Praca z dzieckiem zdolnym [10-1S-PDZ1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z dzieckiem zdolnym [10-1S-PDZ1] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1070/1071 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 3077 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Marta Poruszek | ||||||||||||
Literatura: |
1. "Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji." Wydano: Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012 2. "Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?" Wiesława Limont, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2016 3. "Porządek i przygoda - lekcje twórczości : antologia tekstów do psychopedagogiki twórczości." Szmidt Krzysztof J Wydano: Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997 4. "Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1 i 2", Elżbieta Płóciennik, Monika Just, Anetta Dobrakowska, Joanna Woźniak, Difin Edukacja, Warszawa, 2009 5. "Czy moje dziecko jest zdolne?" Alicja Borowska, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kilce 2009 6. "Uczeń zdolny- analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych" Natalia Cybis, Ewa Drop, Jan Cieciuch, Raport Ośrodka Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013 7. "ABC kreatywności" Krzysztof J. Szmidt, Difin, Warszawa 2019. 8. "Trening twórczości", Edward Nęcka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005 |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Kim jest uczeń zdolny? (definicje ucznia zdolnego w literaturze, hierarchia zdolności, rodzaje zdolności i wybrane teorie zdolności, akty prawne dotyczące ucznia zdolnego, cechy ucznia zdolnego (sfery charakteryzujące uczniów zdolnych: poznawcza, emocjonalna, motywacyjna, społeczna, aktywność fizyczna, rys charakterologiczny), uczeń podwójnie uzdolniony oraz Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych (SNOS) (3 h); 2.Metody identyfikowania i diagnozowania uczniów zdolnych (obserwacja, wywiad, testy predyspozycji, nominacje, wytwory i osiągnięcia, opinie ppp i pedagogów szkolnych ; identyfikowanie zdolności: matematycznych, muzycznych, plastycznych, sportowych, przyrodniczych, językowych, twórczych, inter/intrapersonalnych i przywódczych; omówienie wybranych strategii identyfikowania uczniów zdolnych) (1,5 h); 3. Metody i formy pracy z uczniem zdolnym (akceleracja, wzbogacone kształcenie, Indywidualny Tok Nauki i Indywidualny Program Nauki) (1,5 h); 3. Czym jest kreatywność i trening kreatywności wg. K. Szmidta (ćwiczenia rozwijające myślenie pytajne, indukcyjne i dedukcyjne, abstrahowanie, metaforyzowanie i transformowanie) (3 h); 4. Praca z wykorzystaniem elementów TRP (Twórczego Rozwiązywania Problemów) (3 h); 5. Wybrane heurystyki twórcze. (karty kreatywne, gra DIXIT, kompas kreatywności, 6 Myślowych Kapeluszy Edwarda de Bono) (3 h) |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. metody aktywizujące: burza mózgów, mapy mentalne, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, seminarium 2. metody ewaluacyjne: kosz i walizka 3. metody integracyjne: praca w grupach, łańcuszek dobrych cech i zalet, 4. ćwiczenia kreatywności: rozgrzewka, ćwiczenia rozwijające myślenie pytajne, dedukcyjne i indukcyjne, abstrahowanie, metaforyzowanie i transformowanie 5. metody praktyczne: metoda projektów 6. metody podające: elementy wykładu, prelekcja i wyjaśnienie |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach oraz aktywny udział w ćwiczeniach 2. Napisanie w parach lub trzyosobowych zespołach konspektu zajęć dla ucznia zdolnego z wykorzystaniem elementów metody Twórczego Rozwiązywania Problemów (TRP). 3. Prezentacja przygotowanego konspektu zajęć- przeprowadzenie symulacji lekcji z użyciem wykonanych w domu rekwizytów i pomocy dydaktycznych. |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA III ZZ/PE-EDW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.