Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie przez technikę – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WPT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie przez technikę – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie.

Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny).

Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych.

Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów.

Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce.

Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

Literatura uzupełniająca

- Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

- Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

- Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

- Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP

- Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP

- Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN

- Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP

Metody i kryteria oceniania:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Oprócz kontaktu bezpośredniego (na zajęciach), planowany jest także kontakt on-line za pomocą poczty elektronicznej (jajelinek@aps.edu.pl). Wśród materiałów używanych na zajęciach będą te zamieszczone na stronie www.dzieciecafizyka.pl oraz pytania zamieszczone na platformie Google Classroom.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zdobycie umiejętności świadomego kreowania procesem kształcenia w zakresie wychowania przez technikę.Uzyskanie kompetencji dotyczących budowania jednostki metodycznej, kształtowania odpowiedzialnej postawy, kultury i organizacji pracy, obejmującej zajęcia praktyczno-techniczne prowadzone z dziećmi.

Pełny opis:

Wprowadzenie w zagadnienia tematyczne i problemowe zawarte w programie kształcenia przedmiotowego oraz w oparciu o literaturę przedmiotu. Rola i znaczenie wychowania technicznego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie integracji przedmiotowej. Postęp techniczno-cywilizacyjny, nowe technologie i obszary rozwoju - budowle, pojazdy, komunikacja, transport. Historia wynalazków i współczesne rozwiązania technologiczne. Maszyny i urządzenia w domu, wybrane przykłady – prezentacja z uwzględnieniem funkcji, budowy, zasilania, obsługi i zasad bezpieczeństwa. Obserwacja zjawisk w przyrodzie, przygotowanie doświadczeń i eksperymentów badawczych obejmujących obszary takie jak : grawitacja, właściwości materiałów, żywioły wody i powietrza. Kształtowanie postawy proekologicznej, rozumienia związku przyczynowo-skutkowego. Formy kontaktu z instytucjami kultury, nauki i techniki, pracownią artystyczną, pracownią rzemieślniczą; program placówki muzealnej. Zajęcia praktyczno-techniczne, przygotowanie i organizacja warsztatu pracy, kształtowanie umiejętności ekonomicznego i bezpiecznego użytkowania narzędzi i materiałów – formowanie z masy plastycznej, papieroplastyki, materiałów recyklingowych. Etapy realizacji pracy; fantazjowanie, projektowanie, konstruowanie i modelowanie przestrzenne, przygotowanie pomocy dydaktycznych. Praktyczne realizacje w wybranych i dostępnych technikach, uwzględniających możliwości rozwojowe i wykonawcze dziecka. Zasady opracowania konspektu zajęć jednostki metodycznej, cyklu tematycznego , realizacje indywidualne i zespołowe.

Literatura:

1. Brown S.E. (2005) Robimy eksperymenty.Warszawa,Wydawnictwo K.E. LIBER.

2. Drejer F.(2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra,Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego.

3. Karolak W. (red.), (2009) Działania twórcze.Książka dla nauczyciela. Łódź, Wydawnictwo AHE

4. Kraszewski K.(2001) Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

5. Liebertz Ch. (2000) Zabawy do nauczania integracyjnego. Kielce, Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

6. Bartalozzi G.(2007) Wynalazki i odkrycia. Kalisz, MARTEL

7. Jąder M. (2005) Krok w kierunku kreatywności. Kraków, Oficyna WydawniczaImpuls. 8. Macaulay D. (1991) Jak to działa. Łódź, Wydawnictwo Łódzkie.

9. Taylor B. (1991) Zabawa i nauka (seria). Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza BGW.

10. Żródła internetowe: www.szkolnictwo.pl, www.edukacja techniczna.pl

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne.

Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.

Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci.

Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 10

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

kontakt :bfoder@aps.edu.pl, mail grupy, dostępny tel/sms.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie.

Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny).

Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych.

Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów.

Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce.

Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

Literatura uzupełniająca

- Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

- Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

- Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

- Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP

- Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP

- Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN

- Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zdobycie umiejętności świadomego kreowania procesem kształcenia w zakresie wychowania przez technikę.Uzyskanie kompetencji dotyczących budowania jednostki metodycznej, kształtowania odpowiedzialnej postawy, kultury i organizacji pracy, obejmującej zajęcia praktyczno-techniczne prowadzone z dziećmi.

Pełny opis:

Wprowadzenie w zagadnienia tematyczne i problemowe zawarte w programie kształcenia przedmiotowego oraz w oparciu o literaturę przedmiotu. Rola i znaczenie wychowania technicznego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie integracji przedmiotowej. Postęp techniczno-cywilizacyjny, nowe technologie i obszary rozwoju - budowle, pojazdy, komunikacja, transport. Historia wynalazków i współczesne rozwiązania technologiczne. Maszyny i urządzenia w domu, wybrane przykłady – prezentacja z uwzględnieniem funkcji, budowy, zasilania, obsługi i zasad bezpieczeństwa. Obserwacja zjawisk w przyrodzie, przygotowanie doświadczeń i eksperymentów badawczych obejmujących obszary takie jak : grawitacja, właściwości materiałów, żywioły wody i powietrza. Kształtowanie postawy proekologicznej, rozumienia związku przyczynowo-skutkowego. Formy kontaktu z instytucjami kultury, nauki i techniki, pracownią artystyczną, pracownią rzemieślniczą; program placówki muzealnej. Zajęcia praktyczno-techniczne, przygotowanie i organizacja warsztatu pracy, kształtowanie umiejętności ekonomicznego i bezpiecznego użytkowania narzędzi i materiałów – formowanie z masy plastycznej, papieroplastyki, materiałów recyklingowych. Etapy realizacji pracy; fantazjowanie, projektowanie, konstruowanie i modelowanie przestrzenne, przygotowanie pomocy dydaktycznych. Praktyczne realizacje w wybranych i dostępnych technikach, uwzględniających możliwości rozwojowe i wykonawcze dziecka. Zasady opracowania konspektu zajęć jednostki metodycznej, cyklu tematycznego , realizacje indywidualne i zespołowe.

Literatura:

1. Brown S.E. (2005) Robimy eksperymenty.Warszawa,Wydawnictwo K.E. LIBER.

2. Drejer F.(2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra,Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego.

3. Karolak W. (red.), (2009) Działania twórcze.Książka dla nauczyciela. Łódź, Wydawnictwo AHE

4. Kraszewski K.(2001) Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

5. Liebertz Ch. (2000) Zabawy do nauczania integracyjnego. Kielce, Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

6. Bartalozzi G.(2007) Wynalazki i odkrycia. Kalisz, MARTEL

7. Jąder M. (2005) Krok w kierunku kreatywności. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. 8. Macaulay D. (1991) Jak to działa. Łódź, Wydawnictwo Łódzkie.

9. Taylor B. (1991) Zabawa i nauka (seria). Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza BGW.

10. Źródła internetowe: www.szkolnictwo.pl, www.edukacja techniczna.pl

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć: Zajęcia prowadzone zdalnie z wykorzystaniem ap.Teams w terminie zaplanowanym dla poszczególnych grup, kontakt bfoder@aps.edu.pl, oraz przez e-maila grupy studentów, dostępny tel./sms. Zagadnienia przedmiotowe to:

wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, realizacje praktyczno-techniczne.

Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, terminowa realizacja zadań.

Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci.

kontakt bfoder@aps.edu.pl, dostępny tel/sms.

Forma zaliczenia: zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 10

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Świat techniki a świat człowieka. Potrzeby współczesnego świata wobec edukacji technicznej. Krytyka współczesnej metodyki edukacji technicznej. Propozycja zmian.

Blok 2. Możliwości poznawcze małych dzieci a edukacja techniczna. Współczesne badania nad rozwojem poznawczym dzieci (m.in. kształtowanie się umysłowych reguł zachowania się przedmiotów, zadatki uzdolnień technicznych u dzieci).

Blok 3. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego. Nowa metodyka wprowadzania dzieci w świat urządzeń technicznych - od pracy rękoma do zelektryfikowanych maszyn (książka: Jelinek J.A. (2018), "Dziecko konstruktorem", Kraków, CEBP).

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty.

Blok 5. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu.

Literatura:

-- Pozycja obowiązkowa:

Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Kraków, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola

-- Pozycje uzupełniające:

Wojciechowski J. (1990) Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, Warszawa, WSiP

Zajda K., Lipina S. (1984) Wychowanie techniczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP

Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie

Mrożkiewicz J. (1985) Kształcenie ogólnotechniczne w nauczaniu początkowym, Warszawa, PWN

Nazar J. (1975) Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży, Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZ

Uwagi:

W związku z pracą zdalną przewidywana forma komunikacji ze studentami to program MS Teams. Spotkania on-line odbywają się w wyznaczonych godzinach na platformie. Materiały zajęciowe będą przekazywane drogą mailową (na podany adres e-mail grupy). Program realizacji każdego z zajęć zostanie przesłany w pierwszym tygodniu zajęć. Dzięki niemu uczestnicy zajęć, będą mogli śledzić tematykę każdych zajęć i wcześniej ustalić nurtujące pytania. Uczestnictwo na zajęciach jest obowiązkowe i stanowi część zaliczenia.

Zaliczenie przedmiotu (na ocenę) odbywa się na podstawie wykonania zadań wynikających z programu przedmiotu oraz zaliczenia na podstawie kolokwium (w formie pisemnej, na platformie Forms, Google lub - jeśli zniesiony zostanie obowiązek pracy zdalnej - pisemnie w sali Uczelni).

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)