Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do historii myśli społecznej [SC-2F-WHI] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do historii myśli społecznej [SC-2F-WHI]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 12:30 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 36
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Bronisław Treger
Literatura:

- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006;

- Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004;

- Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965;

- Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967;

- Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006;

- Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997;

- Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006;

- Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977.

Zakres tematów:

1. Poglądy społeczne Platona na podstawie lektury wybranych ksiąg „Państwa”

2. Nauka społeczna Arystotelesa – analiza fragmentów „Polityki”.

3. Hobbsowska koncepcja stanu naturalnego na kanwie wybranych rozdziałów „Lewiatana”.

4. Monteskiusz jako prekursor socjologii. Lektura fragmentów „Ducha praw”.

5. Russo i jego krytyka społeczna. Czytanie „Rozprawy o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi”.

6. Ekonomiczne podstawy życia społecznego wedle Adama Smitha. Analiza passusów dotyczących podziału pracy i rozwoju społecznego z „Badań nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”.

7. Pozytywizm i początki socjologii. Lektura fragmentów dzieł Comte’a i Milla z antologii „Klasyczne teorie socjologiczne”.

8. Materializm historyczny. Dyskusja nad fragmentami „Ideologii niemieckiej” i „Kapitału”

9. Socjologia ewolucjonistyczna. Analiza wyboru pism Herberta Spencera zawartych w książce L. Kasprzyka „Spencer”.

10. Socjologia Durkheima. Ćwiczenia na podstawie urywków z książek „O podziale pracy społecznej”, „Zasady metody socjologicznej”, „Samobójstwo” i „Elementarne formy życia religijnego”.

11. Koncepcja formy społecznej w socjologii Simmla. Podstawa – wybrane eseje z „Socjologii”.

12. Gospodarka, religia, społeczeństwo w wielkiej syntezie socjologicznej Maksa Webera. Dyskusja nad fragmentami „Gospodarki i społeczeństwa” oraz „Etyki protestanckiej”.

13. Jednostka i społeczeństwo w teorii Charlsa Cooleya. Na podstawie antologii zawartej w pracy J. Muchy „Cooley”.

14. Początki interakcjonizmu symbolicznego w twórczości Meada. Na bazie fragmentów z „Umysłu, osobowości i społeczeństwa”.

15. Florian Znaniecki i koncepcja współczynnika humanistycznego. Dyskusja nad wyborem pism z książki J. Szackiego „Znaniecki”.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Analiza teksów, dyskusja

Studenci będą otrzymywać materiały przed zajęciami dydaktycznymi na adres mailowy w USOSie.

Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1956ef48ae6741ca9cd0203d77ec1a38%40thread.tacv2/conversations?groupId=bed552aa-fc6e-431d-97c9-aaa8ad7e0f8a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody i kryteria oceniania:

- Opanowanie problematyki przedstawianej na wykładzie i dyskutowanej na ćwiczeniach;

- krytycyzm i aktywne uczestniczenie w dyskusjach na ćwiczeniach;

- Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowania i aktywności na zajęciach.

Uwagi:

gr ćw I DUSC B2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)