Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-TWY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych wykładni teo-retycznych pojęć pedagogicznych, z uwzględnieniem ich od-niesienia do praktyki wychowania. - Zna i rozumie wybrane antropologiczne i aksjologiczne pod-stawy wychowania i pedagogiki. - Ma pogłębioną wiedzę na temat innych dyscyplin nauko-wych, badających specyfikę jednostkowych, społecznych i kulturowych form rozwoju człowieka. - Ma uporządkowaną wiedzę na temat założeń i twierdzeń teorii uczenia się. - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych nurtów i systemów pedagogicznych i ich powiązaniu ze zjawiskami, tendencjami i przemianami zachodzącymi w przestrzeni społeczno-kulturowej. Umiejętności - Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych oraz projektowa-nia specjalistycznych działań pedagogicznych i psychologicznych. - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania obszarów dysfunkcjonalności i niedomagania systemu edukacyjnego, rewiduje założenia i strategie eduka-cyjne. - Potrafi konstruować rozbudowane propozycje strategii wy-chowawczych i edukacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych człowieka oraz różnorodnych wyzwań społecz-no-kulturowych. Kompetencje społeczne - Ma pogłębioną świadomość konieczności podnoszenia kwali-fikacji zawodowych oraz dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do nowych wyzwań edukacyjnych. - Ma świadomość własnego wpływu na kształt i kierunek zmian praktyki pedagogicznej, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra działa lub będzie działać. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza - Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych podejść teoretycznych w ramach teorii wychowania i ich implikacji praktycznych. - Zna i rozumie związek problemów antropologicznych z aksjologicznymi i teleologicznymi podstawami teorii wychowania. - Ma pogłębioną wiedzę na temat innych dyscyplin naukowych, badających specyfikę jednostkowych, społecznych i kulturowych form rozwoju człowieka. Umiejętności - Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu teorii wychowania w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych oraz projektowania specjalistycznych działań projektujących i interwencyjnych. - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania obszarów dysfunkcjonalności, które wpływają na przebieg działań projektujących i interwencyjnych. - Potrafi konstruować rozbudowane propozycje strategii edukacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb, możliwości i zagrożeń jednostkowych i społecznych. Kompetencje społeczne - Ma pogłębioną świadomość konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do dynamiki i przemian otaczającego świata społeczno-kulturowego. - Ma świadomość własnej sprawczości i odpowiedzialności co do charakteru zakładanych i projektowanych wdrożeń wychowawczych, ich możliwości i zagrożeń. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych - Paradygmaty teorii wychowania i ich podstawy epistemologiczno-metodologiczne. Subdyscyplinarny dyskurs wokół statusu naukowego teoria wychowania jako przedmiotu kształcenia akademickiego (podstawowe pojęcia i dyscyplinarna charakterystyka teorii wychowania, naukowy status teorii wychowania i jej współczesne zróżnicowanie). - Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. - Podmiotowość badacza i badanego w procesie konstruowania teorii wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Struktura i warunki podmiotowej sytuacji wychowania. - Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. - Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania (antropologiczne podstawy dyskursu aksjologicznego i jego odmiany w teorii wychowania, antropologiczne podstawy dyskursu teleologicznego i jego odmiany w teorii wychowania). Wybrane problemy i orientacje aksjologiczne w współczesnej pedagogice - Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Proces socjalizacji jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. Proces wychowania jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. - Antynomiczne reprezentacje/modele myślenia i działania wychowawczego. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. - Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Teleologiczne horyzonty współczesnej teorii wychowania. Wielowymiarowość celów wychowania - taksonomie celów wychowania i problem ich operacjonalizacji. - Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Procesy rozwojowe jako przedmiot zainteresowania współczesnej teorii wychowania - transgresyjna heurystyka rozwoju jako przekraczania granic natury i samego siebie |
|
Literatura: |
Literatura: M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176. D. Benner, Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym, Warszawa 2015, s. 69-232. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 5-72 E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64. B. Śliwerski, Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. U. Ostrowska, Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk 2006, 391-415. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. F. W. Kron, Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia. Procesy. Modele, Sopot 2012, s. 81-214. Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Literatura uzupełniająca: M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269. B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76. P.P. Petrykowski, Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54. A. M. de Tchorzewski, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52. B. Śliwerski, Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50. M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92. H.-H. Kruger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139. M. Nowak, Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170. Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. J. Gara, Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Warszawa 2009, s. 43-131, 102-115, 116-130.Dostęp on-line: http://www.aps.edu.pl/media/2391869/filozoficzne_podstawy.pdf J. Gara, Antropologia i etyka - wzajemne relacje, w: red. W. Kaczyńska, Etyka służb społecznych, wyd. 2, UW, Warszawa 2010, s. 326-341. J. Gara, Człowiek i wartości. Powinność i odpowiedzialność.” w: Opieka. Terapia. Wychowanie, 2000, nr. 4, s. 14-17. J. Gara, O pojęciu teleologiczności pedagogicznej jako funkcji formowania transgresyjnych i autoafirmacyjnych kierunków aktywności, w: Edukacja bez granic – mimo granic, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydaw. WSB, Poznań 2008, s. 277-286. S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64. J. Zubulewicz, Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84. R. Schulz, Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96. L. Kohlberg, R. Mayer, Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65. M. Nowak, Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Toruń 2012, s. 409-431. K. Szmyd, Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104. K.J. Tillmann, Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171. M. Karkowska, Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60. P. Mikiewicz, Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260. A. Gromkowska-Melosik, Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200. M. Łobocki, W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 232-287. E. Kubiak-Szymborska, W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23. A.M.de Tchorzewski, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy : kształcenie na odległość Realizacja treści wykładowych na odległość: Studenci otrzymują usos-mailem lektury w formie elektronicznej (PDF, linki on-line) oraz wykład w formie prezentacji treści (PowerPoint lub PDF). Prezentacje wykładów wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w formie prezentacji (oraz fakultatywnie z wskazanymi publikacjami w PDF) w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej. Egzamin końcowy: test obejmujący treści wykładowe - forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni. Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość: Dr hab. J. Gara, prof. APS Studenci otrzymują usos-mailem lub mailem lektury z programu zajęć w formie skanu oraz węzłowe zagadnienia i sformułowane problemy, ukierunkowujące pracę samokształceniową. Korespondencja odbywa się regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć. Zaliczenie: Studenci przygotowują esej na wskazany temat w odwołaniu do treści z lektur z programu ćwiczeń. Studenci otrzymują mailowo precyzyjne wskazówki, co do charakteru i zasad napisania eseju. Studenci przesyłają drogą mailową esej najpóźniej do dnia ostatnich zajęć, przewidzianych w terminarzu zajęć. Dr Edyta Zawadzka Studenci otrzymują w trakcie weekendu poprzedzającego zajęcia na grupowe (tylko I cykl) i uczelniane adresy e-mail skany przeznaczonych do lektury tekstów z programu zajęć (w II cyklu w postaci linku do OneDrive) oraz zadania rekonstrukcyjno-refleksyjne do samodzielnej lub grupowej realizacji. Jakość i poprawność merytoryczna wykonania zadań jest weryfikowana przez prowadzącą. Zaliczenie: Studenci przygotowują esej z zakresu wybranych problemów teorii wychowania, który przesyłają na adres prowadzącej do 26.04.2020 (I cykl) oraz 01.06.2020 (II cykl) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara, Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza - Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych podejść teoretycznych w ramach teorii wychowania i ich implikacji praktycznych. - Zna i rozumie związek problemów antropologicznych z aksjologicznymi i teleologicznymi podstawami teorii wychowania. - Ma pogłębioną wiedzę na temat innych dyscyplin naukowych, badających specyfikę jednostkowych, społecznych i kulturowych form rozwoju człowieka. Umiejętności - Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu teorii wychowania w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych oraz projektowania specjalistycznych działań projektujących i interwencyjnych. - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania obszarów dysfunkcjonalności, które wpływają na przebieg działań projektujących i interwencyjnych. - Potrafi konstruować rozbudowane propozycje strategii edukacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb, możliwości i zagrożeń jednostkowych i społecznych. Kompetencje społeczne - Ma pogłębioną świadomość konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do dynamiki i przemian otaczającego świata społeczno-kulturowego. - Ma świadomość własnej sprawczości i odpowiedzialności co do charakteru zakładanych i projektowanych wdrożeń wychowawczych, ich możliwości i zagrożeń. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - Paradygmaty teorii wychowania i ich podstawy epistemologiczno-metodologiczne. Subdyscyplinarny dyskurs wokół statusu naukowego teoria wychowania jako przedmiotu kształcenia akademickiego (podstawowe pojęcia i dyscyplinarna charakterystyka teorii wychowania, naukowy status teorii wychowania i jej współczesne zróżnicowanie). - Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. - Podmiotowość badacza i badanego w procesie konstruowania teorii wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Struktura i warunki podmiotowej sytuacji wychowania. - Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. - Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania (antropologiczne podstawy dyskursu aksjologicznego i jego odmiany w teorii wychowania, antropologiczne podstawy dyskursu teleologicznego i jego odmiany w teorii wychowania). Wybrane problemy i orientacje aksjologiczne w współczesnej pedagogice - Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Proces socjalizacji jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. Proces wychowania jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. - Antynomiczne reprezentacje/modele myślenia i działania wychowawczego. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Literatura: M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176. J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 5-72 E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64. B. Śliwerski, Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. F. W. Kron, Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia. Procesy. Modele, Sopot 2012, s. 81-214. Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Literatura uzupełniająca: M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269. B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76. P.P. Petrykowski, Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54. A. M. de Tchorzewski, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52. B. Śliwerski, Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50. M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92. H.-H. Kruger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139. M. Nowak, Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170. Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. J. Gara, Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Warszawa 2009, s. 43-131, 102-115, 116-130. Dostęp on-line: http://www.aps.edu.pl/media/2391869/filozoficzne_podstawy.pdf J. Gara, Antropologia i etyka - wzajemne relacje, w: red. W. Kaczyńska, Etyka służb społecznych, wyd. 2, UW, Warszawa 2010, s. 326-341. J. Gara, Człowiek i wartości. Powinność i odpowiedzialność.” w: Opieka. Terapia. Wychowanie, 2000, nr. 4, s. 14-17. J. Gara, O pojęciu teleologiczności pedagogicznej jako funkcji formowania transgresyjnych i autoafirmacyjnych kierunków aktywności, w: Edukacja bez granic – mimo granic, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydaw. WSB, Poznań 2008, s. 277-286. S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64. J. Zubulewicz, Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84. R. Schulz, Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96. L. Kohlberg, R. Mayer, Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65. M. Nowak, Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Toruń 2012, s. 409-431. K. Szmyd, Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104. K.J. Tillmann, Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171. M. Karkowska, Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60. P. Mikiewicz, Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260. A. Gromkowska-Melosik, Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200. M. Łobocki, W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 232-287. E. Kubiak-Szymborska, W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23. A.M.de Tchorzewski, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy : kształcenie na odległość Realizacja treści wykładowych na odległość: Studenci otrzymują usos-mailem lektury w formie elektronicznej (PDF, linki on-line) oraz wykład w formie prezentacji treści (PowerPoint lub PDF). Prezentacje wykładów wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w formie prezentacji (oraz fakultatywnie z wskazanymi publikacjami w PDF) w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej. Egzamin końcowy: test obejmujący treści wykładowe - forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni. Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość: Dr Agnieszka Zamarian Sposób prowadzenia zajęć - asynchroniczny: regularnie, zgodnie z planem ćwiczeń na adres mailowy grupy lub usos-mailem (w zależności od ustaleń poczynionych z poszczególnymi grupami) przesyłane są: 1) skany tekstów źródłowych do samodzielnego przeczytania, 2) zagadnienia do przemyślenia w trakcie lektury tekstów źródłowych i 3) prezentacje multimedialne ułatwiające recepcję treści tekstów źródłowych. Studenci podejmują pracę samokształceniową. Forma zaliczenia: do 30 czerwca 2020 studenci przesyłają opracowanie wybranych zagadnień na adres mailowy prowadzącego: aszewczak@aps.edu.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych - Paradygmaty teorii wychowania i ich podstawy epistemologiczno-metodologiczne. Subdyscyplinarny dyskurs wokół statusu naukowego teoria wychowania jako przedmiotu kształcenia akademickiego (podstawowe pojęcia i dyscyplinarna charakterystyka teorii wychowania, naukowy status teorii wychowania i jej współczesne zróżnicowanie). - Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. - Podmiotowość badacza i badanego w procesie konstruowania teorii wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Struktura i warunki podmiotowej sytuacji wychowania. - Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. - Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania (antropologiczne podstawy dyskursu aksjologicznego i jego odmiany w teorii wychowania, antropologiczne podstawy dyskursu teleologicznego i jego odmiany w teorii wychowania). Wybrane problemy i orientacje aksjologiczne w współczesnej pedagogice - Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Proces socjalizacji jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. Proces wychowania jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. - Antynomiczne reprezentacje/modele myślenia i działania wychowawczego. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. - Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Teleologiczne horyzonty współczesnej teorii wychowania. Wielowymiarowość celów wychowania - taksonomie celów wychowania i problem ich operacjonalizacji. - Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Procesy rozwojowe jako przedmiot zainteresowania współczesnej teorii wychowania - transgresyjna heurystyka rozwoju jako przekraczania granic natury i samego siebie |
|
Literatura: |
Literatura: M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176. D. Benner, Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym, Warszawa 2015, s. 69-232. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 5-72 E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64. B. Śliwerski, Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. U. Ostrowska, Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk 2006, 391-415. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. F. W. Kron, Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia. Procesy. Modele, Sopot 2012, s. 81-214. Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Literatura uzupełniająca: M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269. B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76. P.P. Petrykowski, Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54. A. M. de Tchorzewski, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52. B. Śliwerski, Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50. M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92. H.-H. Kruger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139. M. Nowak, Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170. Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. J. Gara, Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Warszawa 2009, s. 43-131, 102-115, 116-130.Dostęp on-line: http://www.aps.edu.pl/media/2391869/filozoficzne_podstawy.pdf J. Gara, Antropologia i etyka - wzajemne relacje, w: red. W. Kaczyńska, Etyka służb społecznych, wyd. 2, UW, Warszawa 2010, s. 326-341. J. Gara, Człowiek i wartości. Powinność i odpowiedzialność.” w: Opieka. Terapia. Wychowanie, 2000, nr. 4, s. 14-17. J. Gara, O pojęciu teleologiczności pedagogicznej jako funkcji formowania transgresyjnych i autoafirmacyjnych kierunków aktywności, w: Edukacja bez granic – mimo granic, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydaw. WSB, Poznań 2008, s. 277-286. S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64. J. Zubulewicz, Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84. R. Schulz, Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96. L. Kohlberg, R. Mayer, Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65. M. Nowak, Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Toruń 2012, s. 409-431. K. Szmyd, Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104. K.J. Tillmann, Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171. M. Karkowska, Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60. P. Mikiewicz, Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260. A. Gromkowska-Melosik, Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200. M. Łobocki, W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 232-287. E. Kubiak-Szymborska, W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23. A.M.de Tchorzewski, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, przygotowanie do testu zaliczeniowego z ćwiczeń: 10 Inne formy: kształcenie na odległość Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaa1c9407be48412d8246d1ca7389134f%40thread.tacv2/conversations?groupId=dc64797c-6e8e-40bb-86f4-b688e9c982c3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia: Dr hab. J. Gara, prof. APS I EZG Gr.1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f109e285b6f4a729afb2ce9e537fd2b%40thread.tacv2/conversations?groupId=d70f63ec-00fd-4713-957c-49d4656f82c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 I PKM_gr.2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad2c657401067457c9cc0a1757d7fd512%40thread.tacv2/conversations?groupId=bd6dc72d-f8af-45d2-9a2f-91ec2e2ee8b7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie: Test sprawdzający wiedzę z zakresu lektur obowiązkowych. Dr Edyta Zawadzka Grupa 3 (I DUPE-PZL) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad0646f530ccd47b8a956030ce6081b61%40thread.tacv2/conversations?groupId=21fc6be9-fce7-4906-b7c6-b1986ae53fc5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 4 (I DUPE-PSD) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a74693b8b6f484cbb8ba64ea5349bf7e1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f484d983-bb2f-4358-bfb6-701a53e4fdc5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 5 (I DUPE-PDP 1) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9372a92a86e64292aba3af75389a558c%40thread.tacv2/conversations?groupId=a9959f9e-c228-4f00-9468-c4c5f6d6141d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 6 (I DUPE-PDP 2) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af3ce66d79cf747c79580f576461b290f%40thread.tacv2/conversations?groupId=19ca1c8a-eca6-43b5-a771-fefd87422054&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie: W celu uzyskania zaliczenia studenci zobowiązani są: (1) być obecnymi na zajęciach, (2) znać lektury przypisane do zajęć, (3) uzyskać cztery punkty za aktywność na zajęciach, (4) przygotować esej na temat: „Wychowanie i/lub socjalizacja człowieka w XXI wieku” i przesłać go na adres e-mail prowadzącej do 15.05.2021 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - Paradygmaty teorii wychowania i ich podstawy epistemologiczno-metodologiczne. Subdyscyplinarny dyskurs wokół statusu naukowego teoria wychowania jako przedmiotu kształcenia akademickiego (podstawowe pojęcia i dyscyplinarna charakterystyka teorii wychowania, naukowy status teorii wychowania i jej współczesne zróżnicowanie). - Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. - Podmiotowość badacza i badanego w procesie konstruowania teorii wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Struktura i warunki podmiotowej sytuacji wychowania. - Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. - Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania (antropologiczne podstawy dyskursu aksjologicznego i jego odmiany w teorii wychowania, antropologiczne podstawy dyskursu teleologicznego i jego odmiany w teorii wychowania). Wybrane problemy i orientacje aksjologiczne w współczesnej pedagogice - Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Proces socjalizacji jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. Proces wychowania jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. - Antynomiczne reprezentacje/modele myślenia i działania wychowawczego. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Literatura: M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176. J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 5-72 E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64. B. Śliwerski, Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. F. W. Kron, Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia. Procesy. Modele, Sopot 2012, s. 81-214. Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Literatura uzupełniająca: M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269. B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76. P.P. Petrykowski, Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54. A. M. de Tchorzewski, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52. B. Śliwerski, Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50. M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92. H.-H. Kruger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139. M. Nowak, Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170. Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. J. Gara, Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Warszawa 2009, s. 43-131, 102-115, 116-130. Dostęp on-line: http://www.aps.edu.pl/media/2391869/filozoficzne_podstawy.pdf J. Gara, Antropologia i etyka - wzajemne relacje, w: red. W. Kaczyńska, Etyka służb społecznych, wyd. 2, UW, Warszawa 2010, s. 326-341. J. Gara, Człowiek i wartości. Powinność i odpowiedzialność.” w: Opieka. Terapia. Wychowanie, 2000, nr. 4, s. 14-17. J. Gara, O pojęciu teleologiczności pedagogicznej jako funkcji formowania transgresyjnych i autoafirmacyjnych kierunków aktywności, w: Edukacja bez granic – mimo granic, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydaw. WSB, Poznań 2008, s. 277-286. S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64. J. Zubulewicz, Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84. R. Schulz, Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96. L. Kohlberg, R. Mayer, Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65. M. Nowak, Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Toruń 2012, s. 409-431. K. Szmyd, Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104. K.J. Tillmann, Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171. M. Karkowska, Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60. P. Mikiewicz, Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260. A. Gromkowska-Melosik, Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200. M. Łobocki, W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 232-287. E. Kubiak-Szymborska, W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23. A.M.de Tchorzewski, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, przygotowanie do testu zaliczeniowego z ćwiczeń: 10 Inne formy: kształcenie na odległość Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: kształcenie na odległość Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab25984a447c84235b2f92fea00b66282%40thread.tacv2/conversations?groupId=822f265c-3f0a-404f-b13a-6da919634323&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin końcowy: test obejmujący treści wykładowe - forma zdalna (Microsoft Forms) Ćwiczenia: Dr hab. J. Gara, prof. APS Gr.5_E-PEK_ https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98c93566be2349eb8d428865591bf122%40thread.tacv2/conversations?groupId=605911fb-ac8f-43ce-ab53-1bc7465183e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr.2_E-PDP https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ababb2c1330ea47768e947a32e092bbe4%40thread.tacv2/conversations?groupId=78d5f321-2144-4528-985c-12e99307ecf8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie: Test sprawdzający wiedzę z zakresu lektur obowiązkowych. Dr Edyta Zawadzka Grupa 1 (I ZU/PE-PDP1) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4baf52f3fafe4c1d8b3609247c6b7048%40thread.tacv2/conversations?groupId=04d98e42-6e6f-4dc6-8a60-b0d084d63342&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 (I ZU-PE-ODW) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f940359c0ef4327aa7bcbad75586ed0%40thread.tacv2/conversations?groupId=bc08a9b0-0f96-435d-add8-84c6680734a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 4: (I ZU/PE-PZL) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86debcbc36a841cc8525555e42cf07e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=487b33cc-e5bb-40f3-981d-0cd92ba111e0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie: W celu uzyskania zaliczenia studenci zobowiązani są: (1) być obecnymi na zajęciach, (2) znać lektury przypisane do zajęć, (3) uzyskać dwa punkty za aktywność na zajęciach, (4) przygotować esej na temat: „Wychowanie i/lub socjalizacja człowieka w XXI wieku” i przesłać go na adres e-mail prowadzącej do 25.06.2021 (grupy ODW, PZL)/27.06.2021 (grupa PDP1) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowy status badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania oraz jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Paradygmaty teorii wychowania oraz ich implikacje dla teorii i praktyki. Model teorii wychowania jako nauki empirycznej oraz jako filozofii wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć antropologicznych. Aksjologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć aksjologicznych. Teleologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć teleologicznych. Podmiotowość i podmiot w interpretacjach współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowe postacie i funkcje. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania (przedzalożeniowość myślenia i działania wychowawczego). Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem makrostrukturalnej i mikrostrukturalnej dysfunkcjonalności oddziaływań wychowawczych. Problem inwersji konstruktywnych i prorozwojowych intencji wychowania oraz błędy oddziaływań wychowawczych. Problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Literatura: Benner D., Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym, Warszawa 2015, s. 69-232. Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. Górniewicz J., Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 5-72 Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia. Procesy. Modele, Sopot 2012, s. 81-214. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176. Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk 2006, 391-415. Śliwerski B., Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. Literatura uzupełniająca: Gara J., Antropologia i etyka - wzajemne relacje, w: red. W. Kaczyńska, Etyka służb społecznych, wyd. 2, UW, Warszawa 2010, s. 326-341. Gara J., Człowiek i wartości. Powinność i odpowiedzialność.” w: Opieka. Terapia. Wychowanie, 2000, nr. 4, s. 14-17. Gara J., Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2021. Gara J., O pojęciu teleologiczności pedagogicznej jako funkcji formowania transgresyjnych i autoafirmacyjnych kierunków aktywności, w: Edukacja bez granic – mimo granic, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydaw. WSB, Poznań 2008, s. 277-286. Gara J., Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Warszawa 2009, s. 43-131, 102-115, 116-130.Dostęp on-line: http://www.aps.edu.pl/media/2391869/filozoficzne_podstawy.pdf Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. Gromkowska-Melosik A., Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200. Karkowska M., Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60. Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65. Kruger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139. Kubiak-Szymborska E., W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23. Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53. M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92. Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260. Nowak M., Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170. Nowak M., Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Toruń 2012, s. 409-431. Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 232-287. Petrykowski P.P., Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54. Schulz R., Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160. Szmyd K., Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104. Śliwerski B., Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96. Śliwerski B., Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284. Śliwerski B., Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76. Tchorzewski A. M. de, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52. Tchorzewski A.M.de, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207. Zubulewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, przygotowanie do testu zaliczeniowego z ćwiczeń: 10 Inne formy: kształcenie na odległość (zdalne/hybrydowe) Wykład - link do Zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJzo1uWlQ5Ep7pDiwezCGwOVmAeizfYi0MM0AYqYNDls1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1d08ad9e-0899-4c18-9775-c0b35beb475c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia - link do Zespołu Teams (w trakcie edukacji zdalnej): Dr hab. J. Gara, prof. APS PZL, gr. 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJzo1uWlQ5Ep7pDiwezCGwOVmAeizfYi0MM0AYqYNDls1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1d08ad9e-0899-4c18-9775-c0b35beb475c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Dr E. Zawadzka PDP, gr. 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aBMlufj0oIBVKiLTvOVmbJ_frg9ZRKVXzVmm1K8tM0ZM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b8a9fe50-504e-49ac-8b3c-d23325f8412a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 EZG, gr. 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akQvcyN8rnsXkPVfPzpZsXwmn4FQaWjUiEK8ZNz08wIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5a851de-251e-4fdc-bed8-eb508b32f089&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin: test sprawdzający wiedzę Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne z zakresu lektur podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara, Sylwia Jaronowska, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych oraz na podstawie testu z treści ćwiczeniowych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania oraz jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Paradygmaty teorii wychowania oraz ich implikacje dla teorii i praktyki. Model teorii wychowania jako nauki empirycznej oraz jako filozofii wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć antropologicznych. Aksjologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć aksjologicznych. Teleologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć teleologicznych.. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania (przedzalożeniowość myślenia i działania wychowawczego). Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Problem makrostrukturalnej i mikrostrukturalnej dysfunkcjonalności oddziaływań wychowawczych. Problem inwersji konstruktywnych i prorozwojowych intencji wychowania oraz błędy oddziaływań wychowawczych. Problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Literatura: Benner D., Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym, Warszawa 2015, s. 69-232. Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. Górniewicz J., Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 5-72 Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia. Procesy. Modele, Sopot 2012, s. 81-214. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176. Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk 2006, 391-415. Śliwerski B., Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. Literatura uzupełniająca: Gara J., Antropologia i etyka - wzajemne relacje, w: red. W. Kaczyńska, Etyka służb społecznych, wyd. 2, UW, Warszawa 2010, s. 326-341. Gara J., Człowiek i wartości. Powinność i odpowiedzialność.” w: Opieka. Terapia. Wychowanie, 2000, nr. 4, s. 14-17. Gara J., Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2021. Gara J., O pojęciu teleologiczności pedagogicznej jako funkcji formowania transgresyjnych i autoafirmacyjnych kierunków aktywności, w: Edukacja bez granic – mimo granic, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydaw. WSB, Poznań 2008, s. 277-286. Gara J., Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Warszawa 2009, s. 43-131, 102-115, 116-130.Dostęp on-line: http://www.aps.edu.pl/media/2391869/filozoficzne_podstawy.pdf Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. Gromkowska-Melosik A., Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200. Karkowska M., Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60. Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65. Kruger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139. Kubiak-Szymborska E., W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23. Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53. M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92. Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260. Nowak M., Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170. Nowak M., Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Toruń 2012, s. 409-431. Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 232-287. Petrykowski P.P., Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54. Schulz R., Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160. Szmyd K., Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104. Śliwerski B., Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96. Śliwerski B., Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284. Śliwerski B., Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76. Tchorzewski A. M. de, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52. Tchorzewski A.M.de, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207. Zubulewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, przygotowanie do testu zaliczeniowego z ćwiczeń: 10 Inne formy: kształcenie na odległość (zdalne/hybrydowe) Wykład - link do Zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3auZ0NjxlfjuraY8yWEUUq8SzjjiqEnO5uzeNimRcmhjk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dc7bc2d8-6fb1-4435-a899-2e33ef616548&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia - link do Zespołu Teams (w trakcie edukacji zdalnej): Dr hab. J. Gara, prof. APS PEK, gr. 4 (27.02.2022) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGddvE0IsLNLd7SMQWJ4EICpO-0L4--koaB9eyoFDeYM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6b4a67f2-539f-4b0b-9fbc-f67e13cfae98&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 PZL, gr. 5 (27.02.2022) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNrgzra0MgKINNOiHULUBiM0nQeYoHD27FnT5cq4ycVw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=738abbe8-f360-4955-9248-4a10c68c7e54&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Dr E. Zawadzka ODW, gr. 1 (27.02.2022) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a51dycIPD6k_0xRUzzL_Q2SuQDCL-9SUGJsMcgQzwYHA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=abef0bc5-9590-46dc-ab6a-8173fbe3f966&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 PDP2, gr. 3 (27.02.2022) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLQIdBCrPQluemNvuliYU_blxmuiM8oaamiL3rvPgzr41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3946ead5-e376-45e0-8a96-6ba16ae9a286&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Dr S. Jaronowska PDP 3, gr. 6, z. (27.02.2022) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3avjDhvKqCq43pZZhTwOuaE-bB83UYIqG0Sdk_MzaKTOE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d13cca63-d178-4cf9-851f-e1cd2ac42dbe&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin: test sprawdzający wiedzę Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne z zakresu lektur podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.