Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wychowanie przez technikę – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WPT1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie przez technikę – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) niestacjonarne I st.
Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) stacjonarne I st.
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie.

Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny).

Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych.

Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów.

Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce.

Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

Literatura uzupełniająca

- Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

- Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

- Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

- Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP

- Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP

- Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN

- Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP

Metody i kryteria oceniania:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie.

Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny).

Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych.

Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów.

Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce.

Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

Literatura uzupełniająca

- Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

- Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

- Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

- Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP

- Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP

- Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN

- Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.