Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych [20-3F-SZO]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych [20-3F-SZO] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Staniszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. [W:] A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Kraków: Impuls. Gaidamowicz R. i wsp. (2018). ADHD – plaga XXI wieku?. Psychiatr. Pol.; 52(2): 287–307. Rybakowski F. i wsp. (2014). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie. Psychiatr. Pol.; 48(4): 653–665. Barzykowski K. i wsp.(2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: MEN. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 (w momencie dostępności do zasobów bibliotek) Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 (w momencie dostępności do zasobów bibliotek) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. 2. Zaburzenia postraumatyczne u dzieci i młodzieży. 3. ADHD i zaburzenia zachowania. Metody diagnostyczne, np. badanie poszczególnych składowych procesów uwagowych (koncentracja, selektywność, stabilność, podzielność, przerzutność); Test Moxo - analiza wykresów i wyników badania. Diagnoza różnicowa - ADHD a zaburzenia zachowania. 4. Całościowe zaburzenia rozwojowe (autyzm, Zespół Aspergera, Zespół Retta, dziecięce zaburzenia dezintegracyjne). Diagnoza różnicowa, np. autyzm - upośledzenie umysłowe, autyzm - zaburzenia postraumatyczne. 5. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). 6. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym – wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej w kontekście wilokulturowości i wielojęzyczności. 7.Specyfika badania osoby starszej. 8. Łagodne zaburzenia funkcji poznawczych, metody diagnozy. 9.Zespoły otępienne, podział ze względu na kryterium przyczynowe i lokalizacyjne. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ze względu na epidemię COVID-19, w okresie nieodbywania się zajęć na terenie uczelni, metodą dydaktyczną będzie przesyłanie na adres mailowy roku psychologia2017aps@gmail.com materiałów w formie prezentacji multimedialnych z poszerzonym wyjaśnieniem materiału (treści na slajdach nie będą miały jedynie formy głównych pojęć, ale będą zawierały rozwinięcie omawianych idei). Przesyłana będzie też literatura do poszerzenia wiedzy z zakresu wybranych zagadnień tematycznych. Niektóre z ćwiczeń prowadzone będą przy użyciu Programu Zoom. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (zaangażowanie w opracowywanie proponowanych zagadnień). Egzamin testowy |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa III DMPY-WIK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.