Trening kreatywności – warsztat [10-1F-TKR]
Semestr letni 2019/2020
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Trening kreatywności – warsztat [10-1F-TKR] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Jankowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95. Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza. Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele Witerska, K. (200). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Children's Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity,13, 32-42. Dziedziewicz, D. Gajda, A., & Karwowski, M. (2015). How to Develop Children’s Creativity and Intercultural Sensitivity: A Creativity Compass Program (p. 133-143). In: A. G. Tan, C. Parleth, (Eds.), Creativity, Culture, and Development. Singapore: Springer (ISSN: 23646675). Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls. Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Warszawa: Edgard. Literatura uzupełniają: Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 (17.02.2020). Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Charakterystyka twórczej jednostki - warsztat (zajęcia stacjonarne) Zajęcia 2 (24.02.2020). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego: zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji - warsztat (zajęcia stacjonarne) Zajęcia 3 (02.03.2020). Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne - warsztat (zajęcia stacjonarne) Zajęcia 4 (09.03.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego - trening kreatywności K.J. Szmidta (zajęcia zdalne) Literatura: 1. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion. Materiały dla studentów: - prezentacja multimedialna z założeniami treningu i przykładowymi zajęciami - link do wykładu prof. Szmidta na YT (tematyka: twórczość w szkole) Zadania dla studentów: zapoznanie się z teorią dotyczącą myślenia pytajnego, zapoznanie się z metodyką rozwijania myślenia pytajnego, zapoznanie si.ę z założeniami treningu rozwijającego myślenia pytajne, zapoznanie się z przykładowymi ćwiczeniami rozwijającymi myślenie pytajne, wysłuchanie wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole. Zajęcia 5&6 (16.03.2020 & 23.03.2020). Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji (zajęcia zdalne) Literatura: Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95. Materiały dla studentów: - artykuł naukowy (Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.) - link do zadań aktywności twórczej (zdalny dzienniczek aktywności twórczej z zadaniami treningowymi) Zadania dla studentów: wypełnienie dziennika trengowego (na każdy dzień tygodnia 1 ćwiczenie rozwijające myślenie dywergencyjne). Zajęcia 7(30.03.2020). Karty skojarzeniowe - rozwijanie twórczej wyobraźni (zajęcia zdalne) Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poszty elektronicznej: - prezentacja multimedialna "Karty skojarzeniowe" - program z autorskimi ćwiczeniami - przykładowa talia kart skojarzeniowych Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką stosowania kart skojarzeniowych, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza treści przesłanych karty skojarzeniowych Literatura: Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza. Zajęcia 8 (06.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Technika obrazków dynamicznych (zajęcia zdalne). Literatura: Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej. Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - literatura podstawowa - mapa myśli prezentująca założenia programu „Zabawy z wyobraźnią” (technika obrazków dynamicznych) - przykładowy obrazek dynamiczny (praca autorska osoby prowadzącej zajęcia) - wywiad z autorką programu „Zabawy z wyobraźnią” prezentujący założenia techniki obrazków dynamicznych - autorski, przykładowy scenariusz zajęć z użyciem obrazka dynamicznego Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami techniki obrazków dynamicznych, analiza treści przesłanego obrazka dynamicznego, analiza przykładowego scenariusza zajęć z użyciem obrazka dynamicznego. Zajęcia 9 (20.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Program "Metoda i wyobraźnia" - warsztat (zajęcia zdalne). Literatura: Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Metoda i wyobraźnia” - przykładowe ćwiczenia z ww. programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Metoda i wyobraźnia”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu Zajęcia 10 (27.04.2020). Kreatywność ujęciu kulturowym. Program „Kompas kreatywności” - (zajęcia zdalne) Literatura: Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Children's Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity,13, 32-42. Dziedziewicz, D. Gajda, A., & Karwowski, M. (2015). How to Develop Children’s Creativity and Intercultural Sensitivity: A Creativity Compass Program (p. 133-143). In: A. G. Tan, C. Parleth, (Eds.), Creativity, Culture, and Development. Singapore: Springer (ISSN: 23646675). Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna prezentująca założenia programu „Kompas Kreatywności” - przykładowe ćwiczenia z ww. programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką programu „Kompas Kreatywności”, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu Zajęcia 11 (04.05.2020). Drama edukacyjna - wybrane techniki dramowe rozwijające kreatywność, metoda pracy z bajką - (zajęcia zdalne). Literatura: Witerska, K. (2000). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin. Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna – przegląd technik dramowych używanych w edukacji - autorski scenariusz dramowy pracy z bajką przykładowego scenariusza zajęć wykorzystującego metodę dramy Zadania dla studentów: zapoznanie się z technikami dramy edukacyjnej, analiza przykładowego scenariusza zajęć wykorzystującego metodę dramy Zajęcia 12 (11.05.2020). Gry komunikacyjne w pracy z grupą -(zajęcia zdalne). Literatura: Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - literatura podstawowa do zajęć (Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych) - gra komunikacyjna „Pałac Hrabiego” - gra komunikacyjna „Starożytna Piramida” - gra komunikacyjna „ As wywiadu” Zadania dla studentów: analiza gry komunikacyjnej „Pałac Hrabiego”, „Starożytna Piramida”, „ As wywiadu” (analiza operacji myślenia twórczego). Zajęcia 13 (18.05.2020). Trening kreatywności A. Biela - Jak pobudzić twórcze myślenie: łącz, przekształcaj, odkrywaj, twórz (zajęcia zdalne) Literatura: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Warszawa: Edgard. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja struktury i założeń programu "Jak pobudzić twórcze myślenie: łącz, przekształcaj, odkrywaj, twórz" - przykładowe ćwiczenia z ww. programu - skan fragmentu podręcznika testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu). Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą ww. programu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu. Zajęcia 14 (25.05.2020). Współczesna forma wychowania przez sztukę - trening twórczości autorstwa Małgorzaty Olczak (zajęcia zdalne) Literatura: Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja struktury i założeń programu "Trening twórczości" M. Olczak - przykładowe ćwiczenia z ww. programu - skan fragmentu podręcznika testowego (wprowadzenie metodyczne do treningu). Zadania dla studentów: zapoznanie się ze strukturą treningu, analiza przykładowych ćwiczeń treningowych z ww. programu. Zajęcia 15 (01.06.2020). Podsumowanie zajęć i omówienie zaliczeń (zajęcia zdalne)- konsultacje a każdym studentem, który chce omówić zaliczenie, przesłanie za pośrednictwem poczty elektronicznej uwag do zaliczeń, wysłanie za za pośrednictwem poczty elektronicznej proponowanych ocen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- rozmowa kierowana - dialog - działania praktyczne - metody twórczego rozwiązywania problemów - dyskusja - projekty grupowe - film edukacyjny - prezentacja multimedialna - praca zdalna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- PROJEKT zaliczeniowy (autorskie ćwiczenia na trening twórczości) - DZIENNIK AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ (zdalny trening myślenia twórczego) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa III DZPEP-WZP Zajęcia realizowane w formule zdalnej z wykorzystaniem poczty elektronicznej: przesyłanie prezentacji z komentarzami, materiałów metodycznych, przykładowych scenariuszy zajęć, fragmentów programów edukacyjnych, map myśli z opracowanymi zagadnieniami z literatury podstawowej, linków do lektur/filmów, opisów zadań. Zajęcia w formule zdalnej są zgodne z programem i terminarzem ustalonym z grupą na początku semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.