Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej [10-1S-MKT1]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej [10-1S-MKT1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Jankowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Appelt, K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? [W:] A.I. Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, T. 2, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa: PWN 2010. 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej 4. Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 5. Szmidt K. J. (2001), Szkolne inhibitory twórczej aktywności uczniów w świetle badań typu action research, w: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków. 6. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion. 7. Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże, skarby, przygoda : podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. TransHumana. 8. Szmidt K. J. (1996), Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Kraków. 9. Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza. 10. Karolak, W. Kaczorowska, B., Jabłoński, M. (1996). Działania twórcze. Twórczość wspomagająca rozwój. Łódź: AHE. 11. Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Edgard. 12. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. 13. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. 14. Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls. 15. Nęcka, E, Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 & 2 (17.02.2020 & 24.02.2020). Kreatywność w fazie późnego dzieciństwa oraz wczesnej i późnej adolescencji - właściwości rozwojowe okresu późnego dzieciństwa oraz wczesnej i później adolescencji jako punkt odniesienia do stymulowania aktywności twórczej (zajęcia stacjonarne). Zajęcia 3 (09.03.2020). Szkoła wspierająca twórczość uczniów - warsztat Wybrane elementy dydaktyki szkolnej (zasady dydaktyczne, zadanie, ocena) z perspektywy stymulowania aktywności twórczej i rozwoju potencjału twórczego ucznia, szkolne inhibitory i stymulatory aktywności twórczej uczniów (zajęcia stacjonarne). Zajęcia 4 (16.03.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego. Trening kreatywności, K. Szmidt (zajęcia zdalne) Literatura: 1. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna z założeniami ww. treningu i przykładowymi zajęciami - link do wykładu prof. Szmidta na YT (tematyka: twórczość w szkole) Zadania dla studentów: zapoznanie się z teorią dotyczącą myślenia pytajnego, zapoznanie się z metodyką rozwijania myślenia pytajnego, zapoznanie się z założeniami treningu rozwijającego myślenia pytajne, zapoznanie się z przykładowymi ćwiczeniami rozwijającymi myślenie pytajne, wysłuchanie wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole. Zajęcia 5 (23.03.2020). Fabularyzacja zajęć, metoda organizowania okazji edukacyjnych. Program "Podróże. Skarby. Przygoda." - J. Uszyńska- Jarmoc (zajęcia zdalne). Literatura: Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże, skarby, przygoda : podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. TransHumana. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - film edukacyjny na YT "Metoda Walta Disneya" - podręcznik i program "Podróże. Skarby. Przygoda." przykładowe karty aktywności z tego programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami programu "Podróże. Skarby. Przygoda, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza przesłanych karty aktywności, zapoznanie się z metoda Walta Disneya. Zajęcia 6 (30.03.2020). Karty skojarzeniowe - rozwijanie twórczej wyobraźni, warsztat (zajęcia zdalne) Literatura: Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna "Karty skojarzeniowe" - program z autorskimi ćwiczeniami z ww. programu - przykładowa talia kart skojarzeniowych Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką stosowania kart skojarzeniowych, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza treści przesłanych karty skojarzeniowych Zajęcia 7 & 8 (06.04.2020 & 20.04.2020). Gry komunikacyjne w pracy z grupą - (zajęcia zdalne). Literatura: Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2015). Development of Children’s Creative Visual Imagination: A Theoretical Model, Measure and Stimulation Program. Education, 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 4(43), 382-393. Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - literatura podstawowa do zajęć - gra komunikacyjna „Pałac Hrabiego” - gra komunikacyjna „Starożytna Piramida” - gra komunikacyjna „ As wywiadu” Zadania dla studentów: analiza gier komunikacyjnych „Pałac Hrabiego”, „Starożytna Piramida”, „ As wywiadu” (rozwijanie kreatywności). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- wykład, prezentacja multimedialna - film edukacyjny - analiza tekstów źródłowych - metody aktywizujące i problemowe - praca zdalna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Dziennik twórczego pedagoga (zdalnie prowadzony przez 4 tygodnie dziennik aktywności twórczej; każdego dnia 1 zadanie) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa II DZPE-PKR |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.