Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening kreatywności – warsztat [10-1F-TKR] Semestr letni 2019/2020
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Trening kreatywności – warsztat [10-1F-TKR]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55
sala 3413
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Dorota Jankowska
Literatura:

Literatura obowiązująca:

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.

Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza.

Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele

Witerska, K. (200). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin.

Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Children's Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity,13, 32-42.

Dziedziewicz, D. Gajda, A., & Karwowski, M. (2015). How to Develop Children’s Creativity and Intercultural Sensitivity: A Creativity Compass Program (p. 133-143). In: A. G. Tan, C. Parleth, (Eds.), Creativity, Culture, and Development. Singapore: Springer (ISSN: 23646675).

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls.

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Warszawa: Edgard.

Literatura uzupełniają:

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Zakres tematów:

Zajęcia 1 (17.02.2020). Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Charakterystyka twórczej jednostki - warsztat (zajęcia stacjonarne)

Zajęcia 2 (24.02.2020). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego: zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji - warsztat (zajęcia stacjonarne)

Zajęcia 3 (02.03.2020). Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne - warsztat (zajęcia stacjonarne)

Zajęcia 4 (09.03.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego - trening kreatywności K.J. Szmidta (zajęcia zdalne)

Literatura:

1. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion.

Materiały dla studentów:

- prezentacja multimedialna z założeniami treningu i przykładowymi zajęciami

- link do wykładu prof. Szmidta na YT (tematyka: twórczość w szkole)

Zadania dla studentów: zapoznanie się z teorią dotyczącą myślenia pytajnego, zapoznanie się z metodyką rozwijania myślenia pytajnego, zapoznanie si.ę z założeniami treningu rozwijającego myślenia pytajne, zapoznanie się z przykładowymi ćwiczeniami rozwijającymi myślenie pytajne, wysłuchanie wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole.

Zajęcia 5&6 (16.03.2020 & 23.03.2020). Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji (zajęcia zdalne)

Literatura:

Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.

Materiały dla studentów:

- artykuł naukowy (Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.)

- link do zadań aktywności twórczej (zdalny dzienniczek aktywności twórczej z zadaniami treningowymi)

Zadania dla studentów: wypełnienie dziennika trengowego (na każdy dzień tygodnia 1 ćwiczenie rozwijające myślenie dywergencyjne).

Zajęcia 7(30.03.2020). Karty skojarzeniowe - rozwijanie twórczej wyobraźni (zajęcia zdalne)

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poszty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna "Karty skojarzeniowe"

- program z autorskimi ćwiczeniami

- przykładowa talia kart skojarzeniowych

Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką stosowania kart skojarzeniowych, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza treści przesłanych karty skojarzeniowych

Literatura:

Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza.

Zajęcia 8 (06.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Technika obrazków dynamicznych (zajęcia zdalne).

Literatura:

Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej.

Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- literatura podstawowa

- mapa myśli prezentująca założenia programu „Zabawy z wyobraźnią” (technika obrazków dynamicznych)

- przykładowy obrazek dynamiczny (praca autorska osoby prowadzącej zajęcia)

- wywiad z autorką programu „Zabawy z wyobraźnią” prezentujący założenia techniki obrazków dynamicznych

- autorski, przykładowy scenariusz zajęć z użyciem obrazka dynamicznego

Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami techniki obrazków dynamicznych, analiza treści przesłanego obrazka dynamicznego, analiza przykładowego scenariusza zajęć z użyciem obrazka dynamicznego.

Zajęcia 9 (20.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Program "Metoda i wyobraźnia" - warsztat (zajęcia zdalne).

Literatura:

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Metoda i wyobraźnia”

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Metoda i wyobraźnia”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu

Zajęcia 10 (27.04.2020). Kreatywność ujęciu kulturowym. Program „Kompas kreatywności” - (zajęcia zdalne)

Literatura:

Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Children's Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity,13, 32-42.

Dziedziewicz, D. Gajda, A., & Karwowski, M. (2015). How to Develop Children’s Creativity and Intercultural Sensitivity: A Creativity Compass Program (p. 133-143). In: A. G. Tan, C. Parleth, (Eds.), Creativity, Culture, and Development. Singapore: Springer (ISSN: 23646675).

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Kompas Kreatywności”

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Kompas Kreatywności”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu

Zajęcia 11 (04.05.2020). Drama edukacyjna - wybrane techniki dramowe rozwijające kreatywność, metoda pracy z bajką - (zajęcia zdalne).

Literatura:

Witerska, K. (2000). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin.

Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna – przegląd technik dramowych używanych w edukacji

- autorski scenariusz dramowy pracy z bajką przykładowego scenariusza zajęć wykorzystującego metodę dramy

Zadania dla studentów: zapoznanie się z technikami dramy edukacyjnej, analiza przykładowego scenariusza zajęć wykorzystującego metodę dramy

Zajęcia 12 (11.05.2020). Gry komunikacyjne w pracy z grupą -(zajęcia zdalne).

Literatura:

Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele

Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- literatura podstawowa do zajęć (Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych)

- gra komunikacyjna „Pałac Hrabiego”

- gra komunikacyjna „Starożytna Piramida”

- gra komunikacyjna „ As wywiadu”

Zadania dla studentów: analiza gry komunikacyjnej „Pałac Hrabiego”, „Starożytna Piramida”, „ As wywiadu” (analiza operacji myślenia twórczego).

Zajęcia 13 (18.05.2020). Trening kreatywności A. Biela - Jak pobudzić twórcze myślenie: łącz, przekształcaj, odkrywaj, twórz (zajęcia zdalne)

Literatura:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Warszawa: Edgard.

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja struktury i założeń programu "Jak pobudzić twórcze myślenie: łącz, przekształcaj, odkrywaj, twórz"

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

- skan fragmentu podręcznika testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu).

Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą ww. programu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu.

Zajęcia 14 (25.05.2020). Współczesna forma wychowania przez sztukę - trening twórczości autorstwa Małgorzaty Olczak (zajęcia zdalne)

Literatura:

Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls.

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja struktury i założeń programu "Trening twórczości" M. Olczak

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

- skan fragmentu podręcznika testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu).

Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą treningu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu.

Zajęcia 15 (01.06.2020). Podsumowanie zajęć i omówienie zaliczeń (zajęcia zdalne)- konsultacje a każdym studentem, który chce omówić zaliczenie, przesłanie za pośrednictwem poczty elektronicznej uwag do zaliczeń, wysłanie za za pośrednictwem poczty elektronicznej proponowanych ocen.

Metody dydaktyczne:

- rozmowa kierowana

- dialog

- działania praktyczne

- metody twórczego rozwiązywania problemów

- dyskusja

- projekty grupowe

- film edukacyjny

- prezentacja multimedialna

- praca zdalna

Metody i kryteria oceniania:

- PROJEKT zaliczeniowy (autorskie ćwiczenia na trening twórczości)

- DZIENNIK AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ (zdalny trening myślenia twórczego)

Uwagi:

gr warsztatowa III DZPEP-WZP

Zajęcia realizowane w formule zdalnej z wykorzystaniem poczty elektronicznej: przesyłanie prezentacji z komentarzami, materiałów metodycznych, przykładowych scenariuszy zajęć, fragmentów programów edukacyjnych, map myśli z opracowanymi zagadnieniami z literatury podstawowej, linków do lektur/filmów, opisów zadań.

Zajęcia w formule zdalnej są zgodne z programem i terminarzem ustalonym z grupą na początku semestru.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)