Profilaktyka społeczna [10-2S-PRS1]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Profilaktyka społeczna [10-2S-PRS1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hubert Iwanicki | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniająca: Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, Baranowska M. , Wiciak M. (2011). Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Szczytno : Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. Łakomski M. (2009). Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Kraków: Wydaw. IMPULS. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Tradycyjny a współczesny model profilaktyki - temat zaprezentowany 20.02.2020 2. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych - temat zaprezentowany 27.02.2020 3. Podział profilaktyki: profilaktyka pierwotna, wtórna, pozytywna, negatywna, defensywna, ofensywna. Nowy podział profilaktyki: profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca - temat zaprezentowany 05.03.2020 4. Strategie i poziomy oddziaływań profilaktycznych - temat zaprezentowany 12.03.2020 ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ 18.03.2020 - Przesłanie na maila poprzez USOS do grupy studentów zadań do wykonania w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych. Studenci mają przygotować pracę pisemną dotyczącą jednej wybranej patologii społecznej. W pracy tej przede wszystkim należy ukazać i omówić możliwości profilaktycznego oddziaływania względem charakteryzowanej patologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wskazówki dotyczące pracy zaliczeniowej: 1. Po zebraniu pomysłu na temat pracy należy sięgnąć do literatury przedmiotu i dokonać jego kwerendy 2. Dopuszczalne jest korzystanie ze źródeł internetowych. 3. Należy pamiętać o podstawowych zasadach pisania i redagowania tekstów naukowych 4. Każda praca musi posiadać te dwa elementy: wstęp i zakończenie. 5. Główna część pracy stanowi prezentację wybranego problemu 6. Szczególną uwagę należy zwrócić na analizę tekstów źródłowych i odwoływać się do nich, stosując przypisy. 7. Na zakończenie pracy należy zestawić bibliografię wykorzystanej literatury. 8. Pracę należy sprawdzić pod kątem zgodności z wymogami redakcyjnymi. 9. Objętość pracy - min.8 maks.10.stron (wielkość czcionki 12 Times New Roman) 10. Pracę wysyłamy wstępnie do sprawdzenia w Word. Po sprawdzeniu i ocenie ostatecznie należy ją przesłać w PDF. Po przygotowaniu i napisaniu pracy za pomocą USOS maila lub z domeny APS należy ją wysyłać prowadzącemu zajęcia. Termin przesyłania prac - do 09.04.2020. Złożenie pracy stanowić będzie potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia zajęć. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca z książką, analiza tekstów źródłowych |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena przygotowanej przez studenta pracy pisemnej (zaliczeniowej) ocena umiejętności projektowania działań profilaktycznych adekwatnych do określonych problemów ocena umiejętności weryfikacji działań profilaktycznych sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych sprawdzenie zrozumienia problemów osób z niepełnosprawnością intelektualną Studenci zobowiązani są do wykonania samodzielnej pracy zaliczeniowej. Przesłane prace zostaną sprawdzone przez prowadzącego zajęcia i stanowić będą potwierdzenie wykonania zadania oraz podstawę zaliczenia zajęć. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPC-ERI-ED 2 Na czas edukacji on-line monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzącego zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teames. Nakład pracy studenta - ćwiczenia: - 15 godzin kontaktowych - 40 godzin przygotowanie się do zajęć - 20 godzin przygotowanie do egzaminu Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.