Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli socjologicznej i społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3F-HMS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia myśli socjologicznej i społecznej
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zagadnienia i metody historii socjologii.

2. Myśl społeczna starożytności – sofiści, Platon, Arystoteles, stoicy.

3. Teologia społeczna św. Augustyna.

4. Św. Tomasz i zasada organicyzmu społecznego.

5. Myśl społeczna epoki odrodzenia.

6. Prawo natury i umowa społeczna w doktrynach XVII w.

7. Filozofia społeczna wieku świateł - Monteskiusz, Russo, Smith, Ferguson, Kant, Herder i Staszic.

8. Romantyzm i restauracja.

9. Konserwatyzm, utopijny socjalizm.

10. Saint-Simone, historycy doby restauracji, Tocqueville.

11. Zasada gminowładztwa i historia społeczna Lelewela.

12. Filozofia społeczna Hegla.

12. Materializm historyczny.

13. August Comte i narodziny socjologii jako samodzielnej dyscypliny badawczej.

14. Ekonomia społeczna i socjologia Milla.

15. Pozytywizm i rozwój socjologii.

16. Darwin a ewolucjonizm w naukach społecznych.

17. Koncepcja socjologii ewolucjonistycznej Herberta Spencera.

18. Blaski i cienie ewolucjonizmu socjologicznego.

19. Teoria krążenia elit i socjologia działania Pareta.

20. Socjologizm versus psychologizm.

21. Nauka społeczna Emila Durkheima i jego szkoły.

22. Ludwika Gumplowicza socjologia konfliktu i rywalizacji ras kulturowych.

23. Teoria wspólnoty i stowarzyszenia F. Tönniesa. Socjologia formalna Simmla.

24. Wielka synteza socjologiczna Maksa Webera.

25. Socjologia amerykańska doby klasycznej.

26. Mikrosocjologia i filozofia społeczna Cooley’a.

27. Behawioryzm społeczny Meada.

28. System socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma podstawową wiedzę o historii kszałtowania się najważnieszych idei i nurtów refleksji socjologicznej oraz o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej w aspekcie historycznym.

Ma podstawową wiedzę o osiagnięciach teoretycznych wielkich myślicieli w dziejach nauk społecznych w szczególności tych, którzy powszechnie nazywani są założycielami klasycznej socjologii.

Ma wiedzę o zmieniających się z biegiem czasu i epok ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat człowieka i społeczeństwa.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) dziś i w minionych epokach.

Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w historiografii socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.

Umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie o różnych paradygmatach socjologii i teorii społecznych, wykorzystując wiedzę o historii myśli socjologicznej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje pożytki wypływające z historycznej wiedzy o myśli społecznej i socjologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Uznaje wagę i znaczenie ukształtowanego przez wiele lat jego historycznego rozwoju dorobku z zakresu szeroko rozumianej myśli społecznej i socjologii.

Dzięki historycznej perspektywie student/-ka w większym stopniu respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły zawodowe i moralne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się:

Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny.

Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach

Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur.

Pełny opis:

Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej.

Literatura:

- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006;

- Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004;

- Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965;

- Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967;

- Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006;

- Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997;

- Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006;

- Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977.

Uwagi:

Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa,

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 45h

Opracowanie lektury: 50h

przygotowanie do zaliczenia: 30h

Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS

Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl

Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się:

Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny.

Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach

Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia są zaliczane na podstwie frekwenkcji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego udziału w zajęciach.

Pełny opis:

Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej.

Literatura:

- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006;

- Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004;

- Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965;

- Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967;

- Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006;

- Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997;

- Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006;

- Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977.

Uwagi:

Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa,

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 45h

Opracowanie lektury: 50h

przygotowanie do zaliczenia: 30h

Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl

Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się:

Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny.

Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach

Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia są zaliczane na podstwie frekwenkcji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego udziału w zajęciach.

Pełny opis:

Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej.

Literatura:

- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006;

- Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004;

- Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965;

- Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967;

- Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006;

- Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997;

- Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006;

- Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977.

Uwagi:

Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa,

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 45h

Opracowanie lektury: 50h

przygotowanie do zaliczenia: 30h

Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl

Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się:

Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny.

Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach

Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia są zaliczane na podstwie frekwenkcji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego udziału w zajęciach.

Pełny opis:

Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej.

Literatura:

- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006;

- Ritzer George, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004;

- Howard Becker, Harry E. Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, cz. I Warszawa 1964, cz. II Warszawa 1965;

- Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967;

- Paweł Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa 2006;

- Wolf Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Poznań 1997;

- Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006;

- Teodore Abel, Podstawy teorii socjologicznej, Warszawa 1977.

Uwagi:

Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa,

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 45h

Opracowanie lektury: 50h

przygotowanie do zaliczenia: 30h

Suma godzin pracy studenta to 125, co odpowiada 5 punktom ECTS

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl

Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)