Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-SWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wsparcie – pojęcie, cel, typy, rodzaje, systemy wsparcia. Wsparcie społeczne - ujęcie strukturalne i funkcjonalne. - Czynniki decydujące o skuteczności działań wspierających. - Model macierzy wsparcia - faza wejścia, faza procesu i faza wyjścia. Aspekt jednostkowy, lokalny i globalny. - Rodzaje wsparcia w rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnością. Systemy wsparcia: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy. - Działalność placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych z uwzględnieniem problemów ich funkcjonowania. Zasady, metody, formy wychowania. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. - Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podstawy merytoryczne i organizacyjne kształcenia. Aspekty klasyfikowania i oceniania. - Wspomaganie osób pracujących z uczniem ze SPE. - Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Opieka zdrowotna. Edukacja zdrowotna. - Doradztwo zawodowe a zjawisko tranzycji. - Edukacja seksualna. - Rola rodziny w realizacji specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności. System wsparcia rodzin osób z niepełnosprawnością. - Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. - Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. - Osoby z niepełnosprawnością w systemie prawa karnego. - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. - Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz wsparcia osób ze SPE. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna na poziomie poszerzonym i pogłębionym założenia koncepcyjne opieki i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny dotyczący wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna zagadnienia dotyczące poradnictwa edukacyjno-zawodowego, opieki i edukacji zdrowotnej i seksualnej. Zna zasady, metody i formy opieki i wychowania oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o systemach wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz o działaniu placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych z uwzględnieniem problemów związanych z ich funkcjonowaniem. Zna regulacje prawne określające organizacyjne zasady działania placówek wspierających. Umiejętności Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i systemy wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu. Potrafi dokonać oceny krytycznej systemów wsparcia wykorzystując wybrane aktualne ujęcia koncepcyjne. Potrafi przeprowadzić pogłębioną diagnozę i ocenę złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych. Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia, w tym w zakresie rozwoju jego uzdolnień i zainteresowań, dobrać odpowiednie formy wsparcia do rodzaju problemu z jakim boryka się osoba ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, określić zadania poszczególnych form wsparcia. Kompetencje społeczne Ma świadomość przestrzegania zasad etyki w pracy z osobami ze SPE. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego. Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego w kontekście podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska. Jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz, Aleksandra Mazurek, Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: WYKŁAD: wiedza - egzamin (test), umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia systemów wsparcia osób z SPE. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Szczegółowe informacje o formie zaliczenia ćwiczeń znajdują się w zakładce dla danej grupy ćwiczeniowej. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wsparcie – rys historyczny, teoria pomocy wzajemnej; SPE – geneza, międzynarodowe akty prawne; SPE w polskim ustawodawstwie; SPE w kontekście inkluzji edukacyjnej. 2. Systemy wsparcia uczniów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności – ruchowa, słuchowa, wzrokowa, intelektualna; systemy wsparcia uczniów z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, ADHD oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Systemy wsparcia uczniów ze SPE w przedszkolach i szkołach inkluzyjnych w krajach niemieckiego obszaru językowego. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Zakres tematyczny ćwiczeń znajduje się w zakładce dla danej grupy ćwiczeniowej. |
|
Literatura: |
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Wosik-Kawali, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (red.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gajdzica, Z. (red.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.) (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska, J. (red) (2016). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Speck, O. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: WYKŁAD: - metoda podająca wykład z użyciem technik audiowizualnych (15 godz.) Ocenie poddana jest: - wiedza na temat systemów wsparcia osób z SPE. Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe - wykład (15 godz.), ćwiczenia (15 godz.) - przygotowanie się do zajęć - lektura zalecanej literatury (15 godz.) - przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia (30 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. ................................................................................................................ Wykład i ćwiczenia odbywają się zdalnie za pomocą MS Teams. Kody oraz linki do zespołów na MS Teams znajdują się w zakładkach "ćwiczenia" oraz "wykład"/informacje o grupie/ w polu "uwagi". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: WYKŁAD: wiedza - egzamin (test), umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia systemów wsparcia osób z SPE. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji na jeden z zaproponowanych tematów (zob. zakładka "opis"/ćwiczenia). |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wsparcie – rys historyczny, teoria pomocy wzajemnej; SPE – geneza, międzynarodowe akty prawne; SPE w polskim ustawodawstwie; SPE w kontekście inkluzji edukacyjnej. 2. Systemy wsparcia uczniów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności – ruchowa, słuchowa, wzrokowa, intelektualna; systemy wsparcia uczniów z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, ADHD oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Systemy wsparcia uczniów ze SPE w przedszkolach i szkołach inkluzyjnych w krajach niemieckiego obszaru językowego. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: 1. Charakterystyka szkolnictwa specjalnego. 2. Klasy i oddziały integracyjne w szkolnictwie ogólnodostępnym. 3. Zalety i wady szkolnictwa specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. 4. System poradni szkolno-pedagogicznych. 5. Model macierzy wsparcia. 6. Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego. 7. Doradztwo zawodowe dla osób z SPE. 8. Edukacja seksualna dla osób z SPE. 9. Wsparcie instytucjonalne na poziomie rodziny osób z SPE. 10. Organizacje trzeciego sektora we wsparciu osób z SPE. 11. Osoby z niepełnosprawnościami w systemie prawa karnego. 12. Wsparcie dla osób pracujących z uczniem z SPE. 13. Edukacja zdrowotna osób z SPE (profilaktyka I fazy/zapobieganie, II fazy/obserwacja, III fazy/leczenie). 14. Czynniki psychologiczne i społeczne decydujące o skuteczności wsparcia osób z SPE. 15. Grupy samopomocowe osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 16. Znaczenie wolontariatu w systemie wsparcia. 17. System rentowy jako forma wsparcia instrumentalnego dla osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 18. Osoby z SPE wobec współczesnych narzędzi teleinformatycznych – profity i zagrożenia. 19. Uczniowie z nieheteronormatywną orientacją seksualną w polskim systemie oświaty. 20. Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w polskim systemie oświaty. 21. Rodzaje placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych dla uczniów z SPE. 22. Systemy wsparcia uczniów z SPE w innych krajach UE. 23. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media w Polsce. 24. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media zagraniczne. 25. Rola rodziny w nauczaniu i wychowaniu osób z SPE. |
|
Literatura: |
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Wosik-Kawali, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (red.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gajdzica, Z. (red.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.) (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska, J. (red) (2016). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Speck, O. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe - wykład (9 godz.), ćwiczenia (9 godz.) - przygotowanie się do zajęć - lektura zalecanej literatury (20 godz.) - przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia (40 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. ................................................................................................................ Wykład i ćwiczenia odbywają się zdalnie za pomocą MS Teams. Kody oraz linki do zespołów na MS Teams znajdują się w zakładkach "ćwiczenia" oraz "wykład"/informacje o grupie/ w polu "uwagi". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz, Aleksandra Mazurek, Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: WYKŁAD: wiedza - egzamin (test), umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia systemów wsparcia osób z SPE. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Szczegółowe informacje o formie zaliczenia ćwiczeń znajdują się w zakładce dla danej grupy ćwiczeniowej. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wsparcie – rys historyczny, teoria pomocy wzajemnej; SPE – geneza, międzynarodowe akty prawne; SPE w polskim ustawodawstwie; SPE w kontekście inkluzji edukacyjnej. 2. Systemy wsparcia uczniów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności – ruchowa, słuchowa, wzrokowa, intelektualna; systemy wsparcia uczniów z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, ADHD oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Systemy wsparcia uczniów ze SPE w przedszkolach i szkołach inkluzyjnych w krajach niemieckiego obszaru językowego. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Zakres tematyczny ćwiczeń znajduje się w zakładce dla danej grupy ćwiczeniowej. |
|
Literatura: |
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Wosik-Kawali, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (red.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gajdzica, Z. (red.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.) (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska, J. (red) (2016). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Speck, O. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: WYKŁAD: - metoda podająca wykład z użyciem technik audiowizualnych (15 godz.) Ocenie poddana jest: - wiedza na temat systemów wsparcia osób z SPE. Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe - wykład (15 godz.), ćwiczenia (15 godz.) - przygotowanie się do zajęć - lektura zalecanej literatury (15 godz.) - przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia (30 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: WYKŁAD: wiedza - egzamin (test), umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia systemów wsparcia osób z SPE. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji na jeden z zaproponowanych tematów (zob. zakładka "opis"/ćwiczenia). |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wsparcie – rys historyczny, teoria pomocy wzajemnej; SPE – geneza, międzynarodowe akty prawne; SPE w polskim ustawodawstwie; SPE w kontekście inkluzji edukacyjnej. 2. Systemy wsparcia uczniów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności – ruchowa, słuchowa, wzrokowa, intelektualna; systemy wsparcia uczniów z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, ADHD oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Systemy wsparcia uczniów ze SPE w przedszkolach i szkołach inkluzyjnych w krajach niemieckiego obszaru językowego. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: 1. Charakterystyka szkolnictwa specjalnego. 2. Klasy i oddziały integracyjne w szkolnictwie ogólnodostępnym. 3. Zalety i wady szkolnictwa specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. 4. System poradni szkolno-pedagogicznych. 5. Model macierzy wsparcia. 6. Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego. 7. Doradztwo zawodowe dla osób z SPE. 8. Edukacja seksualna dla osób z SPE. 9. Wsparcie instytucjonalne na poziomie rodziny osób z SPE. 10. Organizacje trzeciego sektora we wsparciu osób z SPE. 11. Osoby z niepełnosprawnościami w systemie prawa karnego. 12. Wsparcie dla osób pracujących z uczniem z SPE. 13. Edukacja zdrowotna osób z SPE (profilaktyka I fazy/zapobieganie, II fazy/obserwacja, III fazy/leczenie). 14. Czynniki psychologiczne i społeczne decydujące o skuteczności wsparcia osób z SPE. 15. Grupy samopomocowe osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 16. Znaczenie wolontariatu w systemie wsparcia. 17. System rentowy jako forma wsparcia instrumentalnego dla osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 18. Osoby z SPE wobec współczesnych narzędzi teleinformatycznych – profity i zagrożenia. 19. Uczniowie z nieheteronormatywną orientacją seksualną w polskim systemie oświaty. 20. Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w polskim systemie oświaty. 21. Rodzaje placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych dla uczniów z SPE. 22. Systemy wsparcia uczniów z SPE w innych krajach UE. 23. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media w Polsce. 24. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media zagraniczne. 25. Rola rodziny w nauczaniu i wychowaniu osób z SPE. |
|
Literatura: |
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Wosik-Kawali, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (red.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gajdzica, Z. (red.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.) (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska, J. (red) (2016). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Speck, O. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe - wykład (9 godz.), ćwiczenia (9 godz.) - przygotowanie się do zajęć - lektura zalecanej literatury (20 godz.) - przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia (40 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Mazurek, Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: WYKŁAD: wiedza - egzamin (test), umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia systemów wsparcia osób z SPE. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Pomiar efektów kształcenia: - dla grup nr: 3, 4, 5, 9: przygotowanie prezentacji na jeden z zaproponowanych tematów (zob. zakładka "opis"/ćwiczenia). - dla grup: 1, 2, 6, 7, 8: przygotowanie i poprowadzenia dyskusji na jeden z zaproponowanych tematów (zob. zakładka "opis"/ćwiczenia). |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wsparcie – rys historyczny, teoria pomocy wzajemnej; SPE – geneza, międzynarodowe akty prawne; SPE w polskim ustawodawstwie; SPE w kontekście inkluzji edukacyjnej. 2. Systemy wsparcia uczniów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności – ruchowa, słuchowa, wzrokowa, intelektualna; systemy wsparcia uczniów z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, ADHD oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Systemy wsparcia uczniów ze SPE w przedszkolach i szkołach inkluzyjnych w krajach niemieckiego obszaru językowego. .................................................................................................................. ĆWICZENIA (grupy: 3, 4, 5, 9; prow. K. Sipowicz) 1. Charakterystyka szkolnictwa specjalnego. 2. Klasy i oddziały integracyjne w szkolnictwie ogólnodostępnym. 3. Zalety i wady szkolnictwa specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. 4. System poradni szkolno-pedagogicznych. 5. Model macierzy wsparcia. 6. Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego. 7. Doradztwo zawodowe dla osób z SPE. 8. Edukacja seksualna dla osób z SPE. 9. Wsparcie instytucjonalne na poziomie rodziny osób z SPE. 10. Organizacje trzeciego sektora we wsparciu osób z SPE. 11. Osoby z niepełnosprawnościami w systemie prawa karnego. 12. Wsparcie dla osób pracujących z uczniem z SPE. 13. Edukacja zdrowotna osób z SPE (profilaktyka I fazy/zapobieganie, II fazy/obserwacja, III fazy/leczenie). 14. Czynniki psychologiczne i społeczne decydujące o skuteczności wsparcia osób z SPE. 15. Grupy samopomocowe osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 16. Znaczenie wolontariatu w systemie wsparcia. 17. System rentowy jako forma wsparcia instrumentalnego dla osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 18. Osoby z SPE wobec współczesnych narzędzi teleinformatycznych – profity i zagrożenia. 19. Uczniowie z nieheteronormatywną orientacją seksualną w polskim systemie oświaty. 20. Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w polskim systemie oświaty. 21. Rodzaje placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych dla uczniów z SPE. 22. Systemy wsparcia uczniów z SPE w innych krajach UE. 23. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media w Polsce. 24. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media zagraniczne. 25. Rola rodziny w nauczaniu i wychowaniu osób z SPE. ................................................................................................................ ćWICZENIA: grupy; 1, 2, 6, 7, 8 (prow. A. Mazurek) 1. Systemy szkolnictwa (specjalne, integracyjne, inkluzyjne) – zalety i wady: realia kształcenia w różnych placówkach sytuacja osób ze zróżnicowanymi potrzebami w poszczególnych systemach wsparcie osób ze zróżnicowanymi potrzebami w edukacji konsekwencje edukacyjne, rozwojowe, społeczne dla osób z SPE i bez SPE 2. System orzecznictwa; poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne: rozwiązania prawne przebieg procesu diagnostycznego konsekwencje posiadania diagnozy, orzeczenia/opinii możliwości wspierania osób ze zróżnicowanymi potrzebami w poradniach psychologiczno pedagogicznych przykłady dobrych praktyk 3. Działalność placówek (np. rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych) dla osób z SPE: zadania placówek możliwości wspierania osób ze zróżnicowanymi potrzebami w różnych typach placówek współpraca między placówkami 4. Pomoc socjalna, system rentowy: rozwiązania prawne formalne wsparcie rzeczowe i finansowe 5. Zróżnicowanie społeczne a specjalne potrzeby: konteksty zróżnicowania edukacja wobec różnic społecznych funkcjonowanie w środowisku szkolnym w kontekście różnic konsekwencje dla osób z cechami mniejszościowymi i dla całego społeczeństwa 6. Mniejszości w polskim społeczeństwie: sytuacja osób należących do różnych grup mniejszościowych możliwości wspierania osób/grup mniejszościowych 7. Słabości polskiej szkoły: szkoła a faktyczne uwzględnienie zróżnicowania i SPE czynniki wpływające na stan obecny obszary wymagające poprawy możliwości zmian w systemie szkolnym 8. Ukryty program szkoły a osoby z SPE / zróżnicowane: definicja i charakterystyka ukrytego programu analiza różnych elementów zawartych w ukrytym programie szkoły konsekwencje dostosowania i niedostosowania do oczekiwań zawartych w ukrytym programie szkoły 9. Wsparcie osób uzdolnionych: potrzeby osób uzdolnionych diagnoza zdolności sytuacja edukacyjna i społeczna osób uzdolnionych formy i miejsca wspierania osób uzdolnionych formy rozwijania potencjału osób uczących się 10. Edukacja seksualna: formalna i pozaformalna edukacja seksualna uwzględnienie potrzeb osób ze zróżnicowanymi potrzebami w kontekście edukacji edukacyjnej wykluczenie osób z grup mniejszościowych z treści edukacji seksualnej postrzeganie seksualności osób z niepełnosprawnościami 11. Edukacja zdrowotna, dostępność usług medycznych: uwzględnienie potrzeb osób ze zróżnicowanymi potrzebami w edukacji zdrowotnej analiza dostępności usług medycznych konsekwencje ograniczonego dostępu do usług medycznych możliwości zwiększania dostępności i ich potencjalne efekty 12. Zdrowie psychiczne, edukacja emocjonalna i komunikowanie potrzeb: analiza edukacji i świadomości w zakresie tematyki osoby ze zróżnicowanymi potrzebami a zdrowie psychiczne osoby z niepełnosprawnościami i ze zróżnicowanymi potrzebami a możliwość uzyskania wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego komunikacja alternatywna i wspomagająca i możliwości jej zastosowania podczas próby uzyskania wsparcia emocjonalnego/psychicznego 13. Diagnostyka osób dorosłych i grup mniejszościowych: droga do diagnozy w dorosłości przykłady możliwości przeprowadzania procesów diagnostycznych osób dorosłych (w tym osób ze zróżnicowanymi potrzebami) konsekwencje uzyskania diagnozy w różnych okresach rozwojowych (w tym dostęp do wsparcia) 14. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe: uwzględnienie zróżnicowanych potrzeb w procesie poradnictwa przygotowanie do zawodu zatrudnienie wspomagane. 15. Funkcjonowanie różnych podmiotów w systemach wsparcia: np. instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, grupy samopomocowe, wolontariat, rodzina 16. Aktywność/aktywizm osób z SPE: aktywności niedostępne dla osób z niektórymi cechami różnicującymi aktywizm społeczny osób z grup mniejszościowych samorzecznictwo (przykłady i konsekwencje aktywności samorzeczniczej) 17. Współczesne koncepcje wspierania osób z niepełnosprawnościami: koncepcja wspieranego podejmowania decyzji kierunki rozwoju wsparcia osób z niepełnosprawnościami 18. Ubezwłasnowolnienie: rodzaje ubezwłasnowolnienia skala zjawiska i przebieg ubezwłasnowolnienia konsekwencje dla osoby ubezwłasnowolnionej zagrożenia związane z ubezwłasnowolnieniem 19. System opiekuńczy a autonomia osoby z SPE: rola osoby wspieranej w systemie a jej autonomia korzyści i zagrożenia związane z systemem opiekuńczym 20. Osoby z niepełnosprawnościami w systemie sądowym i penitencjarnym: konteksty występowania osób z niepełnosprawnościami w systemie sądowym: ubezwłasnowolnienie, zgoda na zawarcie związku małżeńskiego, proces karny, inne? uwzględnienie zróżnicowanych potrzeb (w tym niepełnosprawności różnego typu) podczas postępowania i procesu sądowego sytuacja skazanych osób z niepełnosprawnościami dostosowania placówek penitencjarnych do osób z niepełnosprawnościami 21. Wsparcie dla osób udzielających wsparcia innym: analiza sytuacji osób pracujących w zawodach pomocowych możliwości uzyskania wsparcia dla siebie przez osoby wspierające 22. Systemy wsparcia uczniów z SPE w innych krajach UE i na świecie: analiza na wybranych przykładach dobre praktyki korzystne i niekorzystne rozwiązania dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami możliwość implementacji poszczególnych rozwiązań w polskiej szkole 23. Dostępność: ustalenia definicyjne dostępność informacyjna, infrastrukturalna, do edukacji do usług, do kultury wymagania prawne projektowanie uniwersalne przykłady dostosowania infrastruktury do zróżnicowanych potrzeb konsekwencje braku dostępności i dostępności do różnego rodzaju usług, placówek, przestrzeni 24. Propozycje własne w zakresie tematyki przedmiotu. |
|
Literatura: |
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Wosik-Kawali, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (red.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gajdzica, Z. (red.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.) (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska, J. (red) (2016). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Speck, O. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe - wykład (9 godz.), ćwiczenia (9 godz.) - przygotowanie się do zajęć - lektura zalecanej literatury (20 godz.) - przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia (40 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: WYKŁAD: wiedza - egzamin (test), umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia systemów wsparcia osób z SPE. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji na jeden z zaproponowanych tematów (zob. zakładka "opis"/ćwiczenia). |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wsparcie – rys historyczny, teoria pomocy wzajemnej; SPE – geneza, międzynarodowe akty prawne; SPE w polskim ustawodawstwie; SPE w kontekście inkluzji edukacyjnej. 2. Systemy wsparcia uczniów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności – ruchowa, słuchowa, wzrokowa, intelektualna; systemy wsparcia uczniów z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, ADHD oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Systemy wsparcia uczniów ze SPE w przedszkolach i szkołach inkluzyjnych w krajach niemieckiego obszaru językowego. .................................................................................................................. ĆWICZENIA: 1. Charakterystyka szkolnictwa specjalnego. 2. Klasy i oddziały integracyjne w szkolnictwie ogólnodostępnym. 3. Zalety i wady szkolnictwa specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. 4. System poradni szkolno-pedagogicznych. 5. Model macierzy wsparcia. 6. Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego. 7. Doradztwo zawodowe dla osób z SPE. 8. Edukacja seksualna dla osób z SPE. 9. Wsparcie instytucjonalne na poziomie rodziny osób z SPE. 10. Organizacje trzeciego sektora we wsparciu osób z SPE. 11. Osoby z niepełnosprawnościami w systemie prawa karnego. 12. Wsparcie dla osób pracujących z uczniem z SPE. 13. Edukacja zdrowotna osób z SPE (profilaktyka I fazy/zapobieganie, II fazy/obserwacja, III fazy/leczenie). 14. Czynniki psychologiczne i społeczne decydujące o skuteczności wsparcia osób z SPE. 15. Grupy samopomocowe osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 16. Znaczenie wolontariatu w systemie wsparcia. 17. System rentowy jako forma wsparcia instrumentalnego dla osób z SPE i różnymi formami niepełnosprawności. 18. Osoby z SPE wobec współczesnych narzędzi teleinformatycznych – profity i zagrożenia. 19. Uczniowie z nieheteronormatywną orientacją seksualną w polskim systemie oświaty. 20. Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w polskim systemie oświaty. 21. Rodzaje placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych dla uczniów z SPE. 22. Systemy wsparcia uczniów z SPE w innych krajach UE. 23. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media w Polsce. 24. Wizerunek osób z SPE kreowany przez media zagraniczne. 25. Rola rodziny w nauczaniu i wychowaniu osób z SPE. |
|
Literatura: |
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Wosik-Kawali, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (red.) (2011). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gajdzica, Z. (red.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.) (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska, J. (red) (2016). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Speck, O. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe - wykład (9 godz.), ćwiczenia (9 godz.) - przygotowanie się do zajęć - lektura zalecanej literatury (20 godz.) - przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia (40 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.