Psychologia społeczna [PY-5F-PSP]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia społeczna [PY-5F-PSP] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Baka | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 3. Myers D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 4. Strelau J. i Doliński D. red. (2008 lub nowszy). Psychologia: podręcznik akademicki. T. 1. Z rozdziału 4 (Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii): ramka 4.2: „Kto SMAR-uje ten jedzie” – koncepcja Systematycznie Modyfikowanych Auto-Replikacji (SMAR) Wojciszke (s. 186-188). Literatura uzupełniająca: 1. Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. 2. Crisp R. J. i Turner, R. N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot: Smak Słowa 4. Kochanowska, M. (2015). Wszyscy jesteśmy nieracjonalni. E-book. 5. Leary M.(2003) Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Cialdini R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 7. Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Wydawnictwo Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum. 8. Kofta M. (2004). Myślenie stereotypowe i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze i afektywne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 9. Stephan W. G. i Stephan C. W. (2003). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATY ZAJĘĆ: Przedstawienie i omówienie warunków zaliczenia oraz programu zajęć Wprowadzenie do psychologii społecznej. Definicje. Podejścia teoretyczne. Psychologia społeczna a wartości Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Z rozdziału 1 (Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna): podrozdziały: 1.1. Czym zajmuje się psychologia społeczna? (s. 20) i 1.2. Podstawowe podejścia teoretyczne (s. 20-26), - Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Z rozdziału 1 (Wprowadzenie do psychologii): podrozdział: Czym jest psychologia społeczna (s. 5-12), - Myers D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Z rozdziału 1 (Wprowadzenie do psychologii społecznej): podrozdziały: Psychologia społeczna a wartości (s. 23-30). Podstawy metodologii badań społeczno-psychologicznych Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Z rozdziału 1 (Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna): podrozdziały: 1.3. Eksperyment i logika badań. (s. 26-32), 1.4. Pozostałe metody badawcze (s. 32-41) i 1.5. Wartość i dopełnianie się różnych metod badawczych (s. 41-43). - Strelau J. i Doliński D. red. (2008 lub nowszy). Psychologia: podręcznik akademicki. T. 1. Z rozdziału 4 (Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii): ramka 4.2: „Kto SMAR-uje ten jedzie” – koncepcja Systematycznie Modyfikowanych Auto-Replikacji (SMAR) Wojciszke (s. 186-188). Motywy społeczne Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 2: Motywy społeczne (s. 45-71). Spostrzeganie jednostek i grup Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 5: Spostrzeganie osób (s. 124-149). Samowiedza Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 6: Spostrzeganie siebie (s. 150-174). Dysonans poznawczy Literatura: - Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rozdział 3: Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny (s. 78-122). Przekonania społeczne Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 4: Przekonania społeczne (s. 97-123). Wpływ społeczny i perswazja Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 11: Wpływ społeczny (s. 276-300). Postawy i zmiana postaw Literatura: - Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rozdział 8: Postawy i zmiany postaw: wpływanie na myśli i uczucia (s. 310-353). Moralność Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 9: Moralność (s. 225-249). Szczęście Literatura: - Wojciszke B. (2011 lub nowsze). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 10: Szczęście (s. 250-275). Prezentacja streszczeń artykułów naukowych Prezentacja streszczeń artykułów naukowych - cd. Zakończenie i podsumowanie ćwiczeń |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Praca na zajęciach: obligatoryjna, metody pracy: praca na kanałach, praca na forum grupy. 2. Testy wyboru: • I. test wyboru – 10 pytań. • II. test wyboru – 10 pytań. 3. *Opcjonalnie – wejściówki: • wejściówka – 3 pytania, • liczba ewentualnych wejściówek – 3 niezapowiedziane wejściówki w trakcie całego semestru. 4. Streszczenie artykułu naukowego (empirycznego) z zakresu psychologii społecznej: • obligatoryjne, • prezentacja na forum grupy, • czas wystąpienia: 10 min, • zespoły 2-osobowe, • struktura prezentowanego streszczenia: a) krótkie tło teoretyczne, b) cele badań, c) uczestnicy badań i procedura, d) wyniki badań. Lista przykładowych czasopism naukowych, z których można prezentować raporty: Psychologia społeczna, Studia psychologiczne, Roczniki psychologiczne, Czasopismo psychologiczne, Przegląd psychologiczny oraz inne czasopisma naukowe (również anglojęzyczne). Proszę jeszcze, aby: a) artykuły, które będziecie Państwo streszczać pochodziły co najmniej z roku 2015 (chociaż możliwe są z lat wcześniejszych np. 2012 – jeżeli są bardzo interesujące), b) jakiś czas przed przygotowaniem streszczenia i prezentacją artykułu przesłać mi go (tzn. sam artykuł) do wglądu (na adres: kgSD6@aps.edu.pl). |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Testy wyboru: • I. test wyboru – 10 pytań: 10 punktów, • II. test wyboru – 10 pytań: 10 punktów, • możliwość poprawy jednego z testów (możliwość wyboru: I. albo II.). Maksymalnie do zdobycia: 20 punktów. 2. *Opcjonalnie – wejściówki: • wejściówka – 3 pytania, • punktacja: -1 punkt za 0 lub 1 poprawną odpowiedź, 1 punkt za 2 lub 3 poprawne odpowiedzi, czyli maksymalnie – 1 punkt, • liczba ewentualnych wejściówek – 3 niezapowiedziane wejściówki w trakcie całego semestru. 3. Streszczenie artykułu naukowego (empirycznego) z zakresu psychologii społecznej: • obligatoryjne, • prezentacja na forum grupy, • czas wystąpienia: 10 min, • zespoły 2-osobowe, • struktura prezentowanego streszczenia: a) krótkie tło teoretyczne, b) cele badań, c) uczestnicy badań i procedura, d) wyniki badań. Ćwiczenia – łącznie do zdobycia: 20 punktów (ewentualnie: + 3 ekstra z wejściówek) Zaliczenie ćwiczeń: minimum 10 punktów (50% punktów). Uwaga: zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu. Uwaga: dodatkowe pół oceny (+) na egzaminie dla 10% osób z najwyższą liczbą punktów. |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZM/PY -1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.