Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-SWS]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-SWS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magda Lejzerowicz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006. Kotus J., Społeczne dylematy w przestrzeni miejskiej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2005. Lejzerowicz M., Osoba z niepełnosprawnością w systemie edukacji: podmiot czy przedmiot?, Zeszyty Naukowe SWPR, nr 5-6/2013-2014, s. 109-148. Majewicz, Piotr. (2019). Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością z perspektywy psychologii pozytywnej - Rehabilitation of people with disability from the perspective of positive psychology. Men Disability Society 44(2):29-49. Majewicz, Piotr. (2018). Tranzycja osób z niepełnosprawnością z edukacji na rynek pracy - perspektywy i bariery, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej 2018, T. 7, s. 97-110. Osoby niepełnosprawne w przestrzeni publicznej Poznania - trudności, możliwości, prognozy, Opracowanie wyników badań przeprowadzonych przez portal PION.pl dzięki współpracy i współfinansowaniu przez Urząd Miasta Poznania, 2012. Piketty, T. (2015). Ekonomia nierówności. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Sęk H., (1986) Wsparcie społeczne – co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym ,,Przegląd Psychologiczny’’ nr 3, 791–799 Sęk H., Cieślak R. (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN. Szołtysek J., Miasto dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – przykład działań Częstochowy i Gliwic, 2013. Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010. Uzupełniająca Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Sekułowicz M. (2000) Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych Wydawnictwo Naukowe UW Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. - Wyd. 1 dodruk. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN. Kijak R. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków. Nymś- Górna, A., (2018). Problematyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, Niepełnosprawność, Nr 31. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Sekułowicz M. (2013). Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wrocław Wydawnictwo Naukowe DSW Sierpowska I., Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Systemy wsparcia: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy. 2. Rodzaje wsparcia w rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi niepełnosprawnością. 3. Działalność placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych z uwzględnieniem problemów ich funkcjonowania. Zasady, metody, formy wychowania. 4. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Opieka zdrowotna. Edukacja zdrowotna i seksualna. Doradztwo zawodowe a zjawisko tranzycji. 5. Rola rodziny w realizacji specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności. System wsparcia rodzin osób z niepełnosprawnością. 6. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. 7. Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie projektu wsparcia systemowego osoby z wybranym problemem. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 6 Kod do zespołu na platformie teams: mc8b1r7 Link do zespołu na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33b199d49673416c9d8f688cd90971db%40thread.tacv2/conversations?groupId=655c80a9-e895-4b7d-9b52-bf01972daec7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.