Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria wychowania PE-2F-TWY
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 5

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Teoria wychowania PE-2F-TWY
Zajęcia Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 (2019Ln) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1207
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-26 10:30 : 12:55 sala 2202/2203
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
2020-05-24 10:30 : 12:55 sala 1207
Budynek dydaktyczny - główny A
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Zamarian
Literatura:

zajęcia 5 kwietnia 2020:

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64.

B. Śliwerski, Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58.

Skany tekstów przesłane na adres mailowy grupy.

Zakres tematów:

5 kwietnia 2020:

Naukowy status teorii wychowania i jej zróżnicowanie (prezentacja do tematu wysłana na adres mailowy grupy).

Zagadnienia:

1. Poznanie rzeczywistości społecznej i jego typy. Wiedza naukowa jako efekt poznania naukowego - struktura i charakterystyka.

2. Geneza i rozwój teorii wychowania - wybrane perspektywy.

3. Charakterystyka teorii wychowania zorientowanej humanistycznie.

4. Teoria wychowania jako pojęcie wieloznaczne.

5. Orientacja na metateorię i metadyskurs w sytuacji mnogości teorii wychowania.

6.Wieloznaczność pojęcia "wychowanie". Przykłady porządkowania definicyjnych ujęć.

7. Treściowo-zakresowe znaczenie pojęcia wychowanie.

8. Cechy wychowania.

9. wychowanie na tle innych zjawisk i procesów społecznych.

+ Zagadnienia o charakterze refleksyjno-syntetycznym:

1. Drogi postępowania pedagoga-refleksyjnego praktyka w sytuacji mnogości teorii wychowania. Orientacja na metateorię i metadyskurs (B. Śliwerski) a rozeznanie w tym, co słuszne, inne i własne (L. Witkowski) – wskaż zależności.

2. Wychowanie i jego związek z innymi pojęciami pedagogicznymi (edukacja, socjalizacja, kształcenie, opieka) – propozycje ujęć.

3. Teoria wychowania a różne typy poznania rzeczywistości i ich efekty.

4. Aksjologiczny wymiar teorii wychowania (związek teorii wychowania z wartościami, ideami, ideologiami).

Metody dydaktyczne:

krytyczna literatura tekstów źródłowych i prezentacji w kontekście zagadnień podanych każdorazowo do tematu

Metody i kryteria oceniania:

W ramach zaliczenia przedmiotu studenci otrzymują zagadnienia do opracowania.

Spośród zagadnień wysłanych przez prowadzącego na adres mailowy grupy studenci wybierają dwa, a następnie w sposób wyczerpujący opracowują je pisemnie z zachowaniem zasady, że opracowanie jednego zagadnienia nie może przekroczyć jednej strony A4 ( czcionka - rozmiar 12, interlinia - 1,5). Przygotowaną pracę zaliczeniową należy przesłać na adres mailowy prowadzącego (aszewczak@aps.edu.pl) do 30 czerwca 2020r. Opracowania przygotowane na poziomie bardzo dobrym są podstawą do podniesienia ogólnej oceny z przedmiotu.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa I ZU/PE - PZL 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.