Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dydaktyka specjalna 10-5F-DYS
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 4

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Dydaktyka specjalna 10-5F-DYS
Zajęcia Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 (2019Ln) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1207
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Wałachowska
Literatura:

1. Mapa myśli (mindmapping) (termin zajęć: 14.03.)

T. Buzana, B. Buzana, Mapy twoich myśli. Wydawnictwo „Ravi”, Łódź, 2003. (skan; s. 79-114)

E. Brudnik, B. Owczarska, A. Moszyńska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce, 2011, s. 175. (dostęp: IBUK Libra)

Film: MAPY MYŚLI – metoda inteligentnego notowania, uczenia i zarządzania informacją, https://www.youtube.com/watch?v=kECHj8g6_fU (data dostępu: 26.03.2020)

Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup).

...............................................................................................

2. Metoda baśniowych spotkań (termin zajęć: 14.03.)

J. Głodkowska, Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2012, (s. 103-121). (dostęp: IBUK Libra)

I. Oszmiago, Witaj przygodo! Baśniowe spotkania siłą sprawczą rozwoju ucznia. „EDU Kwartalnik Regionalnego Zespołu Placówek Wsparcia Edukacji”, 19, 2018, s. 17-28. https://rcre.opolskie.pl/kwartalnikEDU/Kwartalnik%20RCRE%20-%20nr%2019-18.pdf (dostęp: 26.03.2020).

Prezentacje multimedialne przygotowane przez wykładowcę (przesłane dla grup).

...............................................................................................

3. Techniki aktywizujące (termin zajęć: 28.03.)

Pozycje zawierające opis wybranych technik aktywizujących:

E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, 2010. (IBUK Libra) (opisane wszystkie techniki)

K. Pietrasik-Kulińska, D. Szuba, J. Stańdo (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze. Warszawa: ORE. http://bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (data dostępu: 24.03.2020) (opisane: kula śniegowa, kosz i walizeczka, rybi szkielet)

Artykuły (skany przesłane dla grupy)

Radzikowska-Wrzosek R. (2015). Jak zmotywować uczniów do działania. „Psychologia w szkole”, 5, 22-31.

Goetz M. (2018). Przejawy cyberprzemocy w sieci. „Świat Problemów”, 9, 16-20.

Goetz M. (2018). Internetowy hejt po obu stronach monitora: konsekwencje cyberprzemocy. „Świat Problemów”, 9, 23-26.

Hamer H. (2014). W pogoni za sukcesem. „Psychologia w Szkole”, 4, 80-82.

Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup).

...............................................................................................

4. Wychowawcze metody behawioralne (termin zajęć: 28.03.)

Pozycje zawierające opis i praktyczne przykłady zastosowania metod behawioralnych (skany przesłane dla grup):

N. H. Azrin, V. A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk, 2000.

S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk, 2000.

R. V. Hall, M. L. Hall, Jak stosować wzmocnienia. Seria: Jak kierować zachowaniem. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk, 2000.

Modelowanie i wzmacnianie zachowań:

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (Rozdział 1 i 2)

file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/Bakiera_Harwas_Napierala_wzory)osobowe_2016%20(1).pdf (data dostępu: 24.03.2020)

Zarzecki L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa (s. 77-78, s. 81-82) https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf (data dostępu: 24.03.2020)

Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup).

...............................................................................................

5. Gry i zabawy dydaktyczne (termin zajęć: 18.04.)

Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP. (skan)

Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Jak wykorzystać otoczenie w edukacji matematycznej? Zeszyt 1. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 17-22. (PDF)

Pisarski, M. (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? Zeszyt 2. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (PDF)

Przykłady gier i zabaw dydaktycznych:

- pamięć, koncentracja, percepcja, logika, język

http://brainmax.pl/gry/

- gry i zabawy z zakresu: matematyki, j. polskiego, j. angielskiego, j. niemieckiego, muzyki, techniki, informatyki, historii i społeczeństwa, przyrody

https://www.squla.pl/

- dyktanda

https://www.dyktanda.net/

Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup).

...............................................................................................

6. Gry i zabawy interakcyjne (termin zajęć: 18.04.)

Vopel K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: Wydawnictwo Jedność. (skan – Wstęp; przykłady zabaw potrzebnych do wykonania ćwiczeń)

Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup).

...............................................................................................

7. Metoda projektów (termin ostatnich zajęć: 09.05.)

Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, s. 9-52. (IBUK Libra)

Prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę (przesłana dla grup).

Zakres tematów:

Mapa myśli (mindmapping):

- definicja mindmappingu

- cel i okoliczności zastosowania

- koncepcja mapy myśli i etapy tworzenia

- zasady dotyczące techniki tworzenia map myśli

- rodzaje map myśli

Metoda baśniowych spotkań:

- definicja metody baśniowych spotkań

- etapy pracy metodą baśniowych spotkań

- zasady pracy nauczyciela-terapeuty

- narzędzie diagnostyczne oraz sposób konstruowania programu rewalidacji

pedagogicznej

- przykłady zrealizowanych scenariuszy oraz propozycje ćwiczeń do

wykorzystania

Wybrane techniki aktywizujące:

- Myślące Kapelusze

- Drzewo Decyzyjne

- Rybi Szkielet

- Kosz i Walizeczka

- Kula Śniegowa

Wychowawcze metody behawioralne:

- Praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja

- Modelowanie zachowań

- Wzmacnianie zachowań

Gry i zabawy dydaktyczne:

- Definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, zagadka, gra

- Gry dydaktyczne: rodzaje gier, charakterystyka

- Dydaktyczne i wychowawcze funkcje gry

- Metodyka korzystania z gier dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych

- Zasady procesu konstruowania gry dydaktycznej

- Rola zagadki w procesie kształcenia i zasady jej stosowania podczas zajęć

- Charakterystyka procesu pracy dydaktycznej z wykorzystaniem zagadki (zadania nauczyciela i ucznia)

- Rodzaje rozrywek umysłowych stosowanych na etapie edukacji wczesnoszkolnej

Gry i zabawy interakcyjne:

- Zabawa interakcyjna: definicja i charakterystyka

- Zdolności i umiejętności ucznia rozwijane podczas zastosowania zabawy interakcyjnej

- Metodyka pracy dydaktycznej podczas zastosowania gry interakcyjnej

- Cechy efektywnego prowadzącego sesji z wykorzystaniem gier interakcyjnych

- Zalety i wady gier interakcyjnych na przykładzie wybranych zabaw

Metoda projektów:

- geneza i istota metody projektu

- charakterystyka metody (definicje metody; rodzaje projektu; wady i zalety

metody projektu)

- dydaktyczne i wychowawcze walory metody projektu (kształcenie

wielostronne; umiejętności; zainteresowania; walory wychowawcze)

- projekt edukacyjny w praktyce (zadania i czynności nauczyciela; etapy

realizacji metody; przebieg projektu)

- realizacja metody projektu w edukacji początkowej (przygotowanie projektu;

realizacja; zakończenie projektu)

Metody dydaktyczne:

Edukacja zdalna z wykorzystaniem poczty mailowej (APS Outlook; USOSmail) oraz aplikacji Forms (Office 365)

KOLOKWIUM PRÓBNE (termin: 15.04. od g. 13.30 - 18.04. do g. 13; cel: sprawdzenie skuteczności działania testu w aplikacji Fprms)

link do testu próbnego:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchvvTPgwmZA5GjzmHpx0loaRUMVlXSEE3OTlBTUVQQ0UwVDA2N0lOS1pYOS4u

KOLOKWIUM ZALICZENIOWE (test wielokrotnego wyboru; termin: 09.05. g. 10-11; kolokwium odbędzie się zdalnie z wykorzystaniem aplikacji Forms)

link do testu zaliczeniowego: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchvvTPgwmZA5GjzmHpx0loaRUMVAzVUdQV041TkVQNERDSDZTTDJJWkxOTy4u

Proszę o przesłanie dokumentacji z przeprowadzonych zadań (prace zaliczeniowe/ćwiczenia) na adres: mwalachowska@aps.edu.pl

Ostateczne terminy nadsyłania prac:

1. Mapa myśli (28.03.) - semestralna praca zaliczeniowa

2. Scenariusz pisany metodą baśniowych spotkań (18.04.) - semestralna praca zaliczeniowa

3. Ćwiczenia z zakresu technik aktywizujących (04.04.)

4. Ćwiczenia z zakresu wychowawczych metod behawioralnych (04.04.)

5. Ćwiczenie z zakresu gier i zabaw dydaktycznych (30.04.)

6. Ćwiczenie z zakresu gier i zabaw interakcyjnych (30.04.)

7. Ćwiczenie z zakresu metody projektów (09.05.)

Metody i kryteria oceniania:

1. Mapa myśli (mindmapping)

Ćwiczenie 1 (indywidualne/grupowe)

Narysuj mapę myśli na temat dowolnie wybrany przez siebie.

2. Metoda baśniowych spotkań

- ćwiczenie 1 (indywidualne / grupowe)

Zaprojektuj scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych metodą baśniowych spotkań. Zajęcia powinny być zaplanowane jako indywidualne i dostosowane do możliwości psychofizycznych dziecka (diagnoza uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną w przesłanej prezentacji oraz bardziej szczegółowa w formie skanu). Należy założyć, co najmniej, sześć celów dydaktyczno-wychowawczych i zaplanować nie mniej niż osiem ćwiczeń.

- ćwiczenie 2 (zespół odpowiedzialny za praktyczną prezentację)

Przygotować prezentację multimedialną zawierającą przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć metodą baśniowych spotkań oraz ćwiczenia nie powiązane ze scenariuszem z zakresu umiejętności: matematycznych, komunikacyjno-słownikowych, psychomotorycznych oraz wrażliwości emocjonalno-motywacyjnej.

3. Techniki aktywizujące:

Ćwiczenie 1 (wykonanie indywidualne)

Rozwiązać jeden z zaproponowanych problemów z wykorzystaniem wybranej techniki aktywizującej (drzewo decyzyjne/rybi szkielet/kula śniegowa + kosz i walizeczka).

DZRZEWO DECYZYJNE Jak zmotywować uczniów do działania?

RYBI SZKIELET Jakie są przyczyny cyberprzemocy i jak im

przeciwdziałać?

KULA ŚNIEGOWA Jak zdefiniować pojęcie SUKCESU?

KOSZ I WALIZECZKA Co pomaga, a co przeszkadza w osiągnięciu

sukcesu?

Ćwiczenie 2 (wykonanie przez zespół prowadzący)

Do wyboru: napisać scenariusz / nagrać film / przeprowadzić dyskusję za pomocą komunikatora (Teams) z grupą i zarejestrować rozmowę na dowolny temat z wykorzystaniem techniki myślowych kapeluszy (inspiracje tematyczne na: https://www.zycieszkoly.com.pl/kategoria/artykuly)

MYŚLĄCE KAPELUSZE film: https://www.youtube.com/watch?

v=zgfXUkgDm7Q

4. Wychowawcze metody behawioralne

Ćwiczenie 1 (wykonanie indywidualne)

Wypełnić przesłaną kartę pracy na temat zastosowania wychowawczych metod behawioralnych.

Ćwiczenie 2 (wykonanie przez zespół prowadzący)

Zaplanować cztery ćwiczenia łączące zasady praktyki pozytywnej / autokorekcji / hiperkorekcji. Wysłać do członków grupy wraz z arkuszem odpowiedzi.

5. Gry i zabawy dydaktyczne

Ćwiczenie 1 (indywidualne/grupowe)

Zaprezentuj gotową / skonstruuj własną grę dydaktyczną (np.: grę ścigankę/grę z fabułą lub inną) do wykorzystania podczas zajęć matematycznych.

Opracowanie powinno zawierać: cel dydaktyczny, umiejętności teoretyczne i praktyczne zyskiwane przez ucznia (efekt działań), opis formy pracy, opis reguł gry, opis potrzebnych środków dydaktycznych, przewidywany przebieg zajęć (przykłady znajdują się w „Zeszycie 2” - literatura do zajęć).

6. Gry i zabawy interakcyjne

Ćwiczenie 1 (jedno do wyboru; indywidualne)

Zabawa 1. „Obrazy imion” – zapoznaj się ze znaczeniem swojego imienia; napisz je na środku kartki i scharakteryzuj za pomocą rysunków oraz słów; zaznacz te cechy (rysunki/słowa), które utożsamiają Twój charakter; pracę przedstaw za pomocą zdjęcia.

Zabawa 2. „Moje mocne strony” – posługując się wycinkami z gazet (słowa, hasła, zdania) opisz swoje mocne strony; wycięte fragmenty naklej na kartkę i zrób zdjęcie.

Zabawa 3. „Szczęście dnia powszedniego” - opisz w dziesięciu zdaniach wybraną najszczęśliwszą chwilę dnia.

7. Metoda projektów

Ćwiczenie 1 (indywidualne)

Samodzielna analiza jednego z trzech zrealizowanych projektów edukacyjnych: „Moje miasto” (s. 53-88), „Fotografia” (s. 112-136), „Rower” (s. 137-150) oraz przesłanie w formie pisemnej (WORD, PDF) uwag do przeczytanego projektu w następujących kategoriach: ZALETY, WADY, PROPOZYCJE ZMIAN W PROJEKCIE.

Opisy projektów znajdują się w publikacji:

Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. (IBUK Libra)

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA II ZU/PC 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.