Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-SWS]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Systemy wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-SWS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Mazurek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Proponowana literatura uzupełniająca literaturę podaną w opisie przedmiotu: Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006. Kotus J., Społeczne dylematy w przestrzeni miejskiej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2005. Lejzerowicz M., Osoba z niepełnosprawnością w systemie edukacji: podmiot czy przedmiot?, Zeszyty Naukowe SWPR, nr 5-6/2013-2014, s. 109-148. Majewicz, P. (2019). Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością z perspektywy psychologii pozytywnej - Rehabilitation of people with disability from the perspective of positive psychology. Men Disability Society 44(2):29-49. Majewicz, P. (2018). Tranzycja osób z niepełnosprawnością z edukacji na rynek pracy - perspektywy i bariery, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej 2018, T. 7, s. 97-110. Osoby niepełnosprawne w przestrzeni publicznej Poznania - trudności, możliwości, prognozy, Opracowanie wyników badań przeprowadzonych przez portal PION.pl dzięki współpracy i współfinansowaniu przez Urząd Miasta Poznania, 2012. Piketty, T. (2015). Ekonomia nierówności. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Sęk H., (1986) Wsparcie społeczne – co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym ,,Przegląd Psychologiczny’’ nr 3, 791–799 Sęk H., Cieślak R. (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN. Szołtysek J., Miasto dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – przykład działań Częstochowy i Gliwic, 2013. Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010. Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Sekułowicz M. (2000) Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych Wydawnictwo Naukowe UW Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. - Wyd. 1 dodruk. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN. Kijak R. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków. Nymś- Górna, A., (2018). Problematyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, Niepełnosprawność, Nr 31. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Sekułowicz M. (2013). Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wrocław Wydawnictwo Naukowe DSW Sierpowska I., Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
wsparcie społeczne, systemy wsparcia zróżnicowanie społeczne, zróżnicowanie potrzeb specjalne potrzeby edukacyjne, system orzecznictwa funkcjonowanie różnych podmiotów w systemach wsparcia dostęp do działalności wspierającej współczesne koncepcje wspierania osób z niepełnosprawnościami sytuacja osób ze specjalnymi potrzebami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z tekstem, praca indywidualna, praca grupowa, studium przypadku, metoda problemowa, metoda projektowa |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności podczas zajęć ocena pisemnej pracy zaliczeniowej |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 2 kod do zespołu MS Teams: 2u5u7zz link do zespołu MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6aac3a9a1c8e4ffb8398bac64a9bf8fa%40thread.tacv2/conversations?groupId=0d9e6b33-6267-4140-a681-94b0847e2ea1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.