Historia myśli socjologicznej i społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-HMS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli socjologicznej i społecznej |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagadnienia i metody historii socjologii. 2. Myśl społeczna starożytności – sofiści, Platon, Arystoteles, stoicy. 3. Teologia społeczna św. Augustyna. 4. Św. Tomasz i zasada organicyzmu społecznego. 5. Myśl społeczna epoki odrodzenia. 6. Prawo natury i umowa społeczna w doktrynach XVII w. 7. Filozofia społeczna wieku świateł - Monteskiusz, Russo, Smith, Ferguson, Kant, Herder i Staszic. 8. Romantyzm i restauracja. 9. Konserwatyzm, utopijny socjalizm. 10. Saint-Simone, historycy doby restauracji, Tocqueville. 11. Zasada gminowładztwa i historia społeczna Lelewela. 12. Filozofia społeczna Hegla. 12. Materializm historyczny. 13. August Comte i narodziny socjologii jako samodzielnej dyscypliny badawczej. 14. Ekonomia społeczna i socjologia Milla. 15. Pozytywizm i rozwój socjologii. 16. Darwin a ewolucjonizm w naukach społecznych. 17. Koncepcja socjologii ewolucjonistycznej Herberta Spencera. 18. Blaski i cienie ewolucjonizmu socjologicznego. 19. Teoria krążenia elit i socjologia działania Pareta. 20. Socjologizm versus psychologizm. 21. Nauka społeczna Emila Durkheima i jego szkoły. 22. Ludwika Gumplowicza socjologia konfliktu i rywalizacji ras kulturowych. 23. Teoria wspólnoty i stowarzyszenia F. Tönniesa. Socjologia formalna Simmla. 24. Wielka synteza socjologiczna Maksa Webera. 25. Socjologia amerykańska doby klasycznej. 26. Mikrosocjologia i filozofia społeczna Cooley’a. 27. Behawioryzm społeczny Meada. 28. System socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma podstawową wiedzę o historii kszałtowania się najważnieszych idei i nurtów refleksji socjologicznej oraz o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej w aspekcie historycznym. Ma podstawową wiedzę o osiagnięciach teoretycznych wielkich myślicieli w dziejach nauk społecznych w szczególności tych, którzy powszechnie nazywani są założycielami klasycznej socjologii. Ma wiedzę o zmieniających się z biegiem czasu i epok ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat człowieka i społeczeństwa. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) dziś i w minionych epokach. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w historiografii socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie o różnych paradygmatach socjologii i teorii społecznych, wykorzystując wiedzę o historii myśli socjologicznej. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje pożytki wypływające z historycznej wiedzy o myśli społecznej i socjologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. Uznaje wagę i znaczenie ukształtowanego przez wiele lat jego historycznego rozwoju dorobku z zakresu szeroko rozumianej myśli społecznej i socjologii. Dzięki historycznej perspektywie student/-ka w większym stopniu respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły zawodowe i moralne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
|
Literatura: |
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; - Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004; - Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965; - Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967; - Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006; - Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997; - Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; - Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 45h Opracowanie lektury: 50h przygotowanie do zaliczenia: 30h Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia są zaliczane na podstwie frekwenkcji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego udziału w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
|
Literatura: |
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; - Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004; - Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965; - Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967; - Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006; - Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997; - Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; - Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 45h Opracowanie lektury: 50h przygotowanie do zaliczenia: 30h Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia są zaliczane na podstwie frekwenkcji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego udziału w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
|
Literatura: |
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; - Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004; - Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965; - Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967; - Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006; - Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997; - Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; - Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 45h Opracowanie lektury: 50h przygotowanie do zaliczenia: 30h Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia są zaliczane na podstwie frekwenkcji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego udziału w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
|
Literatura: |
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; - Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004; - Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965; - Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967; - Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006; - Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997; - Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; - Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 45h Opracowanie lektury: 50h przygotowanie do zaliczenia: 30h Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.