Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5F-DYS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka specjalna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KK_W04 Zna podstawową terminologię stosowaną w dydaktyce specjalnej

PC2_KS_W02 Zna cele, zasady, warunki stosowania oraz etapy określonych metod wykorzystywanych w dydaktyce specjalnej

Umiejętności

PC2_KS_U02 Wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną dotyczącą metod stosowanych w dydaktyce specjalnej w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Kompetencje społeczne

PC2_KK_K01 Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczący wybranych metod dydaktyki specjalnej oraz określić potrzeby w zakresie doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Paradowska
Prowadzący grup: Elżbieta Paradowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium testowe z tematyki ćwiczeń

- prace zaliczeniowe grupowe: mapa myśli, scenariusz zajęć realizowanych metodą baśniowych spotkań;

- aktywność podczas ćwiczeń;wykonywania zadań praktycznych.

UWAGA!Szczegółowe informacje dotyczące terminu i sposobu przeprowadzenia Kolokwium oraz terminów i sposobu oddawania praz zaliczeniowych (na ocenę) oraz zalecanych ćwiczeń praktycznych w ramach realizowanych zajęć zamieszczane są (w szczególności w czasie trwania pandemii) w USOS grup- przez prowadzącego ćwiczenia.

Pełny opis:

1. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie;stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa).

2. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w odniesieniu do literatury).

3. Metoda projektów (geneza metody projektów;definicja metody projektów;klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów;zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę).

4.Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta;techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej;organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie).

5. Metoda Baśniowych Spotkań(cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka;metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody; charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego grupy docelowej; zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań;etapy pracy metodą baśniowych spotkań;zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego;przykładowe scenariusze zajęć korekcyjno -usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - analiza w oparciu o literaturę).

6. Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod -ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę).

7. Gry i zabawy interakcyjne (zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych;etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych).

8. Gry i zabawy dydaktyczne (pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych;rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów;struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych).

9. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym i w tandemie; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę).

10. Trening wizualizacji (definicja pojęcia "twórcza wizualizacja"; schemat przebiegu treningu wizualizacji;zasady i okoliczności stosowania treningu wizualizacji; zastosowanie treningu wizualizacji -analiza w oparciu o literaturę).

Literatura:

Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.

Brudnik, E., Moszyńska A. i Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.(dostępne też w IBUK Libra)

Buzan, T. i Buzan, B. (2003). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”.

Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”.

Day,J.(1997).Twórcza wizualizacja dla dzieci.Poznań:Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP (fragmenty dostępne również w wersji pdf).

Hall, R. V. i Hall, M. L. (2000). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.

Haring, N. G. i Schiefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN.

Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP

Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk:

Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego.Płock:Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS)

Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.

Ponadto w okresie edukacji zdalnej:

Semenowicz- Nowoczesna szkoła francuska Technik Freineta. Warszawa:Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki.

Edukacja z wykorzystaniem technik C. Freinet'a w ChSP "Salomon" (film):

https://www.youtube.com/watch?v=iSRdaPIyVbk

Co z tym Freinetem w polskich szkołach? - INSPIR@CJE 2017 (film):

https://www.youtube.com/watch?v=ysmJ2FAWkdM

Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego.Płock:Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS)

Mikinia, A., Zając, B.(2012).Metoda projektów nie tylko w gimnazjum. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf):

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/404/metoda_projektow_nie_tylko_w_gimnazjum.pdf

Relacja z realizacji projektu edukacyjnego "Pokochaj las" (pdf):

https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/wpiw/9397,Relacja-z-realizacji-projektu-edukacyjnego-quotPokochaj-lasquot.html

Projekt edukacyjny "Na tropie wiosny" (pdf):

http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/484189ac0497e318dc681cdb1dbd82f1

Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Goźlińska, E. (2004).Jak skonstruować grę dydaktyczną.Warszawa:WSiP (pdf):

https://books.google.pl/books?id=rvFqiFFCFZoC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=klasyfikacja+gier+dydaktycznych+gozlinska&source=bl&ots=y0JDhKl5o6&sig=ACfU3U3t2oNjqeaFTPCeKcWAcKnq-mYToA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjmtKXQ5LnoAhXLMJoKHUtoCXMQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=klasyfikacja%20gier%20dydaktycznych%20gozlinska&f=false

Logogryf (pdf):

http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20dla%20najmlodszych/zapraszamy%20do%20sadu.pdf

Eliminatka literowa (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20krzyzowki/eliminatka%20na%20boisku.pdf

Jagodzińska, E. Rola gier i zabaw w procesie nauczania edukacji matematycznej(pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_e_jagodzinska_030429.pdf

Zawiła, M.Rozrywki umysłowe w nauczaniu ortografii (pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd3/pd3_m_zawila_030903.pdf

Przesmycka, M.,Wasiluk, E. Gry i zabawy interakcyjne w klasach I- III w oparciu o propozycje Klausa W. Vopel’a (pdf):

https://www.modm.bialystok.pl/images/stories/publikacje/nzintegr/027/027.pdf

Brudnik,E., Moszyńska,A.,Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.(IBUK Libra-biblioteka APS).

Ordon, U.(2015)Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I-II - raport z badań. Edukacja elementarna,3 (pdf):

https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/187/441

Hopkins, B., L i Conrad, R., J. (1982). Podsumowanie Szkoła Super. W:

N., G. Haring i R., L.Schiefelbusch (red.)."Nauczanie specjalne". Warszawa: Wydawnictwo PWN .

Carr, J.(1984). Pomoc dziecku upośledzonemu.Warszawa:Wydawnictwo PZWL.

Góral, D. (2010).Terapia behawioralna dzieci autystycznych (pdf):

http://www.from.okay.pl/goral/downstrona/terapia.htm

Uwagi:

Metody kształcenia: praca z tekstem, działania praktyczne - indywidualne i grupowe.Prezentacje multimedialne opracowane przez prowadzącego ćwiczenia. Edukacja tradycyjna oraz edukacja zdalna(od 13.03.2020r.) z wykorzystaniem poczty mailowej.

UWAGA! Szczegółowe informacje podane w USOS dla grup.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe, ćwiczenia- kontakty bezpośrednie oraz kontakty mailowe z prowadzącym zajęcia w ramach edukacji zdalnej- 30;

przygotowanie się do zajęć, lektury - 35;

przygotowanie się do kolokwium - 20;

przygotowanie prac zaliczeniowych - 20.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4.

Kontakt mailowy dr E. Paradowska: eparadowska@aps.edu.pl

Forma kontaktu między prowadzącym zajęcia a grupami studenckimi - kontakty mailowe za pośrednictwem adresów mailowych do poszczególnych grup. zajęciowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Paradowska
Prowadzący grup: Marcin Lerka, Mariusz Maciątek, Elżbieta Paradowska, Magdalena Wałachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium/ test z zakresu tematyki ćwiczeń

- praca zaliczeniowa grupowa - do wyboru przez prowadzącego zajęcia: mapa myśli lub scenariusz zajęć realizowanych metodą baśniowych spotkań;

- aktywność podczas ćwiczeń;wykonywania zadań praktycznych.

UWAGA!Szczegółowe informacje dotyczące terminu i sposobu przeprowadzenia Kolokwium oraz wykonania pracy zaliczeniowej grupowej - na ocenę, a także odnośnie innych zadań wykonywanych w ramach ćwiczeń - są zamieszczane (w szczególności od momentu wystąpienia pandemii) w USOS poszczególnych grup - przez osoby prowadzące ćwiczenia.

Pełny opis:

1. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa).

2. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja,modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w oparciu o literaturę).

3. Metoda projektów (geneza i definicja metody projektów; klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów; etapy realizacji zadania metodą projektów, zadania ucznia i zadania nauczyciela w metodzie projektów;walory dydaktyczne metody projektów;walory wychowawcze metody projektów; analiza przykładowych projektów edukacyjnych - w odniesieniu do literatury).

4.Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta; techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej;organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta w Polsce i na świecie).

5. Metoda Baśniowych Spotkań(cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka;metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody BS- w nawiązaniu do charakterystyki sytuacji rozwojowej grupy docelowej, zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań;etapy pracy metodą baśniowych spotkań;zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego; analiza przykładowych scenariuszy indywidualnych zajęć korekcyjno - usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - w oparciu o literaturę).

6. Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod - ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę.

7. Gry interakcyjne i dydaktyczne. Zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych;etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych.Ad_gry i zabawy dydaktyczne: wyjaśnienie pojęć - rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa/zabawa dydaktyczna; wybrane rodzaje zabaw dydaktycznych (zagadek);rola zabaw dydaktycznych w procesie kształcenia młodszych uczniów;struktura zagadki i proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania rozrywek umysłowych w nauczaniu początkowym;gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych;proces wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania rozrywek umysłowych i gier dydaktycznych.

8. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym i grupowym; zasady dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykłady mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę).

Literatura:

Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.

Brudnik, E., Moszyńska A. i Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.

Buzan, T. i Buzan, B. (2003). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”.

Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”.

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP.

Haring, N. G. i Schiefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN.

Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP

Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Wydawnictwo Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.

Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.

Ponadto - w okresie edukacji zdalnej:

Informacja dla grup zajęciowych dr E. Paradowskiej:

Scenariusz zajęć prowadzonych metoda baśniowych spotkań „Złoty Loczek i trzy misie” (pdf)

http://www.edukacja.edux.pl/p-36865-pedagogiczna-rola-zabawy.php

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą baśniowych spotkań -„Bajka o trzech kotkach (pdf):

https://www.profesor.pl/publikacja,20420,Konspekty,Scenariusz-zajec-wyrownawczych- przeprowadzonych-metoda-Basniowych-Spotkan-w-oparciu-o-bajke-8222O-trzech-kotkach8221

Wiśniewska, E. (2013). " Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego" ( IBUK-Libra -w bibliotece APS).

Projekt edukacyjny dla klas I-III „Kto czyta nie błądzi” (pdf):

http://spbiskupice.noweskalmierzyce.pl/sites/spbiskupice.noweskalmierzyce.pl/files/zdjecia/projekt_kto_czyta_nie_bladzi.pdf

Projekt edukacyjny dla klasy II szkoły podstawowej „Na tropie wiosny” (pdf): http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/484189ac0497e318dc681cdb1dbd82f1

Projekt edukacyjny dla klas początkowych „Szukamy wiosny”(pdf):

http://www.nowydwor.nets.pl/images/stories/dokumentyszkolne/projekt.pdf

Projekty edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym(pdf):

http://tablit.wa.amu.edu.pl/tutor2.html

Projekt edukacyjny dla klas I-III „Pokochaj las” (pdf): https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwjcyff578ToAhXmlosKHfG6CXcQFjADegQIBxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.lscdn.pl%2Fdownload%2F1%2F21665%2Fzal1projektedukacyjnypokochajlas.pdf&usg=AOvVaw3AdCwEPVXjME_VJI1TFXE4

Propozycje tematów projektów przyrodniczych. Ministerstwo Zdrowia (pdf): http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=55

Projekt edukacyjny: Zostań noblistą. program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej (Załącznik 5. i 6.)

http://zostannoblista.wspkorczak.eu/wp-content/uploads/2015/02/3_Program_ZOST_NOB.pdf

Goźlińska, E. (2004).Jak skonstruować grę dydaktyczną.Warszawa:WSiP (fragmenty-pdf):

https://books.google.pl/books?id=rvFqiFFCFZoC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=klasyfikacja+gier+dydaktycznych+gozlinska&source=bl&ots=y0JDhKl5o6&sig=ACfU3U3t2oNjqeaFTPCeKcWAcKnq-mYToA&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjmtKXQ5LnoAhXLMJoKHUtoCXMQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=klasyfikacja%20gier%20dydaktycznych%20gozlinska&f=false

Logogryf (pdf):

http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20dla%20najmlodszych/zapraszamy%20do%20sadu.pdf

Eliminatka literowa (pdf): http://www.supelek.com.pl/files/PDF/supelek%20krzyzowki/eliminatka%20na%20boisku.pdf

Jagodzińska, E. Rola gier i zabaw w procesie nauczania edukacji matematycznej(pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_e_jagodzinska_030429.pdf

Zawiła, M.Rozrywki umysłowe w nauczaniu ortografii (pdf):

https://www.profesor.pl/mat/pd3/pd3_m_zawila_030903.pdf

Brudnik,E., Moszyńska,A.,Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.(IBUK Libra-biblioteka APS).

Ordon, U.(2015)Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I-II - raport z badań. Edukacja elementarna,3 (pdf):

https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/187/441

Informacja dla grup zajęciowych dr Wałachowskiej:

E. Wiśniewska, Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego (IBUK Libra przez stronę www.aps.edu.pl)

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (Rozdział 1 i 2i)

file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/Bakiera_Harwas_Napierala_wzory)osobowe_2016%20(1).pdf (data dostępu: 24.03.2020)

Zarzecki L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa (s. 77-78, s. 81-82; skan dołączony do wiadomości) https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf (data dostępu: 24.03.2020)

E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, 2010. (IBUK Libra przez stronę www.aps.edu.pl)

K. Pietrasik-Kulińska, D. Szuba, J. Stańdo (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze. Warszawa: ORE. http://bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (data dostępu: 24.03.2020) (opisane: kula śniegowa, kosz i walizeczka, rybi szkielet)

Radzikowska-Wrzosek R. (2015). Jak zmotywować uczniów do działania. „Psychologia w szkole”, 5, 22-31. (skan dołączony do wiadomości)

Goetz M. (2018). Przejawy cyberprzemocy w sieci. „Świat Problemów”, 9, 16-20. (skan dołączony do wiadomości)

Goetz M. (2018). Internetowy hejt po obu stronach monitora: konsekwencje cyberprzemocy. „Świat Problemów”, 9, 23-26. (skan dołączony do wiadomości)

Hamer H. (2014). W pogoni za sukcesem. „Psychologia w Szkole”, 4, 80-82. (skan dołączony do wiadomości).

Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Jak wykorzystać otoczenie w edukacji matematycznej? Zeszyt 1. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 17-22. (PDF)

Pisarski, M. (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? Zeszyt 2. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (PDF)

Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, s. 9-52. (IBUK Libra)

Informacja dla grup dr M. Lerka:

Besalel V. - Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję (pdf): https://docer.pl/doc/c8nv11

Informacja dla grup mgr M. Maciątka:

I. Oszmiago, Witaj przygodo! Baśniowe spotkania siłą sprawczą rozwoju ucznia, w: Kwartalnik RZPWE .edu nr 19 2018 wersja pdf (https://rcre.opolskie.pl/kwartalnik/)

Projekt jako metoda - https://www.ore.edu.pl/2017/12/projekt-edukacyjny-pokl/

Mikina, A., Zając, B. (2017). Metoda projektów w gimnazjum - https://www.ore.edu.pl/2017/12/projekt-edukacyjny-pokl/

Poziomek, U., Marszał D., Skrobek, A. M. Dzieci odkrywają świat(pdf):

https://malaszkola.pl/scenariusze-projektow-edukacyjnych/materialy-do-pobrania-scenariusze

Dla chętnych:Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i opiekunów projektów (pdf): https://www.ore.edu.pl/2017/12/projekt-edukacyjny-pokl/

Uwagi:

Metody kształcenia: praca z tekstem, zadania praktyczne indywidualne i grupowe, metody aktywizujące, gry dydaktyczne, gry interakcyjne;edukacja tradycyjna i zdalna (od 12_03_2020) prowadzona z wykorzystaniem poczty mailowej (oraz ewentualnie też przy pomocy innych aplikacji podanych w USOS poszczególnych grup, przez osoby prowadzące ćwiczenia).

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe, ćwiczenia - w tym kontakty mailowe poszczególnych osób prowadzących zajęcia ze studentami w ramach edukacji zdalnej- 15;

przygotowanie się do zajęć, lektury - 50;

przygotowanie się do kolokwium - 25;

przygotowanie pracy zaliczeniowej (grupowej)- 10.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4.

Forma kontaktu z osobami prowadzącymi zajęcia:

dr E.Paradowska: eparadowska@aps.edu.pl

dr M. Wałachowska: mwalachowska@aps.edu.pl

dr M. Lerka:marcinlerka@o2.pl

mgr M. Maciątek:mariusz.maciatek@gmail.com

Forma kontaktu pomiędzy osobami prowadzącymi ćwiczenia a grupami studenckimi: kontakty mailowe do poszczególnych grup posiadane przez poszczególne osoby prowadzące zajęcia.

UWAGA! W czasie prowadzenia edukacji zdalnej (od 12_03_2020) - szczegółowe informacje dotyczące realizowanych tematów ćwiczeń oraz materiałów do nich, pochodzących z różnych zasobów, w tym literatury i przesyłanych prezentacji opracowanych przez prowadzącego oraz dotyczące określonych zadań dla poszczególnych grup studenckich i inne, są zamieszczane przez poszczególne osoby prowadzące ćwiczenia - w USOS, dla prowadzonych przez siebie grup.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)