Dydaktyka specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5F-DYS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KK_W04 Zna podstawową terminologię stosowaną w dydaktyce specjalnej PC2_KS_W02 Zna cele, zasady, warunki stosowania oraz etapy określonych metod wykorzystywanych w dydaktyce specjalnej Umiejętności PC2_KS_U02 Wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną dotyczącą metod stosowanych w dydaktyce specjalnej w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych Kompetencje społeczne PC2_KK_K01 Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczący wybranych metod dydaktyki specjalnej oraz określić potrzeby w zakresie doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium testowe z tematyki ćwiczeń - prace zaliczeniowe grupowe: mapa myśli, scenariusz zajęć realizowanych metodą baśniowych spotkań; - aktywność podczas ćwiczeń;wykonywania zadań praktycznych. UWAGA!Szczegółowe informacje dotyczące terminu i sposobu przeprowadzenia Kolokwium oraz terminów i sposobu oddawania praz zaliczeniowych (na ocenę) oraz zalecanych ćwiczeń praktycznych w ramach realizowanych zajęć zamieszczane są (w szczególności w czasie trwania pandemii) w USOS grup- przez prowadzącego ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
1. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie;stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa). 2. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w odniesieniu do literatury). 3. Metoda projektów (geneza metody projektów;definicja metody projektów;klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów;zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę). 4.Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta;techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej;organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie). 5. Metoda Baśniowych Spotkań(cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka;metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody; charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego grupy docelowej; zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań;etapy pracy metodą baśniowych spotkań;zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego;przykładowe scenariusze zajęć korekcyjno -usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - analiza w oparciu o literaturę). 6. Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod -ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę). 7. Gry i zabawy interakcyjne (zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych;etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych). 8. Gry i zabawy dydaktyczne (pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych;rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów;struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych). 9. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym i w tandemie; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). 10. Trening wizualizacji (definicja pojęcia "twórcza wizualizacja"; schemat przebiegu treningu wizualizacji;zasady i okoliczności stosowania treningu wizualizacji; zastosowanie treningu wizualizacji -analiza w oparciu o literaturę). |
|
Literatura: |
Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Brudnik, E., Moszyńska A. i Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.(dostępne też w IBUK Libra) Buzan, T. i Buzan, B. (2003). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”. Day,J.(1997).Twórcza wizualizacja dla dzieci.Poznań:Wydawnictwo Zysk i S-ka. Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP (fragmenty dostępne również w wersji pdf). Hall, R. V. i Hall, M. L. (2000). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Haring, N. G. i Schiefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN. Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego.Płock:Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS) Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. Ponadto w okresie edukacji zdalnej: Semenowicz- Nowoczesna szkoła francuska Technik Freineta. Warszawa:Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki. Edukacja z wykorzystaniem technik C. Freinet'a w ChSP "Salomon" (film): https://www.youtube.com/watch?v=iSRdaPIyVbk Co z tym Freinetem w polskich szkołach? - INSPIR@CJE 2017 (film): https://www.youtube.com/watch?v=ysmJ2FAWkdM Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego.Płock:Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS) Mikinia, A., Zając, B.(2012).Metoda projektów nie tylko w gimnazjum. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf): http://www.bc.ore.edu.pl/Content/404/metoda_projektow_nie_tylko_w_gimnazjum.pdf Relacja z realizacji projektu edukacyjnego "Pokochaj las" (pdf): https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/wpiw/9397,Relacja-z-realizacji-projektu-edukacyjnego-quotPokochaj-lasquot.html Projekt edukacyjny "Na tropie wiosny" (pdf): http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/484189ac0497e318dc681cdb1dbd82f1 Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Goźlińska, E. (2004).Jak skonstruować grę dydaktyczną.Warszawa:WSiP (pdf): https://books.google.pl/books?id=rvFqiFFCFZoC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=klasyfikacja+gier+dydaktycznych+gozlinska&source=bl&ots=y0JDhKl5o6&sig=ACfU3U3t2oNjqeaFTPCeKcWAcKnq-mYToA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjmtKXQ5LnoAhXLMJoKHUtoCXMQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=klasyfikacja%20gier%20dydaktycznych%20gozlinska&f=false Logogryf (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20dla%20najmlodszych/zapraszamy%20do%20sadu.pdf Eliminatka literowa (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20krzyzowki/eliminatka%20na%20boisku.pdf Jagodzińska, E. Rola gier i zabaw w procesie nauczania edukacji matematycznej(pdf): https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_e_jagodzinska_030429.pdf Zawiła, M.Rozrywki umysłowe w nauczaniu ortografii (pdf): https://www.profesor.pl/mat/pd3/pd3_m_zawila_030903.pdf Przesmycka, M.,Wasiluk, E. Gry i zabawy interakcyjne w klasach I- III w oparciu o propozycje Klausa W. Vopel’a (pdf): https://www.modm.bialystok.pl/images/stories/publikacje/nzintegr/027/027.pdf Brudnik,E., Moszyńska,A.,Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.(IBUK Libra-biblioteka APS). Ordon, U.(2015)Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I-II - raport z badań. Edukacja elementarna,3 (pdf): https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/187/441 Hopkins, B., L i Conrad, R., J. (1982). Podsumowanie Szkoła Super. W: N., G. Haring i R., L.Schiefelbusch (red.)."Nauczanie specjalne". Warszawa: Wydawnictwo PWN . Carr, J.(1984). Pomoc dziecku upośledzonemu.Warszawa:Wydawnictwo PZWL. Góral, D. (2010).Terapia behawioralna dzieci autystycznych (pdf): http://www.from.okay.pl/goral/downstrona/terapia.htm |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca z tekstem, działania praktyczne - indywidualne i grupowe.Prezentacje multimedialne opracowane przez prowadzącego ćwiczenia. Edukacja tradycyjna oraz edukacja zdalna(od 13.03.2020r.) z wykorzystaniem poczty mailowej. UWAGA! Szczegółowe informacje podane w USOS dla grup. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe, ćwiczenia- kontakty bezpośrednie oraz kontakty mailowe z prowadzącym zajęcia w ramach edukacji zdalnej- 30; przygotowanie się do zajęć, lektury - 35; przygotowanie się do kolokwium - 20; przygotowanie prac zaliczeniowych - 20. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. Kontakt mailowy dr E. Paradowska: eparadowska@aps.edu.pl Forma kontaktu między prowadzącym zajęcia a grupami studenckimi - kontakty mailowe za pośrednictwem adresów mailowych do poszczególnych grup. zajęciowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Lerka, Mariusz Maciątek, Elżbieta Paradowska, Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium/ test z zakresu tematyki ćwiczeń - praca zaliczeniowa grupowa - do wyboru przez prowadzącego zajęcia: mapa myśli lub scenariusz zajęć realizowanych metodą baśniowych spotkań; - aktywność podczas ćwiczeń;wykonywania zadań praktycznych. UWAGA!Szczegółowe informacje dotyczące terminu i sposobu przeprowadzenia Kolokwium oraz wykonania pracy zaliczeniowej grupowej - na ocenę, a także odnośnie innych zadań wykonywanych w ramach ćwiczeń - są zamieszczane (w szczególności od momentu wystąpienia pandemii) w USOS poszczególnych grup - przez osoby prowadzące ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
1. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa). 2. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja,modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w oparciu o literaturę). 3. Metoda projektów (geneza i definicja metody projektów; klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów; etapy realizacji zadania metodą projektów, zadania ucznia i zadania nauczyciela w metodzie projektów;walory dydaktyczne metody projektów;walory wychowawcze metody projektów; analiza przykładowych projektów edukacyjnych - w odniesieniu do literatury). 4.Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta; techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej;organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta w Polsce i na świecie). 5. Metoda Baśniowych Spotkań(cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka;metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody BS- w nawiązaniu do charakterystyki sytuacji rozwojowej grupy docelowej, zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań;etapy pracy metodą baśniowych spotkań;zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego; analiza przykładowych scenariuszy indywidualnych zajęć korekcyjno - usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - w oparciu o literaturę). 6. Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod - ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę. 7. Gry interakcyjne i dydaktyczne. Zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych;etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych.Ad_gry i zabawy dydaktyczne: wyjaśnienie pojęć - rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa/zabawa dydaktyczna; wybrane rodzaje zabaw dydaktycznych (zagadek);rola zabaw dydaktycznych w procesie kształcenia młodszych uczniów;struktura zagadki i proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania rozrywek umysłowych w nauczaniu początkowym;gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych;proces wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania rozrywek umysłowych i gier dydaktycznych. 8. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym i grupowym; zasady dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykłady mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). |
|
Literatura: |
Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Brudnik, E., Moszyńska A. i Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli. Buzan, T. i Buzan, B. (2003). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”. Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP. Haring, N. G. i Schiefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN. Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Wydawnictwo Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. Ponadto - w okresie edukacji zdalnej: Informacja dla grup zajęciowych dr E. Paradowskiej: Scenariusz zajęć prowadzonych metoda baśniowych spotkań „Złoty Loczek i trzy misie” (pdf) http://www.edukacja.edux.pl/p-36865-pedagogiczna-rola-zabawy.php Scenariusz zajęć prowadzonych metodą baśniowych spotkań -„Bajka o trzech kotkach (pdf): https://www.profesor.pl/publikacja,20420,Konspekty,Scenariusz-zajec-wyrownawczych- przeprowadzonych-metoda-Basniowych-Spotkan-w-oparciu-o-bajke-8222O-trzech-kotkach8221 Wiśniewska, E. (2013). " Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego" ( IBUK-Libra -w bibliotece APS). Projekt edukacyjny dla klas I-III „Kto czyta nie błądzi” (pdf): http://spbiskupice.noweskalmierzyce.pl/sites/spbiskupice.noweskalmierzyce.pl/files/zdjecia/projekt_kto_czyta_nie_bladzi.pdf Projekt edukacyjny dla klasy II szkoły podstawowej „Na tropie wiosny” (pdf): http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/484189ac0497e318dc681cdb1dbd82f1 Projekt edukacyjny dla klas początkowych „Szukamy wiosny”(pdf): http://www.nowydwor.nets.pl/images/stories/dokumentyszkolne/projekt.pdf Projekty edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym(pdf): http://tablit.wa.amu.edu.pl/tutor2.html Projekt edukacyjny dla klas I-III „Pokochaj las” (pdf): https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwjcyff578ToAhXmlosKHfG6CXcQFjADegQIBxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.lscdn.pl%2Fdownload%2F1%2F21665%2Fzal1projektedukacyjnypokochajlas.pdf&usg=AOvVaw3AdCwEPVXjME_VJI1TFXE4 Propozycje tematów projektów przyrodniczych. Ministerstwo Zdrowia (pdf): http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=55 Projekt edukacyjny: Zostań noblistą. program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej (Załącznik 5. i 6.) http://zostannoblista.wspkorczak.eu/wp-content/uploads/2015/02/3_Program_ZOST_NOB.pdf Goźlińska, E. (2004).Jak skonstruować grę dydaktyczną.Warszawa:WSiP (fragmenty-pdf): https://books.google.pl/books?id=rvFqiFFCFZoC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=klasyfikacja+gier+dydaktycznych+gozlinska&source=bl&ots=y0JDhKl5o6&sig=ACfU3U3t2oNjqeaFTPCeKcWAcKnq-mYToA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjmtKXQ5LnoAhXLMJoKHUtoCXMQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=klasyfikacja%20gier%20dydaktycznych%20gozlinska&f=false Logogryf (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20dla%20najmlodszych/zapraszamy%20do%20sadu.pdf Eliminatka literowa (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20krzyzowki/eliminatka%20na%20boisku.pdf Jagodzińska, E. Rola gier i zabaw w procesie nauczania edukacji matematycznej(pdf): https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_e_jagodzinska_030429.pdf Zawiła, M.Rozrywki umysłowe w nauczaniu ortografii (pdf): https://www.profesor.pl/mat/pd3/pd3_m_zawila_030903.pdf Brudnik,E., Moszyńska,A.,Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.(IBUK Libra-biblioteka APS). Ordon, U.(2015)Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I-II - raport z badań. Edukacja elementarna,3 (pdf): https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/187/441 Informacja dla grup zajęciowych dr Wałachowskiej: E. Wiśniewska, Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego (IBUK Libra przez stronę www.aps.edu.pl) Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (Rozdział 1 i 2i) file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/Bakiera_Harwas_Napierala_wzory)osobowe_2016%20(1).pdf (data dostępu: 24.03.2020) Zarzecki L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa (s. 77-78, s. 81-82; skan dołączony do wiadomości) https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf (data dostępu: 24.03.2020) E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, 2010. (IBUK Libra przez stronę www.aps.edu.pl) K. Pietrasik-Kulińska, D. Szuba, J. Stańdo (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze. Warszawa: ORE. http://bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (data dostępu: 24.03.2020) (opisane: kula śniegowa, kosz i walizeczka, rybi szkielet) Radzikowska-Wrzosek R. (2015). Jak zmotywować uczniów do działania. „Psychologia w szkole”, 5, 22-31. (skan dołączony do wiadomości) Goetz M. (2018). Przejawy cyberprzemocy w sieci. „Świat Problemów”, 9, 16-20. (skan dołączony do wiadomości) Goetz M. (2018). Internetowy hejt po obu stronach monitora: konsekwencje cyberprzemocy. „Świat Problemów”, 9, 23-26. (skan dołączony do wiadomości) Hamer H. (2014). W pogoni za sukcesem. „Psychologia w Szkole”, 4, 80-82. (skan dołączony do wiadomości). Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Jak wykorzystać otoczenie w edukacji matematycznej? Zeszyt 1. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 17-22. (PDF) Pisarski, M. (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? Zeszyt 2. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (PDF) Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, s. 9-52. (IBUK Libra) Informacja dla grup dr M. Lerka: Besalel V. - Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję (pdf): https://docer.pl/doc/c8nv11 Informacja dla grup mgr M. Maciątka: I. Oszmiago, Witaj przygodo! Baśniowe spotkania siłą sprawczą rozwoju ucznia, w: Kwartalnik RZPWE .edu nr 19 2018 wersja pdf (https://rcre.opolskie.pl/kwartalnik/) Projekt jako metoda - https://www.ore.edu.pl/2017/12/projekt-edukacyjny-pokl/ Mikina, A., Zając, B. (2017). Metoda projektów w gimnazjum - https://www.ore.edu.pl/2017/12/projekt-edukacyjny-pokl/ Poziomek, U., Marszał D., Skrobek, A. M. Dzieci odkrywają świat(pdf): https://malaszkola.pl/scenariusze-projektow-edukacyjnych/materialy-do-pobrania-scenariusze Dla chętnych:Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i opiekunów projektów (pdf): https://www.ore.edu.pl/2017/12/projekt-edukacyjny-pokl/ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca z tekstem, zadania praktyczne indywidualne i grupowe, metody aktywizujące, gry dydaktyczne, gry interakcyjne;edukacja tradycyjna i zdalna (od 12_03_2020) prowadzona z wykorzystaniem poczty mailowej (oraz ewentualnie też przy pomocy innych aplikacji podanych w USOS poszczególnych grup, przez osoby prowadzące ćwiczenia). Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe, ćwiczenia - w tym kontakty mailowe poszczególnych osób prowadzących zajęcia ze studentami w ramach edukacji zdalnej- 15; przygotowanie się do zajęć, lektury - 50; przygotowanie się do kolokwium - 25; przygotowanie pracy zaliczeniowej (grupowej)- 10. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. Forma kontaktu z osobami prowadzącymi zajęcia: dr E.Paradowska: eparadowska@aps.edu.pl dr M. Wałachowska: mwalachowska@aps.edu.pl dr M. Lerka:marcinlerka@o2.pl mgr M. Maciątek:mariusz.maciatek@gmail.com Forma kontaktu pomiędzy osobami prowadzącymi ćwiczenia a grupami studenckimi: kontakty mailowe do poszczególnych grup posiadane przez poszczególne osoby prowadzące zajęcia. UWAGA! W czasie prowadzenia edukacji zdalnej (od 12_03_2020) - szczegółowe informacje dotyczące realizowanych tematów ćwiczeń oraz materiałów do nich, pochodzących z różnych zasobów, w tym literatury i przesyłanych prezentacji opracowanych przez prowadzącego oraz dotyczące określonych zadań dla poszczególnych grup studenckich i inne, są zamieszczane przez poszczególne osoby prowadzące ćwiczenia - w USOS, dla prowadzonych przez siebie grup. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.