Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Praca z dzieckiem zdolnym 10-1S-PDZ1
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Praca z dzieckiem zdolnym 10-1S-PDZ1
Zajęcia Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 (2019Zn) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca:
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1070/1071
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Poruszek
Literatura:

1. "Odkrywanie talentów : wybrane problemy

diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji."

Wydano: Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu

Rzeszowskiego, 2012

2. "Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?" Wiesława Limont, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2016

3. "Porządek i przygoda - lekcje twórczości :

antologia tekstów do psychopedagogiki twórczości." Szmidt Krzysztof J

Wydano: Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,

1997

4. "Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1 i 2", Elżbieta Płóciennik, Monika Just, Anetta Dobrakowska, Joanna Woźniak, Difin Edukacja, Warszawa, 2009

5. "Czy moje dziecko jest zdolne?" Alicja Borowska, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kilce 2009

6. "Uczeń zdolny- analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych" Natalia Cybis, Ewa Drop, Jan Cieciuch, Raport Ośrodka Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013

7. "ABC kreatywności" Krzysztof J. Szmidt, Difin, Warszawa 2019.

8. "Trening twórczości", Edward Nęcka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005

Zakres tematów:

1.Kim jest uczeń zdolny? (definicje ucznia zdolnego w literaturze, hierarchia zdolności, rodzaje zdolności i wybrane teorie zdolności, akty prawne dotyczące ucznia zdolnego, cechy ucznia zdolnego (sfery charakteryzujące uczniów zdolnych: poznawcza, emocjonalna, motywacyjna, społeczna, aktywność fizyczna, rys charakterologiczny), uczeń podwójnie uzdolniony oraz Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych (SNOS) (3 h);

2.Metody identyfikowania i diagnozowania uczniów zdolnych (obserwacja, wywiad, testy predyspozycji, nominacje, wytwory i osiągnięcia, opinie ppp i pedagogów szkolnych ; identyfikowanie zdolności: matematycznych, muzycznych, plastycznych, sportowych, przyrodniczych, językowych, twórczych, inter/intrapersonalnych i przywódczych; omówienie wybranych strategii identyfikowania uczniów zdolnych) (1,5 h);

3. Metody i formy pracy z uczniem zdolnym (akceleracja, wzbogacone kształcenie, Indywidualny Tok Nauki i Indywidualny Program Nauki) (1,5 h);

3. Czym jest kreatywność i trening kreatywności wg. K. Szmidta (ćwiczenia rozwijające myślenie pytajne, indukcyjne i dedukcyjne, abstrahowanie, metaforyzowanie i transformowanie) (3 h);

4. Praca z wykorzystaniem elementów TRP (Twórczego Rozwiązywania Problemów) (3 h);

5. Wybrane heurystyki twórcze. (karty kreatywne, gra DIXIT, kompas kreatywności, 6 Myślowych Kapeluszy Edwarda de Bono) (3 h)

Metody dydaktyczne:

1. metody aktywizujące: burza mózgów, mapy mentalne, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, seminarium

2. metody ewaluacyjne: kosz i walizka

3. metody integracyjne: praca w grupach, łańcuszek dobrych cech i zalet,

4. ćwiczenia kreatywności: rozgrzewka, ćwiczenia rozwijające myślenie pytajne, dedukcyjne i indukcyjne, abstrahowanie, metaforyzowanie i transformowanie

5. metody praktyczne: metoda projektów

6. metody podające: elementy wykładu, prelekcja i wyjaśnienie

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach oraz aktywny udział w ćwiczeniach

2. Napisanie w parach lub trzyosobowych zespołach konspektu zajęć dla ucznia zdolnego z wykorzystaniem elementów metody Twórczego Rozwiązywania Problemów (TRP).

3. Prezentacja przygotowanego konspektu zajęć- przeprowadzenie symulacji lekcji z użyciem wykonanych w domu rekwizytów i pomocy dydaktycznych.

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA III ZZ/PE-EDW

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.