Historia myśli socjologicznej i społecznej [SC-3F-HMS]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia myśli socjologicznej i społecznej [SC-3F-HMS] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bronisław Treger | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; - Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004; - Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965; - Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967; - Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006; - Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997; - Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; - Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Poglądy społeczne Platona na podstawie lektury wybranych ksiąg „Państwa” 2. Nauka społeczna Arystotelesa – analiza fragmentów „Polityki”. 3. Hobbsowska koncepcja stanu naturalnego na kanwie wybranych rozdziałów „Lewiatana”. 4. Monteskiusz jako prekursor socjologii. Lektura fragmentów „Ducha praw”. 5. Russo i jego krytyka społeczna. Czytanie „Rozprawy o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi”. 6. Ekonomiczne podstawy życia społecznego wedle Adama Smitha. Analiza passusów dotyczących podziału pracy i rozwoju społecznego z „Badań nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”. 7. Pozytywizm i początki socjologii. Lektura fragmentów dzieł Comte’a i Milla z antologii „Klasyczne teorie socjologiczne”. 8. Materializm historyczny. Dyskusja nad fragmentami „Ideologii niemieckiej” i „Kapitału” 9. Socjologia ewolucjonistyczna. Analiza wyboru pism Herberta Spencera zawartych w książce L. Kasprzyka „Spencer”. 10. Socjologia Durkheima. Ćwiczenia na podstawie urywków z książek „O podziale pracy społecznej”, „Zasady metody socjologicznej”, „Samobójstwo” i „Elementarne formy życia religijnego”. 11. Koncepcja formy społecznej w socjologii Simmla. Podstawa – wybrane eseje z „Socjologii”. 12. Gospodarka, religia, społeczeństwo w wielkiej syntezie socjologicznej Maksa Webera. Dyskusja nad fragmentami „Gospodarki i społeczeństwa” oraz „Etyki protestanckiej”. 13. Jednostka i społeczeństwo w teorii Charlsa Cooleya. Na podstawie antologii zawartej w pracy J. Muchy „Cooley”. 14. Początki interakcjonizmu symbolicznego w twórczości Meada. Na bazie fragmentów z „Umysłu, osobowości i społeczeństwa”. 15. Florian Znaniecki i koncepcja współczynnika humanistycznego. Dyskusja nad wyborem pism z książki J. Szackiego „Znaniecki”. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Analiza teksów, dyskusja Studenci będą otrzymywać materiały przed zajęciami dydaktycznymi na adres mailowy w USOSie. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Opanowanie problematyki przedstawianej na wykładzie i dyskutowanej na ćwiczeniach; - krytycyzm i aktywne uczestniczenie w dyskusjach na ćwiczeniach; - Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowania i aktywności na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DZSC 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.