Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna [10-2S-PRS1] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka społeczna [10-2S-PRS1]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 3630
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Hubert Iwanicki
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatura uzupełniająca:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Baranowska M. , Wiciak M. (2011). Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Szczytno : Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji

Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.

Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

Łakomski M. (2009). Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Kraków: Wydaw. IMPULS.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Tradycyjny a współczesny model profilaktyki - temat zaprezentowany 20.02.2020

2. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych - temat zaprezentowany 27.02.2020

3. Podział profilaktyki: profilaktyka pierwotna, wtórna, pozytywna, negatywna, defensywna, ofensywna. Nowy podział profilaktyki: profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca - temat zaprezentowany 05.03.2020

4. Strategie i poziomy oddziaływań profilaktycznych - temat zaprezentowany 12.03.2020

ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ

18.03.2020 - Przesłanie na maila poprzez USOS do grupy studentów zadań do wykonania w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych. Studenci mają przygotować pracę pisemną dotyczącą jednej wybranej patologii społecznej. W pracy tej przede wszystkim należy ukazać i omówić możliwości profilaktycznego oddziaływania względem charakteryzowanej patologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Wskazówki dotyczące pracy zaliczeniowej:

1. Po zebraniu pomysłu na temat pracy należy sięgnąć do literatury przedmiotu i dokonać jego kwerendy

2. Dopuszczalne jest korzystanie ze źródeł internetowych.

3. Należy pamiętać o podstawowych zasadach pisania i redagowania tekstów naukowych

4. Każda praca musi posiadać te dwa elementy: wstęp i zakończenie.

5. Główna część pracy stanowi prezentację wybranego problemu

6. Szczególną uwagę należy zwrócić na analizę tekstów źródłowych i odwoływać się do nich, stosując przypisy.

7. Na zakończenie pracy należy zestawić bibliografię wykorzystanej literatury.

8. Pracę należy sprawdzić pod kątem zgodności z wymogami redakcyjnymi.

9. Objętość pracy - min.8 maks.10.stron (wielkość czcionki 12 Times New Roman)

10. Pracę wysyłamy wstępnie do sprawdzenia w Word. Po sprawdzeniu i ocenie ostatecznie należy ją przesłać w PDF.

Po przygotowaniu i napisaniu pracy za pomocą USOS maila lub z domeny APS należy ją wysyłać prowadzącemu zajęcia.

Termin przesyłania prac - do 09.04.2020.

Złożenie pracy stanowić będzie potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia zajęć.

Metody dydaktyczne:

praca z książką, analiza tekstów źródłowych

Metody i kryteria oceniania:

ocena przygotowanej przez studenta pracy pisemnej (zaliczeniowej)

ocena umiejętności projektowania działań profilaktycznych adekwatnych do określonych problemów

ocena umiejętności weryfikacji działań profilaktycznych

sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych

sprawdzenie zrozumienia problemów osób z niepełnosprawnością intelektualną

Studenci zobowiązani są do wykonania samodzielnej pracy zaliczeniowej.

Przesłane prace zostaną sprawdzone przez prowadzącego zajęcia i stanowić będą potwierdzenie wykonania zadania oraz podstawę zaliczenia zajęć.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa II DZPC-ERI-ED 2

Na czas edukacji on-line monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzącego zajęcia.

Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail.

Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teames.

Nakład pracy studenta - ćwiczenia:

- 15 godzin kontaktowych

- 40 godzin przygotowanie się do zajęć

- 20 godzin przygotowanie do egzaminu

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)