Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziecko i sztuka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-DSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziecko i sztuka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rola sztuki i aktywności twórczej w rozwoju dziecka. Współczesne koncepcje wychowania przez sztukę. Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój. Dziecko a media (Sartori). Poetycka twórczość dziecka (Semenowicz). Stadia rozwoju rysunkowego dziecka (Lowenfeld). Analiza prac plastycznych dziecka – charakterystyka faz i okresów rozwoju artystycznego. Terapia przez sztuki plastyczne jako aspekt procesu doświadczenia artystycznego. Projekt artystyczny – projekt edukacyjny – aranżacja długoterminowych działań artystycznych, przygotowanie schematu wniosku na realizacje zadania plastycznego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie teorie współczesnego wychowania przez sztukę. Ponadto zna i rozumie główne trendy w twórczości artystycznej dziecka.

Ma wiedzę pedagogiczną dotyczącą wychowania przez sztukę.

Zna i rozumie współczesne oblicze dziecka wychowywanego przez media.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę dotyczącą sztuki dziecka podczas wykonywania zadań praktycznych.

Kompetencje społeczne

Jest gotowy do inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone zdalnie poprzez aplikacje Teams, zgodnie z planem zajęć lub w umówionych ze

studentami terminach: • Przygotowywanie prezentacji w Power-Poincie: tekstów literackich, fragmentów różnorodnych tekstów

kultury • Przesyłanie studentom merytorycznych interpretacji wybranych zagadnień związanych z różnorodnymi wątkami sztuki i

wychowania, łączących bogactwo wychowania estetycznego w jego współczesnych kontekstach społecznych i uniwersalnych •

Tworzenie autorskich scenariuszy różnorodnych zajęć związanych ze światem dziecka i sztuką, poszukiwanie nowych rozwiązań

metodycznych, tworzenie autorskich esejów i pomysłotwórczych konceptów - jako podstawa zaliczenia.

Pełny opis:

Rola sztuki i aktywności twórczej w rozwoju dziecka. Współczesne koncepcje wychowania przez sztukę. Sztuka dziecka i jej naturalny

rozwój. Dziecko a media (Sartori). Poetycka twórczość dziecka (Semenowicz). Stadia rozwoju rysunkowego dziecka (Lowenfeld). Analiza

prac plastycznych dziecka – charakterystyka faz i okresów rozwoju artystycznego. Terapia przez sztuki plastyczne jako aspekt procesu

doświadczenia artystycznego. Projekt artystyczny – projekt edukacyjny – aranżacja długoterminowych działań artystycznych,

przygotowanie schematu wniosku na realizacje zadania plastycznego.

Literatura:

Dziecko i poezja w kontekście wczesnej edukacji pod red. Chęcińskiej U. Szczecin 2016

Lewandowska-Tarasiuk E. Kulturowy zwrot teorii jako nowe podejście do tekstów kultury w :zeszyty Naukowe nr 4 Polski

Uniwersytet Na Obczyźnie w Londynie nr 4 Londyn 2016

Ligęza W. Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu? Kraków 2017

Smuszkiewicz A. Literatura dla dzieci Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych Poznań 2016

Sztuka i wychowanie red. nauk. Pankowska K. Warszawa 2010

Wierzbicki P. Jak słuchać muzyki Kraków2016

Zalewska –Pawlak M. Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu

Łódź 2017

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3affbfb2834eaa4b7f8c9078e703e4d846%40thread.tacv2/1614080747788?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)