Wychowanie przez technikę – metodyka [10-1S-WPT1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie przez technikę – metodyka [10-1S-WPT1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jan Jelinek |
Strona domowa grupy: | http://dzieciecafizyka.pl/ |
Literatura: |
-- Pozycja obowiązkowa: Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Kraków, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola -- Pozycje uzupełniające: Wojciechowski J. (1990) Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, Warszawa, WSiP Zajda K., Lipina S. (1984) Wychowanie techniczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie Mrożkiewicz J. (1985) Kształcenie ogólnotechniczne w nauczaniu początkowym, Warszawa, PWN Nazar J. (1975) Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży, Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZ |
Zakres tematów: |
Blok 1. Świat techniki a świat człowieka. Potrzeby współczesnego świata wobec edukacji technicznej. Krytyka współczesnej metodyki edukacji technicznej. Propozycja zmian. Blok 2. Możliwości poznawcze małych dzieci a edukacja techniczna. Współczesne badania nad rozwojem poznawczym dzieci (m.in. kształtowanie się umysłowych reguł zachowania się przedmiotów, zadatki uzdolnień technicznych u dzieci). Blok 3. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego. Nowa metodyka wprowadzania dzieci w świat urządzeń technicznych - od pracy rękoma do zelektryfikowanych maszyn (książka: Jelinek J.A. (2018), "Dziecko konstruktorem", Kraków, CEBP). Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty. Blok 5. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu. |
Metody dydaktyczne: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie także metod opartych na słowie: wyjaśnienie, opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do kolokwium: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 realizacja zadań: 20 przygotowanie do egzaminu: 10 |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-WPW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.