Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MKT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W05

- Zna specyfikę rozwoju dziecka w okresie późnego dzieciństwa oraz wczesnej i późnej adolescencji i rozumie wynikające z niej implikacje dla podejmowanych wobec dziecka oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na rozwój potencjału twórczego.

PE1_W23

- Ma uporządkowaną wiedzę na temat cech zadań stymulujących twórczą aktywność.

- Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.

- Jest świadomy złożoności szkolnego środowiska rozwoju a tym samym jego możliwego wpływu na rozwój potencjału twórczego ucznia. Potrafi analizować środowisko szkolne z perspektywy pedagogiki twórczości, odwołując się do zasadniczych dla szkoły kategorii dydaktycznych.

- Zna zasady psychodydaktyczne dotyczące prowadzenia zajęć rozwijających uczniowską kreatywność i potrafi wskazać ich zastosowanie w edukacji szkolnej.

PE1_W24

- Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U08

- Umie samodzielnie zaprojektować autorski program rozwijania potencjału twórczego w okresie szkolnym i fazie wczesnej adolescencji.

PE1_U09

- Umiejętnie analizuje, ocenia, porównuje metody, techniki i programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K07

- Jest przygotowany do prowadzenia zajęć rozwijania potencjału twórczego w grupie dzieci w wieku wczesnoszkolnym i młodzieży.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. zadania praktyczne (opracowanie projektu autorskich zajęć)

2. dziennik twórczego pedagoga (zdalnie prowadzony przez 4 tygodnie dziennik aktywności twórczej połączony z treningiem twórczości online)

Pełny opis:

1. Kreatywność w fazie późnego dzieciństwa oraz wczesnej i późnej adolescencji - właściwości rozwojowe okresu późnego dzieciństwa oraz wczesnej i później adolescencji jako punkt odniesienia do stymulowania aktywności twórczej

2. Szkoła wspierająca twórczość uczniów

Wybrane elementy dydaktyki szkolnej (zasady dydaktyczne, zadanie, ocena) z perspektywy stymulowania aktywności twórczej i rozwoju potencjału twórczego ucznia

3. Szkoły wspierające twórczość uczniów. Wybrane przykłady innowacyjnych rozwiązań

4. Szkolne inhibitory i stymulatory aktywności twórczej uczniów

5. Wybrane programy rozwijania kreatywności i twórczości na wszystkich poziomach edukacji szkolnej - założenia teoretyczne, miejsce i znaczenie aktywności twórczej ucznia w programach

6. Wybrane metody kształcenia do twórczości i możliwości ich zastosowania na wyższych poziomach edukacji szkolnej

7. Konstruowanie autorskich programów edukacyjnych nakierowanych na stymulowanie twórczości w środowisku szkolnym

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Appelt, K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? [W:] A.I. Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, T. 2, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa: PWN 2010.

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

4. Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

5. Szmidt K. J. (2001), Szkolne inhibitory twórczej aktywności uczniów w świetle badań typu action research, w: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków.

6. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion.

7. Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże, skarby, przygoda : podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. TransHumana.

8. Szmidt K. J. (1996), Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Kraków.

9. Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza.

10. Karolak, W. Kaczorowska, B., Jabłoński, M. (1996). Działania twórcze. Twórczość wspomagająca rozwój. Łódź: AHE.

11. Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Edgard.

12. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

13. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009b). Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

14. Olczak, M. (2009). Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Impuls.

15. Nęcka, E, Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

1. Kozłowski, W. (2004). Twórcze dziecko w szkole - możliwości rozwoju. Warszawa: IBE.

2. Sternberg, R. J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: GWP.

3. Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: GWP.

5. Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana.

6. Dydaktyka twórczości. Koncepcje - problemy - rozwiązania. Szmidt, K. J. (red.). Kraków: Impuls 2003.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład, prezentacja multimedialna

- film edukacyjny

- ćwiczenia praktyczne

- analiza tekstów źródłowych

- metody aktywizujące i problemowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia realizowane w formule zdalnej z wykorzystaniem poczty elektronicznej: przesyłanie prezentacji z komentarzami, materiałów metodycznych, przykładowych scenariuszy zajęć, fragmentów programów edukacyjnych, map myśli z opracowanymi zagadnieniami z literatury podstawowej, linków do lektur/filmów, opisów zadań.

Zajęcia w formule zdalnej są zgodne z programem i terminarzem ustalonym z grupą na początku semestru.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)