Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-PSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do psychologii społecznej. Definicje. Podejścia teoretyczne. 2. Podstawy metodologii badań społeczno-psychologicznych. 3. Poznanie społeczne: spostrzeganie jednostek, grup; stereotypy i uprzedzenia. 4. Poznanie społeczne: samowiedza, samoocena i tożsamość społeczna. 5. Wpływ społeczny i perswazja. 6. Relacje społeczne: więzi grupowe, moralność, atrakcyjność interpersonalna i bliskie związki. 7. Zachowania społeczne - agresja, prospołeczność, funkcjonowanie grup |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna terminologię używaną w psychologii społecznej oraz podstawowe koncepcje i ustalenia empiryczne z obszaru poznania społecznego, wpływu społecznego oraz relacji społecznych. Ma pogłębioną wiedzę o miejscu psychologii społecznej w systemie różnych subdyscyplin psychologicznych oraz innych nauk społecznych i behawioralnych. Umiejętności Student/-ka posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk i zachowań społecznych. Ma pogłębione umiejętności obserwowania i racjonalnego oceniania zjawisk i zachowań społecznych. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie, aktualizowania wiedzy społeczno-psychologicznej oraz zwracania uwagi na zmiany i trendy społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. W okresie pracy w trybie zdalnym, wykłady, zamieszczanie materiałów do wykładów oraz konsultacje odbywać się będą przy pomocy aplikacji TEAMS. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac4be6cf5abf845cf961416ab9c02e7d1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a42d190f-9ed0-49c5-b1c4-82b6effcffc6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (w tym konsultacje internetowe, w związku z pracą zdalną): 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 60 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 90 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. W okresie pracy w trybie zdalnym, wykłady, zamieszczanie materiałów do wykładów oraz konsultacje odbywać się będą przy pomocy aplikacji TEAMS. https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a0b30be89910c4c118bb338f36509d065%40thread.tacv2/1613736455722?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22f4cc9b2b-0067-485a-914f-0afd8bf51db5%22%7d NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (w tym konsultacje internetowe, w związku z pracą zdalną): 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 60 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 90 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. W okresie pracy w trybie zdalnym, wykłady, zamieszczanie materiałów do wykładów oraz konsultacje odbywać się będą przy pomocy aplikacji TEAMS. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac4be6cf5abf845cf961416ab9c02e7d1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a42d190f-9ed0-49c5-b1c4-82b6effcffc6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (w tym konsultacje internetowe, w związku z pracą zdalną): 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 60 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 90 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Dominika Płachetka, Marta Rutkowska, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 60 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 120 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Marta Bodecka-Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykład Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) Ćwiczenia - test wyboru, - prezentacja w wykonaniu studentów, - aktywność studentów na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 90 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 150 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 6 (6 ECTS x 25h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
CW
N WYK
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Marta Bodecka-Zych, Krzysztof Grala, Izabela Kaźmierczak, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne studentów): Wykład: Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) Ćwiczenia: 1. Praca grupowa studentów na zajęciach: a) opracowanie odpowiedzi na zadane przez prowadzącego pytania, b) udzielenie odpowiedzi na pytania na forum grupy - rozmowy i dyskusje prowadzącego ze studentami nt. treści ich odpowiedzi. 2. Jeden/dwa testy wyboru podsumowujące zdobywaną przez studentów na ćwiczeniach wiedzę. 3. Streszczenie przez studentów artykułu naukowego (empirycznego) z zakresu psychologii społecznej: • obligatoryjne, • czas wystąpienia: 10 min, • zespoły 2-3-osobowe, • struktura prezentowanego streszczenia: a) krótkie tło teoretyczne, b) cele badań, c) uczestnicy badań i procedura, d) wyniki badań, • forma streszczenia: PREZENTACJA MULTIMEDIALNA. PREZENTACJA MULTIMEDIALNA (szczegóły): - stworzenie przez studentów (w domu) prezentacji multimedialnej w oparciu o streszczany przez nich artykuł, - przedstawienie przez studentów prezentacji i omówienie jej na forum grupy, - rozmowy i dyskusje prowadzącego ze studentami nt. treści podejmowanych w prezentacjach multimedialnych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: Wykład, prezentacja, dyskusja. Ćwiczenia Praca grupowa studentów na zajęciach (czytanie tekstu i odpowiadanie na pytania prowadzącego), rozmowa, dyskusja, prezentacja multimedialna: a) w wykonaniu studentów, b) w wykonaniu prowadzącego [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącego, NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie się do zajęć - lektura tekstów z podręczników: 30 godzin Przygotowanie się do testu/testów wyboru na zakończenie ćwiczeń: 30 godzin Przygotowanie streszczenia (empirycznego) artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej i stworzenie prezentacji multimedialnej na ćwiczenia: 10 godzin Przygotowanie do egzaminu: 50 godzin Łączna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 ECTS x 25 h) LICZBA PUNKTÓW ECTS [PY-5F-PSP]: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Marta Bodecka-Zych, Krzysztof Grala, Sebastian Smoleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykład Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) Ćwiczenia - test wyboru, - prezentacja w wykonaniu studentów, - aktywność studentów na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 90 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 150 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 6 (6 ECTS x 25h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Marta Bodecka-Zych, Krzysztof Grala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne studentów): Wykład: Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) Ćwiczenia: 1. Praca grupowa studentów na zajęciach: a) opracowanie odpowiedzi na zadane przez prowadzącego pytania, b) udzielenie odpowiedzi na pytania na forum grupy - rozmowy i dyskusje prowadzącego ze studentami nt. treści ich odpowiedzi. 2. Jeden/dwa testy wyboru podsumowujące zdobywaną przez studentów na ćwiczeniach wiedzę. 3. Streszczenie przez studentów artykułu naukowego (empirycznego) z zakresu psychologii społecznej: • obligatoryjne, • czas wystąpienia: 10 min, • zespoły 2-3-osobowe, • struktura prezentowanego streszczenia: a) krótkie tło teoretyczne, b) cele badań, c) uczestnicy badań i procedura, d) wyniki badań, • forma streszczenia: PREZENTACJA MULTIMEDIALNA. PREZENTACJA MULTIMEDIALNA (szczegóły): - stworzenie przez studentów (w domu) prezentacji multimedialnej w oparciu o streszczany przez nich artykuł, - przedstawienie przez studentów prezentacji i omówienie jej na forum grupy, - rozmowy i dyskusje prowadzącego ze studentami nt. treści podejmowanych w prezentacjach multimedialnych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Postawy i ich zmiana (9) Moralność (10) Empatia i więzi społeczne (11) Agresja (12) Zachowania prospołeczne (13) Atrakcyjność interpersonalna (14) Miłość i bliskie związki (15) Funkcjonowanie grup społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: Wykład, prezentacja, dyskusja. Ćwiczenia Praca grupowa studentów na zajęciach (czytanie tekstu i odpowiadanie na pytania prowadzącego), rozmowa, dyskusja, prezentacja multimedialna: a) w wykonaniu studentów, b) w wykonaniu prowadzącego [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącego, NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie się do zajęć - lektura tekstów z podręczników: 30 godzin Przygotowanie się do testu/testów wyboru na zakończenie ćwiczeń: 30 godzin Przygotowanie streszczenia (empirycznego) artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej i stworzenie prezentacji multimedialnej na ćwiczenia: 10 godzin Przygotowanie do egzaminu: 50 godzin Łączna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 ECTS x 25 h) LICZBA PUNKTÓW ECTS [PY-5F-PSP]: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Marta Bodecka-Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Marta Bodecka-Zych, Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.