Dziecko i sztuka [IP-2F-DSZ]
Semestr letni 2019/2020
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dziecko i sztuka [IP-2F-DSZ] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | ||||||||||
Literatura: |
Dziecko i poezja w kontekście wczesnej edukacji pod red. Chęcińskiej U. Szczecin 2016 Lewandowska-Tarasiuk E. Kulturowy zwrot teorii jako nowe podejście do tekstów kultury w :zeszyty Naukowe nr 4 Polski Uniwersytet Na Obczyźnie w Londynie nr 4 Londyn 2016 Ligęza W. Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu? Kraków 2017 Smuszkiewicz A. Literatura dla dzieci Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych Poznań 2016 Sztuka i wychowanie red. nauk. Pankowska K. Warszawa 2010 Wierzbicki P. Jak słuchać muzyki Kraków2016 Zalewska –Pawlak M. Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu Łódź 2017 |
||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny: • Dziecko jako tematyczny obiekt sztuki, dziecko jako twórca sztuki i dziecko jako odbiorca sztuki – przykłady, analizy tekstów kultury • Teoria wychowania estetycznego w XXI wieku • Analizy wybranych tekstów literackich, muzycznych kompozycji, fragmentów sztuki plastycznej, grafiki, sztuki w Internecie i jej dziecięcych twórców i odbiorców • Sztuka SłOWA i dziecięcy synkretyzm sztuk • Artystyczna kreatywność dziecka, jego wyobraźnia i twórcze próby artystyczne • Twórczość- ekspresja artystyczna i pozaartystyczna –autokreacja |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• Interpretacje różnorodnych tekstów kultury: wybranych fragmentów poezji, różnorodnych narracji literackich XX i XXI wieku, polskich i obcych; muzyki, malarstwa , kinematografii, sztuki w Internecie • Podejmowanie artystycznych i pozaartystycznych prób twórczości własnej • Kreowanie interpretacyjnych dyskursów • Pisanie esejów, których autorzy podejmować będą problematykę dziecka i sztuki w różnorodnych kontekstach kulturowych i pedagogicznych • Tworzenie scenariuszy zajęć dydaktycznych |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• Aktywność interpretacyjna wyrażana w formach : udziału w dyskursach o sztuce w kontekstach pedagogicznych tworzeniu scenariuszy zajęć dydaktycznych, podejmowaniu tematyki związanej z różnorodnymi formami wychowania estetycznego w autorskich esejach. |
||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa I DUIP Zajęcia prowadzone zdalnie poprzez aplikacje Teams, zgodnie z planem zajęć lub w umówionych ze studentami terminach: • Przygotowywanie prezentacji w Power-Poincie: tekstów literackich, fragmentów różnorodnych tekstów kultury • Przesyłanie studentom merytorycznych interpretacji wybranych zagadnień związanych z różnorodnymi wątkami sztuki i wychowania, łączących bogactwo wychowania estetycznego w jego współczesnych kontekstach społecznych i uniwersalnych • Tworzenie autorskich scenariuszy różnorodnych zajęć związanych ze światem dziecka i sztuką, poszukiwanie nowych rozwiązań metodycznych, tworzenie autorskich esejów i pomysłotwórczych konceptów - jako podstawa zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.