego; Umiejętności Potrafi zoperacjonalizować wybrane zmienne; Umie, przy użyciu pakietu SPSS ocenić parametry pozycji testowych (trudność, moc dyskryminacyjna) oraz rozkładu wyników testowych (skośność, kurtoza); Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie rzetelności pomiaru testem, zarówno w aspekcie zgodności wewnętrznej jak i stabilności czasowej narzędzia; przy użyciu programu SPSS oszacować zgodność wewnętrzną, standardowy błąd pomiaru oraz półprzedziały ufności stworzonego narzędzia; Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie trafności pomiaru testem, wykorzystując analizę czynnikową, porównania z wynikami istniejących narzędzi oraz związki między zachowaniem a wynikami testowymi; Kompetencje społeczne Ma krytyczną postawę wobec prezentowanych w literaturze psychologicznej parametrów narzędzi standardowych; Sposób pomiaru Wygłoszenie prezentacji na forum grupy (zadanie realizowane w 4- osobowych grupach) Przygotowanie wstępnej puli pozycji testowych Raport pisemny, prezentacja |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie - indywidualnie lub w maksymalnie czteroosobowym zespole diagnostycznego narzędzia standardowego, zbadanie jego właściwości psychometrycznych oraz przygotowanie raportu z realizowanego projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński, Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Hubert Oręziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Hubert Oręziak, Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Test wiedzy z poruszanych zagadnień (najprawdopodobniej test zdalny MS FORMS). Raport z przeprowadzonej walidacji psychometrycznej pomiaru narzędziem psychologicznym |
|
Pełny opis: |
Praca z uczestnikami zajęć dla przedmiotu Psychometria przygotowana jest w taki sposób, aby w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej, student mógł zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi psychometrii, z jakimi powinni zapoznać się studenci w trakcie studiów psychologicznych. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021, zgodnie z zarządzeniem Rektora APS, prowadzone są w formie zdalnej (MS TEAMS). W uwagach (poniżej) wpisane zostają linki do MS TEAMS do poszczególnych grup ćwiczeniowych. Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym. Należy o odpowiedniej porze dołączyć do zespołu. Nie ma możliwości przepisywania się między grupami - takie działanie jest możliwe po uzgodnieniu z Kierownictwem Studiów. Nie ma możliwości odrabiania zajęć z inną grupą z uwagi na charakter warsztatowy zajęć. |
|
Literatura: |
Podręcznik główny, obowiązkowy, do pracy teoretycznej i przygotowania raportu z prowadzonych badań: Fronczyk, K., (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Podręczniki rozszerzające: Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
LINKI DO ZESPOŁU W MS TEAMS GRUPA 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a180e9810d13847469eed376dcc06db4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bbf7798-3e6c-40bf-8e72-1bdbacaf2efc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0ab865872ac6483e998a1cfd17c9903c%40thread.tacv2/conversations?groupId=2cbe413e-69ac-45f3-8238-0ada665ca712&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4849d83d019e411cbb556505ea642213%40thread.tacv2/conversations?groupId=ed1facc1-ba98-491c-b7c0-c90cd83c143d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności): liczba godzin kontaktowych - 15 h - 1 pkt. ECTS liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20h - 1 pkt. ECTS liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - - 20h - 1 pkt. ECTS liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 25h - 1 pkt. ECTS sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 4 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Test wiedzy z poruszanych zagadnień (najprawdopodobniej test zdalny MS FORMS). Raport z przeprowadzonej walidacji psychometrycznej pomiaru narzędziem psychologicznym |
|
Pełny opis: |
Praca z uczestnikami zajęć dla przedmiotu Psychometria przygotowana jest w taki sposób, aby w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej, student mógł zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi psychometrii, z jakimi powinni zapoznać się studenci w trakcie studiów psychologicznych. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021, zgodnie z zarządzeniem Rektora APS, prowadzone są w formie zdalnej (MS TEAMS). W uwagach (poniżej) wpisane zostają linki do MS TEAMS do poszczególnych grup ćwiczeniowych. Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym. Należy o odpowiedniej porze dołączyć do zespołu. Nie ma możliwości przepisywania się między grupami - takie działanie jest możliwe po uzgodnieniu z Kierownictwem Studiów. Nie ma możliwości odrabiania zajęć z inną grupą z uwagi na charakter warsztatowy zajęć. |
|
Literatura: |
Podręcznik główny, obowiązkowy, do pracy teoretycznej i przygotowania raportu z prowadzonych badań: Fronczyk, K., (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Podręczniki rozszerzające: Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: omówienie zagadnień metodą wykładu praca prowadzącego i uczestników z oprogramowaniem SPSS przeprowadzenie badań pilotażowych narzędziem psychologicznym konsultacje dotyczące walidacji psychometrycznej praca nad raportem LINKI DO ZESPOŁU W MS TEAMS GRUPA 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a180e9810d13847469eed376dcc06db4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bbf7798-3e6c-40bf-8e72-1bdbacaf2efc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0ab865872ac6483e998a1cfd17c9903c%40thread.tacv2/conversations?groupId=2cbe413e-69ac-45f3-8238-0ada665ca712&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4849d83d019e411cbb556505ea642213%40thread.tacv2/conversations?groupId=ed1facc1-ba98-491c-b7c0-c90cd83c143d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności): liczba godzin kontaktowych - 15 h - 1 pkt. ECTS liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20h - 1 pkt. ECTS liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - - 20h - 1 pkt. ECTS liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 25h - 1 pkt. ECTS sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 4 pkt. ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.