Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-SZO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
Pełny opis: |
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa. 2. Upośledzenie umysłowe i autyzm. 3. Zaburzenia zachowania i ADHD 4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i depresji młodzieńczej. 5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się. 6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych 7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych 8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych. Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych. Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych. Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych. Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzież i osób starszych.Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce. Umiejętności Umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzież i osób starszych. Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem. Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na potrzeby osób chorujących psychicznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Egzamin testowy |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
|
Pełny opis: |
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa. 2. Upośledzenie umysłowe i autyzm. 3. Zaburzenia zachowania i ADHD 4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i depresji młodzieńczej. 5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się. 6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych 7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych 8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
wykład prowadzony jest na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f6adac96aea4e51b2635262816ad492%40thread.tacv2/conversations?groupId=978d8351-5ab3-4e4e-b01f-d46e775bf4de&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Edyta Idczak-Paceś, Monika Pudło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody badania dziecka. 2. Wczesne dzieciństwo: Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie. 3. Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym (np. mutyzm wybiórczy). 4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm. 5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki. 6. Zaburzenia jedzenia. Inne zaburzenia występujące w wieku młodzieńczym. 7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej. 8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych. 9. Otępienie. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.