Wprowadzenie do historii myśli społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-WHI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do historii myśli społecznej |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zagadnienia i metody historii socjologii. Myśl społeczna starożytności – sofiści, Platon, Arystoteles, stoicy. Teologia społeczna św. Augustyna. Św. Tomasz i zasada organicyzmu społecznego. Myśl społeczna epoki Odrodzenia. Prawo natury i umowa społeczna w doktrynach XVII w. Filozofia społeczna wieku świateł - Monteskiusz, Russo, Smith, Ferguson, Kant, Herder i Staszic. Romantyzm i restauracja. Konserwatyzm, utopijny socjalizm. Saint-Simone, historycy doby restauracji, Tocqueville. Zasada gminowładztwa i historia społeczna Lelewela. Filozofia społeczna Hegla. Materializm historyczny. August Comte i narodziny socjologii jako samodzielnej dyscypliny badawczej. Ekonomia społeczna i socjologia Milla. Pozytywizm i rozwój socjologii. Darwin a ewolucjonizm w naukach społecznych. Koncepcja socjologii ewolucjonistycznej Herberta Spencera. Blaski i cienie ewolucjonizmu socjologicznego. Teoria krążenia elit i socjologia działania Pareta. Socjologizm versus psychologizm. Nauka społeczna Emila Durkheima i jego szkoły. Ludwika Gumplowicza socjologia konfliktu i rywalizacji ras kulturowych. Teoria wspólnoty i stowarzyszenia F. Toenniesa. Socjologia formalna Simmla. Wielka synteza socjologiczna Maksa Webera. Socjologia amerykańska doby klasycznej. Mikrosocjologia i filozofia społeczna Cooley’a. Behawioryzm społeczny Meada. System socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu klasycznych teorii socjologicznych w systemie nauk społecznych, ich powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych teoriach socjologicznych. Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, widzianym przez klasyczne teorie socjologiczne. Umiejętności Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury z obszaru klasycznych teorii socjologicznych. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy z obszaru klasycznych teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. Rozumie potrzebę uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
|
Literatura: |
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; - Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004; - Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965; - Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967; - Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006; - Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997; - Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; - Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Opracowanie lektury: 70h przygotowanie do zaliczenia: 50h Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Zaliczeniem wykładu jest egzamin. Ćwiczenia są zaliczane na podstawie frekwencji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
|
Literatura: |
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; - Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004; - Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965; - Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967; - Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006; - Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997; - Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; - Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Opracowanie lektury: 70h przygotowanie do zaliczenia: 50h Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS Zajęcia będą prowadzone z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym na dyżurach oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.