Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Trening kreatywności – warsztat 10-1F-TKR
Semestr letni 2019/2020
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Trening kreatywności – warsztat 10-1F-TKR
Zajęcia Semestr letni 2019/2020 (2019L) (w trakcie)
Laboratorium/warsztaty (LAB), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55
sala 3413
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Dorota Jankowska
Literatura:

Literatura obowiązująca:

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.

Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza.

Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele

Witerska, K. (200). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin.

Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Children's Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity,13, 32-42.

Dziedziewicz, D. Gajda, A., & Karwowski, M. (2015). How to Develop Children’s Creativity and Intercultural Sensitivity: A Creativity Compass Program (p. 133-143). In: A. G. Tan, C. Parleth, (Eds.), Creativity, Culture, and Development. Singapore: Springer (ISSN: 23646675).

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls.

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Warszawa: Edgard.

Literatura uzupełniają:

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Zakres tematów:

Zajęcia 1 (17.02.2020). Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Charakterystyka twórczej jednostki - warsztat (zajęcia stacjonarne)

Zajęcia 2 (24.02.2020). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego: zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji - warsztat (zajęcia stacjonarne)

Zajęcia 3 (02.03.2020). Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne - warsztat (zajęcia stacjonarne)

Zajęcia 4 (09.03.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego - trening kreatywności K.J. Szmidta (zajęcia zdalne)

Literatura:

1. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion.

Materiały dla studentów:

- prezentacja multimedialna z założeniami treningu i przykładowymi zajęciami

- link do wykładu prof. Szmidta na YT (tematyka: twórczość w szkole)

Zadania dla studentów: zapoznanie się z teorią dotyczącą myślenia pytajnego, zapoznanie się z metodyką rozwijania myślenia pytajnego, zapoznanie si.ę z założeniami treningu rozwijającego myślenia pytajne, zapoznanie się z przykładowymi ćwiczeniami rozwijającymi myślenie pytajne, wysłuchanie wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole.

Zajęcia 5&6 (16.03.2020 & 23.03.2020). Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji (zajęcia zdalne)

Literatura:

Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.

Materiały dla studentów:

- artykuł naukowy (Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.)

- link do zadań aktywności twórczej (zdalny dzienniczek aktywności twórczej z zadaniami treningowymi)

Zadania dla studentów: wypełnienie dziennika trengowego (na każdy dzień tygodnia 1 ćwiczenie rozwijające myślenie dywergencyjne).

Zajęcia 7(30.03.2020). Karty skojarzeniowe - rozwijanie twórczej wyobraźni (zajęcia zdalne)

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poszty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna "Karty skojarzeniowe"

- program z autorskimi ćwiczeniami

- przykładowa talia kart skojarzeniowych

Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką stosowania kart skojarzeniowych, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza treści przesłanych karty skojarzeniowych

Literatura:

Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza.

Zajęcia 8 (06.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Technika obrazków dynamicznych (zajęcia zdalne).

Literatura:

Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej.

Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- literatura podstawowa

- mapa myśli prezentująca założenia programu „Zabawy z wyobraźnią” (technika obrazków dynamicznych)

- przykładowy obrazek dynamiczny (praca autorska osoby prowadzącej zajęcia)

- wywiad z autorką programu „Zabawy z wyobraźnią” prezentujący założenia techniki obrazków dynamicznych

- autorski, przykładowy scenariusz zajęć z użyciem obrazka dynamicznego

Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami techniki obrazków dynamicznych, analiza treści przesłanego obrazka dynamicznego, analiza przykładowego scenariusza zajęć z użyciem obrazka dynamicznego.

Zajęcia 9 (20.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Program "Metoda i wyobraźnia" - warsztat (zajęcia zdalne).

Literatura:

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Metoda i wyobraźnia”

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Metoda i wyobraźnia”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu

Zajęcia 10 (27.04.2020). Kreatywność ujęciu kulturowym. Program „Kompas kreatywności” - (zajęcia zdalne)

Literatura:

Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Children's Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity,13, 32-42.

Dziedziewicz, D. Gajda, A., & Karwowski, M. (2015). How to Develop Children’s Creativity and Intercultural Sensitivity: A Creativity Compass Program (p. 133-143). In: A. G. Tan, C. Parleth, (Eds.), Creativity, Culture, and Development. Singapore: Springer (ISSN: 23646675).

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Kompas Kreatywności”

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Kompas Kreatywności”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu

Zajęcia 11 (04.05.2020). Drama edukacyjna - wybrane techniki dramowe rozwijające kreatywność, metoda pracy z bajką - (zajęcia zdalne).

Literatura:

Witerska, K. (2000). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin.

Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja multimedialna – przegląd technik dramowych używanych w edukacji

- autorski scenariusz dramowy pracy z bajką przykładowego scenariusza zajęć wykorzystującego metodę dramy

Zadania dla studentów: zapoznanie się z technikami dramy edukacyjnej, analiza przykładowego scenariusza zajęć wykorzystującego metodę dramy

Zajęcia 12 (11.05.2020). Gry komunikacyjne w pracy z grupą -(zajęcia zdalne).

Literatura:

Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele

Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- literatura podstawowa do zajęć (Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych)

- gra komunikacyjna „Pałac Hrabiego”

- gra komunikacyjna „Starożytna Piramida”

- gra komunikacyjna „ As wywiadu”

Zadania dla studentów: analiza gry komunikacyjnej „Pałac Hrabiego”, „Starożytna Piramida”, „ As wywiadu” (analiza operacji myślenia twórczego).

Zajęcia 13 (18.05.2020). Trening kreatywności A. Biela - Jak pobudzić twórcze myślenie: łącz, przekształcaj, odkrywaj, twórz (zajęcia zdalne)

Literatura:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Warszawa: Edgard.

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja struktury i założeń programu "Jak pobudzić twórcze myślenie: łącz, przekształcaj, odkrywaj, twórz"

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

- skan fragmentu podręcznika testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu).

Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą ww. programu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu.

Zajęcia 14 (25.05.2020). Współczesna forma wychowania przez sztukę - trening twórczości autorstwa Małgorzaty Olczak (zajęcia zdalne)

Literatura:

Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls.

Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:

- prezentacja struktury i założeń programu "Trening twórczości" M. Olczak

- przykładowe ćwiczenia z ww. programu

- skan fragmentu podręcznika testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu).

Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą treningu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu.

Zajęcia 15 (01.06.2020). Podsumowanie zajęć i omówienie zaliczeń (zajęcia zdalne)- konsultacje a każdym studentem, który chce omówić zaliczenie, przesłanie za pośrednictwem poczty elektronicznej uwag do zaliczeń, wysłanie za za pośrednictwem poczty elektronicznej proponowanych ocen.

Metody dydaktyczne:

- rozmowa kierowana

- dialog

- działania praktyczne

- metody twórczego rozwiązywania problemów

- dyskusja

- projekty grupowe

- film edukacyjny

- prezentacja multimedialna

- praca zdalna

Metody i kryteria oceniania:

- PROJEKT zaliczeniowy (autorskie ćwiczenia na trening twórczości)

- DZIENNIK AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ (zdalny trening myślenia twórczego)

Uwagi:

gr warsztatowa III DZPEP-WZP

Zajęcia realizowane w formule zdalnej z wykorzystaniem poczty elektronicznej: przesyłanie prezentacji z komentarzami, materiałów metodycznych, przykładowych scenariuszy zajęć, fragmentów programów edukacyjnych, map myśli z opracowanymi zagadnieniami z literatury podstawowej, linków do lektur/filmów, opisów zadań.

Zajęcia w formule zdalnej są zgodne z programem i terminarzem ustalonym z grupą na początku semestru.

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.